Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför mellanformat? Upplys mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! nu när ni är inne på mellanformat så har jag oxå en fråga. Har fotat en del Hasselblad då jag pluggade på Gotland och håller verkligen med om de argument som tas upp i tråden, speciellt det lite långsammare arbetsflödet som helt klart även gett mig en mycket högre skörd kvalitativt foto i jämförelse med analog/digital systemkamera.

Tänkte bara kolla hur ni gör med framkallning?
På skolan så lämnade jag in filmen(färg) till labb och fick den framkallad för att sedan själv scanna in dem på skolan. Finns det labb som kan göra allt detta idag till rimliga kostnader, en egen mf scanner kostar ju skjortan(o lite till).
Fotar mestadels färg.

Angående mellanformatskamera så måste jag bara lovorda Hasselblad 500-serien med det enligt mig finaste formatet 6x6, saknar verkligen att kolla ner i sökaren och nära på se den färdiga "bilden".

Erik Schalin skrev:
Negativformat
6*4,5cm(Mamiya, Pentax, ?)
6*6cm(Bladare, Bronica, ?)
6*7cm(Pentax, ?)
6*8cm(fuji)
6*9cm(Fuji mätsökarkameror, ?)

Ngn annan får gärna fylla på med märken.

6*6cm(Bladare, Bronica, Mamiya)
6*7cm(Pentax, Mamiya)
6*8cm(fuji)
6*12cm Linhof
6*17cm Linhof

Fast de två sista är ju särskilda panoramakameror.

Fuji GX 617 (6x17) är trevlig också om man gillar panorama formatet.
Tycker generellt att mellanformat är trevligt därför man kan beskära en bild utan att förlora så mycket kvalité.

Jag tror att det isåfall lutar åt 6x6... gillar det kvadratiska formatet. Och vart fall vad jag har sätt hitils i min prisklass, så lutar det där år hasselblads 500 serie....
Edit: kanske någon borde göra en artikel om mellanformatet?

Björn Jansson skrev:
Hej! nu när ni är inne på mellanformat så har jag oxå en fråga. Har fotat en del Hasselblad då jag pluggade på Gotland och håller verkligen med om de argument som tas upp i tråden, speciellt det lite långsammare arbetsflödet som helt klart även gett mig en mycket högre skörd kvalitativt foto i jämförelse med analog/digital systemkamera.

På skolan så lämnade jag in filmen(färg) till labb och fick den framkallad för att sedan själv scanna in dem på skolan. Finns det labb som kan göra allt detta idag till rimliga kostnader, en egen mf scanner kostar ju skjortan(o lite till).
Fotar mestadels färg.

Angående mellanformatskamera så måste jag bara lovorda Hasselblad 500-serien med det enligt mig finaste formatet 6x6, saknar verkligen att kolla ner i sökaren och nära på se den färdiga "bilden".

Crimson både framkallar och scannar 120-film. Hittar inte rätt prislista nu, men jag har för mig att det kostade en dryg hundring inklusive scanning.

Fler fördelar, utöver tidigare nämnda:

Påfallande ofta ser jag, när man ska sälja bilder, att bildredaktörer gärna plockar en mellanformats bild. I bland har jag sickat småbild och mellanformatsbilder, där småbilderna varit bättre reportagebilder, men redaktören har ändå valt mellanformatsbilder.

Jag tror att det beror på dels formatet, men även att det går lättare och snabbare för redaktören att tvärgranska ett mellanformatdia.

Björn Jansson skrev:
Fotar mestadels färg.

Sv/v framkallar jag själv. Efke R25 och acutol är en underbar kombination till mina mellanformatsnegativ! :)
Färg lämnar jag in och skannar själv med en Epson 4990 photo som skannar mf-film påfallande bra. De man vill ha ut extra mycket av kan man ju sen lämna in för imaconskanning.

Crimson är bra på framkallning av mellanformatsdia.

Dock är deras skanning bedrövlig. Oskarp och utrfrätt på de filmer jag provat på.

/Erik

Erik Schalin skrev:
Negativformat
6*6cm(Bladare, Bronica, ?)
6*7cm(Pentax, ?)
6*8cm(fuji)

Ngn annan får gärna fylla på med märken.
Hasselblad har även 6x4,5 magasin, kallas A16.
(4x4 Magasin också, de kallas A16s och är helt meningslösa eftersom man lika gärna kan använda A16 och beskära lite på sidorna.)

-- MW

En sak värt att tänka på, som fördel för en mellanformatare, som man inte tänker direkt på, är att kamerans tyngd, komplexitet med separata ljusmätare och manuell fokus, få bilder på en "film", gör att man tänker efter både en och två gånger innan man knäpper av en bild.

Det slutar med att du på en filmrulle som innehåller 12 bilder, har fler bilder att behålla, än du får på en 36 rulle på småbild. (ja, oftast).

En småbildare är smidig, lätt, och man bränner lätt av bilder "just in case".

När jag lekte med hasselbladare, var det ren vetenskap varje gång man skulle trycka av.

Jag själv har alltid drömt om en "Bladare". De är förvisso billiga idag, men på senare tid har jag fått upp ögonen för något som verkar vara MINST lika bra.

