Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför mellanformat? Upplys mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
Danyael_X skrev:
varför är alla så förtjusta i bladare?
Visst de är svenska och enormt skit bra, men även äldre optik är dyr till en bladare.

Köp en Bronica eller Mamiya istället, de är billigare och inte så svåra att få tag på.

Jag kör själv med en Bronic SQ-A med 45mm, 80mm och 110mm optik och man klarar sig långt med de brännvidderna. Bronica görs visserligen inte längre men Tamron har fortfarande service på Bronica grejor.

Jag var nära att köpa ett Mamiya 645 Pro med 4 gluggar, ergonomiskt pistolgrepp, prismasökare och ljusschakt för 9000:- för kanske 2 år sedan.

Undvik Kiev, då man aldrig riktigt vet hur de ryska husen mår när de är begagnade. Inte för att de nya är så mycket att hurra för.

Chris
Bronica och Mamiya har alltid varit relativt udda fåglar i Sverige - i synnerhet Bronica; Mamiya var inte så vanlig innan de kom med 4,5 x 6. Vill man ha det formatet finns ju möjligheten även med Hasselblad. Bronican är mycket svår att få tag på, ffa i jämförelse med Hasselbladare.
Det finns ingen service att få på Bronica i Sverige längre, speciellt nu som tydligen moderbolaget har slagit vantarna i bordet.
Priserna på begagnat har sjunkit för Hasselblad liksom för övriga analoga kameror.
Hasselblads C-optik ligger idag på 3500:- - 6000:- beroende på i vilket skick de är. Jag har haft/har kameror av samtliga nämnda fabrikat. Bronican var i särklass sämst (S2), den hade verkstaden mera än jag.... Mamiyan var bra (RB67) men åt h...te för stor att ha med ute.
Us

Sonnaren skrev:
Hasselblads C-optik ligger idag på 3500:- - 6000:- beroende på i vilket skick de är.
Värt att beakta är att det blir svårare och svårare att serva C-optik enligt H-blad själva.

Om det handlar om Hasselblad skulle jag satsa på ett enklare hus, typ 500C, och lägga pengarna på CF-gluggar.

Själv är jag dödligt sugen på en Mamiya 7....

Erik Schalin skrev:
Inte dödligt men sugen är jag.
Varför skall 6 & 7 vara så dyra?
Ja....och då måste jag ju skaffa en scanner oxå. En LS-8000 gås väl lös på runt 10-12.000:- begagnad? Fast en polare har en Imacon, får nyttja den så länge.

Självklart hinner du inte det, jag bara retas lite.
För mig är det fortfarande, lite flummigt uttryckt: en meditation i processen.

Erik Schalin skrev:
En normaloptik motsvarar negativytans längsta sträcka, vilket är diagonalen.

135-film => rooten ur(24*24+36*36)= ca 43 mm
Bladare => rooten ur(56*56+56*56)= ca 79 mm

Pytagoras sats alltså, svårare är det inte.

Tack!

En fråga till:

Har hittat en Kiev 88 med Normalloptik 2.8, motljusskydd, ljusschaktsökare, 2 st filmmagasin 6*6, väska, filter och engelsk manual för 800 kr.

Kiev är väl ingen Hasselblad direkt, men det kanske kan vara en kamera att börja leka mellanformat med? Är den värd priset?

Sovjetiska kameror har inte samma kvalitet som en Hasselblad eller Rollei, men 800 kr för en fungerande Kiev kan vara en hyfsad chansning. Optiken brukar i alla fall vara skarp.

Danyael_X skrev:

Undvik Kiev, då man aldrig riktigt vet hur de ryska husen mår när de är begagnade. Inte för att de nya är så mycket att hurra för.
Chris
Innan begagnade bladarna börjat falla rejält i pris de senaste två åren, så var en upgraderad kiev från kievcamera eller araxphoto rätt mycket att hurra för för en som ville ha ett sjyst mellanformatssystem med utbytbara magasin utan att bli ruinerad. Med pentacon-6 fattningen fanns dessutom mycket bra begagnad Zeiss optik att komma över billigt om man var villig att handla internationellt.

Varför då mellanformat?
Tja, man kanske är för klen för att kånka en storformatsutrustning ;-)

/Richard (som fotat bröllop med Kiev)

Okej en liten klarifikation, på vad jag menar om Kiev kamerorna.

De begnagda kamerorna behöver ofta in på servic om så bara för att kolla så att det står rätt till med dem, och de nya kamerorna är ibland inte tillräckligt smörjda och ibland förhårt spända fjädrar i kameran vilket gör att de mår bra av att servas även de.

Nu har jag aldrig använt Kiev, men de flesta jag pratat med på andra europeiska och amerikanska forum är ganska överens om att det är en billig kamera, bra för nybörjare som inte har något emot att slänga in kameran på service direkt för att räta ut eventuella problem (mer en regel än undantag) vilket gör att man har IMHO ett val som ser ut så här.

Jag vill ha mellanformat, billigt och bra. Vad göra?

alternativ 1. köp en Zeiss Ikon/Ikonta från 40-70talet som har 6x6 till 6x9 med bra optik och bra slutare för en 100:-
En slit och släng kamera av rang, som är otroligt tålig faktiskt (har en själv).

Alternativ 2. Köp en Kiev 88 för en 1000:- med lite beg optik och släng in kameran hos en service kille (finns nog ingen i sverige) och betala ytterligare 1000-1500kr i service och frakt. Total kostnad Ca 2500

alternativ 3. jag väntar och köper en kvalitets kamera av ett känt märke (Bronica, mamiya, Rollei, Pentax/leica Hasselblad) för vad jag känner att jag orkar spara till. För när allt kommer om kring så handlar spara pengar om tre saker, Prioritering, Dissiplin och Tålamod. Tre saker som min generation är lite dåliga på att bejaka då vi är uppväxta med Queens motto " I want it all, and I want it now" =)

Personligen hade jag nog tagit alt. 1, under tiden jag väntade på att ha råd med alt. 3 för så får jag en känsla av hur det är att arbeta med mellanformat, och köper jag en kamera från 60talet så har jag X-synk via PC uttag till en blixt och då kan man ju faktiskt göra väldigt avanserad fotografering med en mycket enkel kamera som dessutom får plats i innerfickan. Skulle rekomendera en blixt med inbygd PCsynk sladd som är liten lätt och som man kan ställa in manuella inställningar på som den japanska KH303 eller nått i den stilen.

Nu gjorde jag själv tvärt om, skaffade först en Bronica och sedan min Zeiss =)

Chris

Danyael_X skrev:

Nu har jag aldrig använt Kiev, men de flesta jag pratat med på andra europeiska och amerikanska forum är ganska överens om att det är en billig kamera, bra för nybörjare som inte har något emot att slänga in kameran på service direkt för att räta ut eventuella problem (mer en regel än undantag) vilket gör att man har IMHO ett val som ser ut så här...

Jag tror att det är det som är problemet. De flesta som uttalar sig om kiev har aldrig hållit i en utan baserar sig på sådant de läst på t.ex. kievaholic.com eller hört i ändra/tredje hand där källan är någon som haft en icke uppgraderad variant från sent 80-tal tidigt 90-tal när arsenal fabriken spottade ur sig aldeles för många kameror för vad den klarade av. En uppgraderad från kievcamera eller araxphoto är dock rätt tillförlitliga pjäser om man bemödat sig läsa igenom manualen och inser att om man är tvungen att bruka våld mot kameran så gör man antagligenn något fel.

Jämför man då med en begagnad bälgkamera (typ Zeiss Ikon) utan optisk sökare, ett fokuseringsssystem som baserar sig på skattat avstånd till motivet och en centralslutare som kan ha förvarats spännd i 20 år så tror jag man kan förvänta sig mer konsekvent resultat från en Kiev. Farfars gamla Zeiss 6x9 är då praktiskt taget oanvändbar pga felaktiga slutartider.

Idag skulle jag dock inte köpa kiev utan helre någon av Mamiya 67:eek:rna som verkar blivit överkomliga på senare tid.

Skulle jag köpa något bara för att testa mellanformat skulle jag leta upp någon två-ögd variant (typ rolleiflexkopia) dock ej backelitkamerorna från Lubitel (en sådan var min första mallanformatare).

De mellanformatare jag har erfarenhet av:

* Lubitel tvåögd (begagnad, otillförlitlig slutare/avtryckare, backelit som sprack under leverans men gick att limma ihop).

* Farfars Zeiss Bälg 6x9 (långsamma slutartider, svårkomponerat, svårt att fokusera precist)

* Kiev 88CM MLU från kievcamera med diverse tillbehör (billigt att bygga ett stort system, vad sägs om skarpt multicoatat fisheye till mellanformat för 800:-, Zeiss 180mm f2.8 för 2000:-, filmmagasin 700:- styck NYA). Har haft problem en gång med att slutaren inte slog igen riktigt jämnsnabbt de sista 4-5 millimetrarna (vilket gav ett överexponerat ban i ena kanten), men det var när jag fotade nere vid en öppen sjö i minus 22 grader och rejäl dimma från det öppna vattnet som lade sig som en ishinna över all utrustning. Den gick dock klockrent den första timmen i den miljön. När allt fick tina av funkade allt klockrent igen.

Andra mellanformatare bör jag inte uttala mig om du jag inte har någon erfarenhet av dem.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto