Sonnaren
Aktiv medlem
Bronica och Mamiya har alltid varit relativt udda fåglar i Sverige - i synnerhet Bronica; Mamiya var inte så vanlig innan de kom med 4,5 x 6. Vill man ha det formatet finns ju möjligheten även med Hasselblad. Bronican är mycket svår att få tag på, ffa i jämförelse med Hasselbladare.Danyael_X skrev:
varför är alla så förtjusta i bladare?
Visst de är svenska och enormt skit bra, men även äldre optik är dyr till en bladare.
Köp en Bronica eller Mamiya istället, de är billigare och inte så svåra att få tag på.
Jag kör själv med en Bronic SQ-A med 45mm, 80mm och 110mm optik och man klarar sig långt med de brännvidderna. Bronica görs visserligen inte längre men Tamron har fortfarande service på Bronica grejor.
Jag var nära att köpa ett Mamiya 645 Pro med 4 gluggar, ergonomiskt pistolgrepp, prismasökare och ljusschakt för 9000:- för kanske 2 år sedan.
Undvik Kiev, då man aldrig riktigt vet hur de ryska husen mår när de är begagnade. Inte för att de nya är så mycket att hurra för.
Chris
Det finns ingen service att få på Bronica i Sverige längre, speciellt nu som tydligen moderbolaget har slagit vantarna i bordet.
Priserna på begagnat har sjunkit för Hasselblad liksom för övriga analoga kameror.
Hasselblads C-optik ligger idag på 3500:- - 6000:- beroende på i vilket skick de är. Jag har haft/har kameror av samtliga nämnda fabrikat. Bronican var i särklass sämst (S2), den hade verkstaden mera än jag.... Mamiyan var bra (RB67) men åt h...te för stor att ha med ute.
Us