Mamiya RB/RZ67. Dels får du större negativ, men även går ifrån fyrkantigt format. Fyrkantigt format är lite vackert för Hasselbladkära, men många gånger har jag haft behov av att beskära. Då är man redan nere i 645 exempelvis.
Zeissoptik är det man vill gärna ha på en Bladare, men "folk" säger att Mamiya-gluggar inte ligger långt efter. Själv har jag inte testat och kan inte uttala mig, men när jag får tag i en RB/RZ67 till vettigt pris, kan jag berätta.

/Z

jolsson skrev:
Jag tror att det isåfall lutar åt 6x6... gillar det kvadratiska formatet. Och vart fall vad jag har sätt hitils i min prisklass, så lutar det där år hasselblads 500 serie....
Edit: kanske någon borde göra en artikel om mellanformatet?

En 500CM skulle kunna vara lämplig. En 500C ska vara billigare & kräver i princip byte av mattskiva för att bli rolig, detta kostar mellan 500-1000 kronor hos Pro Camera Service i Landvetter.

Om du köper äldre bladare privat så ska du vara medveten om att service kan behövas, både av hus, magasin & i värsta fall optiken.

Service görs hos nämnda firma ovan & är billig jämfört med om man ska serva japanskt, kan dock bli en del om flera saker ska servas.

Med tanke på marknaden så ska du pressa priset hårt & trycka på detta att service kanske behövs & se till att du får ned priset så att du har pengar över till det...

När du funderar över nåt ang. H-blad så ringer du David Knappman på pro Camera Service, 031-91 94 03 så besvarar han alla dina frågor & ger dig priser på service.

//Larsa

Hepp!

De största fördelarna är upplösningen, som får 135 att blekna. Det andra är att om du fotograferar mer avancerad fotografering så är det en positiv egenskap att bara ha 12-8 bilder per rulle. Du kan köra med flera olika ISOn (push-pull framkallningar) .

Det finns många bra och billiga mellanformatare ute på marknaden, om du inte har något emot en kamera som är lite äldre så kan du ju köpa en Zeiss Ikon med 6x6 för ett par hundralappar. Dock är det inte alla kameror som har blixsko eller pc-utag.

Jag älskar min Zeiss Ikon 515 som är en underbart helmekanisk kamera med 6x9 negativ. Fungerar jätte bra med TriX eller liknande film. Har kört en massa dia i den nu under sommaren, men ajg vet itne hur det blir.

Bronica kameror kan du köpa rätt billigt och är en Japansk variant på Hasselblads konceptet. Mycket billigare än bladare och kan ibland kännas lite plastig, men det är inget fel på kameran. Jag har en Bronica SQ-A med inbyggd ljusmätare (den är dock hel manuell och ingen automatik) och tre linser en 45mm, 110mm och en 80mm vilket täcker praktiskt taget alla sorters fotografering du kan tänkas vilja göra.

Telezoom till mellanformat är sällsynta men det ska finnas, själv har jag aldrig sett en sån, men de beror nog på att de kostar skit mycket =)

Lycka till!

Ps. Ebay i tyskland är billigare än sverige på bladare. Ds.

Lite bladartips

Johannes: Jag är inne på precis samma sak som du. Har själv en D70 samt ett par Contax (småbild) från 80-talet. När man ser bilder från mellanformatare (för att inte tala om stormormat) ser man vilken krispighet och skärpa de har. Jag lyckas aldrig få till samma känsla med småbild. Efter att jag läst Ansel Adams (The Negative och The Print) har det tagit skruv ordentligt: Jag ska ha en bladare. Jag startade en tråd tidigare om just vilken bladare som man vill ha. Fick bra tips, bla ett par länkar. Kolla här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=41385

Lycka Till.

//Lasse

varför är alla så förtjusta i bladare?
Visst de är svenska och enormt skit bra, men även äldre optik är dyr till en bladare.

Köp en Bronica eller Mamiya istället, de är billigare och inte så svåra att få tag på.

Jag kör själv med en Bronic SQ-A med 45mm, 80mm och 110mm optik och man klarar sig långt med de brännvidderna. Bronica görs visserligen inte längre men Tamron har fortfarande service på Bronica grejor.

Jag var nära att köpa ett Mamiya 645 Pro med 4 gluggar, ergonomiskt pistolgrepp, prismasökare och ljusschakt för 9000:- för kanske 2 år sedan.

Undvik Kiev, då man aldrig riktigt vet hur de ryska husen mår när de är begagnade. Inte för att de nya är så mycket att hurra för.

Chris

Man kan nog inte riktigt veta varför folk använder mellanformat förrän man sett ett negativ. Det är som ett litet universum på 6 x 6 cm.

Kristofer G skrev:
Hur räknar man om mellanformatets brännvidder till motsvarande i småbildsformatet?
En normaloptik motsvarar negativytans längsta sträcka, vilket är diagonalen.

135-film => rooten ur(24*24+36*36)= ca 43 mm
Bladare => rooten ur(56*56+56*56)= ca 79 mm

Pytagoras sats alltså, svårare är det inte.

Varför inte köpa en Rolleiflex med Tessar eller Rolleicord med Xenar i bra skick?

Jag använder nästan uteslutande normaloptik, så tvåögda Rolleis är perfekta för mig. De stora negativen tål att beskäras vid kopieringen, om man vill ha lite teleeffekt.

Jag hade en Tele-Rolleiflex, med 135mm Sonnar, för några år sedan, men sålde den eftersom jag sällan använde den.

Zeiss- och Schneideroptik går inte av för hackor. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar