ANNONS
Annons

Varför missar kameran fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enklast är väl att ställa in bildvisningen så att fokuspunkten ses direkt på kamerans display. Då kan man ju enkelt kolla fokuspunkten på alla tagna bilder i efterhand direkt i kameran. Ställs in i "visningsmenyn>visningsalternativ för uppspelning". Finns beskrivet i referenshandboken till kameran. Denna möjlighet finns i alla Z-modeller.
Eller kanske ännu hellre så att fokuspunkten syns i sökaren. Då ser man om kameran väljer en fokuspunkt som är acceptabel eller inte.

[Tillägg: TS har tydligen gjort ungefär så, men när man har bråttom hinner man förstås inte kolla allt].

Eller kanske ännu hellre så att fokuspunkten syns i sökaren. Då ser man om kameran väljer en fokuspunkt som är acceptabel eller inte.

[Tillägg: TS har tydligen gjort ungefär så, men när man har bråttom hinner man förstås inte kolla allt].
Beror på vilken AF mode man valt på Nikon. Med en punkt så ser man punkten så klart, även på Auto, som TS hade valt utan att veta om det. Men på wide_s, wide_L, wide djur och människor, så är det endast med ögonfokus aktivt som man får en indikering vilken punkt i rutan som verkligen blir vald. Därför använder jag i princip alltid en punkt längs marken och wide mot himlen (för fåglar), för att minimera risken för att AF hamnar i för eller bakgrund. Nikon Z9 har en funktionalitet där man kan få visning av vald Af punkt och jag hoppas att detta sprider sig till andra modeller

Eller kanske ännu hellre så att fokuspunkten syns i sökaren. Då ser man om kameran väljer en fokuspunkt som är acceptabel eller inte............
Kanske missförstår varandra, men jag menar att ställa in kameran så att man ser använd fokuspunkt när man betraktar bilden efter exponering (shimpar). Att ha koll på fokuspunkter/fokusområde vid själva exponeringen är naturligtvis också viktigt.

Nu verkar ju TS ha visningen inställd på det sätt jag tipsade om. Och det är ju klart att det behövs en omväg för att kolla fokuspunkter om man formaterar korten direkt efter nedladdning till datorn. För egen del cirkulerar jag ganska många kort så bilderna finns kvar på korten ganska länge efter nedladdning. Formatering görs först när kortet ska användas på nytt. (Ursäkta - nu börjar jag dra iväg OT:)

Testade att rikta min Z5 mot TS bild i fullskärm på min datorskärm.

Min kamera har ju inte wide people men är väl i grunden baserad på samma af-system..

Om jag riktar in kameran så sökaren täcker hela min skärm så detekteras ansikten och ögon korrekt. Om jag backar lite så att lite av skärmens ram och något runt omkring kommer med så hittar kameran inte längre ansikten och ögon, i detta fallet hamnar fokus-punkten på träden bakom till vänster.

Så klart inget vetenskapligt test men det kan ju vara så att systemet helt enkelt gjort fel och inte hittat ansikten i det här fallet (antar att wide people ska hitta dessa?).

Kanske missförstår varandra, men jag menar att ställa in kameran så att man ser använd fokuspunkt när man betraktar bilden efter exponering (shimpar). Att ha koll på fokuspunkter/fokusområde vid själva exponeringen är naturligtvis också viktigt.
Om man ser i sökaren vilken fokuspunkt som kameran avser att använda när kan knäpper av, så behöver man inte kolla i efterhand och kan korrigera istället. Att se vald fokuspunkt i sökaren har man kunnat göra länge, t.o.m. med antika spegelreflexkameror från filmtiden.

Om man ser i sökaren vilken fokuspunkt som kameran avser att använda när kan knäpper av, så behöver man inte kolla i efterhand och kan korrigera istället. Att se vald fokuspunkt i sökaren har man kunnat göra länge, t.o.m. med antika spegelreflexkameror från filmtiden.
Du borde kanske adressera ditt inlägg till TS och inte till mig:rolleyes:

Jag hoppas att TS läser inläggen i den tråd han har skapat.

Inlägget var inte riktat specifikt till dig, men jag kommenterade ditt inlägg för kontinuitetens skull.

Jag hoppas att TS läser inläggen i den tråd han har skapat.

Inlägget var inte riktat specifikt till dig, men jag kommenterade ditt inlägg för kontinuitetens skull.

TS här.

Jo, jag läser allt med intresse! Problemet jag har är att jag vet en massa om tekniken, men är alltför lat och slarvig för att göra bruk av allt! jag vet mycket väl att jag kan kontrollera både före och efter exponering var fokus sitter, det gäller bara att göra det också! I fallet med lekplatsen tog jag en massa bilder i hopp om att kameran skulle exponera och fokusera rimligt, och tog mig inte tid att titta efter var kameran satte fokus.

Men, som sagt, jag får skylla mig själv!

Per

Va? Markerade kameran att fokus sattes på grenen i förgrunden, men att kameran inte gjorde så? Det trodde jag inte skulle hända. Var det en bugg som rätats till?
Det är inte speciellt ovanligt att fokuspunkten i verkligheten täcker ett större område än den fyrkant som visas. Då kan man få fokus på något kontrastrikt område lite utanför rutan.

Men, som sagt, jag får skylla mig själv!
Ja, och kanske på Nikons programmerare.

Något uttömmande svar på din ursprungliga fråga tror jag dock inte att du kan få i den här tråden. Ingen här har någon direkt insikt i hur Nikons AF-algoritmer ser ut.
Prova att fråga Nikon och se om deras kundtjänst har lust att skicka frågan till Japan.

Något uttömmande svar på din ursprungliga fråga tror jag dock inte att du kan få i den här tråden. Ingen här har någon direkt insikt i hur Nikons AF-algoritmer ser ut.
Prova att fråga Nikon och se om deras kundtjänst har lust att skicka frågan till Japan.
Nä, jag håller med Strömgren. Man kan bara skylla på sig själv och sin (o)förmåga att använda tekniken som det är tänkt.
Blir man inte nöjd med resultatet får man hitta en annan hobby. Kanske själv utveckla den kamera man vill ha. Som Victor Hasselblad gjorde 😜

Visa bilaga 169393 Så här blev det på min Z6 förra året, nu har ju däremot kommit firmware uppdateringar.
Har uppdateringen hjälpt på detta? Min Z6ii gör fortfarande såhär, och det gör den nu även med mitt nya Z 17-28/2,8 (så det var inte pga jag använde F fattning som Nikon antydde). Det är ganska ofta jag får skruva fokusringen framför objektet för att den ska sätta fokus rätt

Jag försökte med Nikons kundtjänst i ett par månader med ett tiotal exempelbilder, men det var som att diskutera med en vägg. Min tar närmaste fokus framåt, så för att vara helt säker på att det ska bli rätt så måste man starta på närgränsen, då blir det rätt varje gång. Väldigt intressant var att mina två V1or betedde sig på precis samma sätt så Nikon hade inte lärt sig något på de 10år det gick mellan V1 och Z6ii

Har uppdateringen hjälpt på detta? Min Z6ii gör fortfarande såhär, och det gör den nu även med mitt nya Z 17-28/2,8 (så det var inte pga jag använde F fattning som Nikon antydde). Det är ganska ofta jag får skruva fokusringen framför objektet för att den ska sätta fokus rätt

Har faktiskt inte hunnit testa så mycket då Z6:an är mer som en bakup kamera numera efter att jag köpt Z9. :)

Nä, jag håller med Strömgren. Man kan bara skylla på sig själv och sin (o)förmåga att använda tekniken som det är tänkt.
Blir man inte nöjd med resultatet får man hitta en annan hobby. Kanske själv utveckla den kamera man vill ha. Som Victor Hasselblad gjorde 😜
Ja, inte hjälper det att skylla på Nikons programmerare, men det kan hjälpa att anpassa sin användning efter teknikens begränsningar.

Icke desto mindre kan det mycket väl vara Nikons programmerares fel att tekniken inte fungerar som annonserat. (Alternativt kan det vara Nikons tekniska skribenters fel).

Tyvärr brukar stora bolag inte vara så lyhörda för felrapporter som kan hjälpa dem att fixa småfel.

Senast ändrad:
Enklast är väl att ställa in bildvisningen så att fokuspunkten ses direkt på kamerans display. Då kan man ju enkelt kolla fokuspunkten på alla tagna bilder i efterhand direkt i kameran. Ställs in i "visningsmenyn>visningsalternativ för uppspelning". Finns beskrivet i referenshandboken till kameran. Denna möjlighet finns i alla Z-modeller.

Men är det inte så default att om man förstorar en bild att den visar bilden med den del som fokus satts på av AF?

Är det f.ö. vanligt idag med de nyare spegellösa att man håller på och fipplar med statiska fokuspunkter? Det är ju numera bara att sikta på stället man vill ha i fokus så kommer ju kameran att kontinuerligt följa objektet fokus sitter på.

I övrigt använder jag aldrig längre statisk autofokus längre. Jag tycker inte längre det finns något behov av det. Dels för att det går precis lika bra med "continuous" (följande) och det ger ju dessutom "dynamiska" fokuspunkter istället för statiska. Ser ingen poäng med att fippla med det - bara en onödigt grej extra att bry sig om.

Kameran får aldrig välja fokus själv i mitt fall för det kan man idag enkelt överstyra bara med att sikta på motivet i mitten på sökaren initialt och sedan sitter ju fokus där om man har "continuous" AF på. Jag ser faktiskt aldrig de problem ni pratar om här med det sätt jag använder AF idag.

Det finns bara i stort sett ett scenario för mig då det är bäst att låta kameran bestämma och det är om man plåtar flygande fågel mot en i övrigt ostörd himmel. Många fågelfotografer använder väl i de fallen just AF-"tracking" med fokusområde "Wide" eller motsvarande med andra begrepp i andra kameror. Det är ju väldigt säkert idag när alla moderna kameror har både fasdetekt- och kontrast-AF punkter över hela motivytan.

Det som är så bra med dagens kameror är ju att automatiken finns där fast den inte är tvingande för den kan numera smidigt och effektivt överstyras av fotograferna om de så vill. Ingen är faktiskt tvingad att välja mellan automatik och egna preferenser idag. Man kan faktiskt få allt samtidigt om man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar