Lightroom är inte bättre än PS. Priset är den enda anledningen att skaffa det istället för PhotoShop
Den jämförelsen går ö.h.t. inte att göra anser jag, då vi pratar om två fullkomligt olika typer av program. Det är som att säga att Cheverolet Silverado är sämre än Ferrari Enzo. Sämre på vad? Ferrarin går garanterat snabbare än Chevan, men ska man ta sig fram i terräng har inte Ferrarin en skugga av en chans. Vilken är bäst? Nej, det finns inget givet svar. Chevan är bäst för arbete, Ferrarin är bäst för hastighet.
Lightroom är ett komplett verktyg som tar hand om hela flödet från bildimport, katalogisering av bilder, råframkallning, enklare bildredigeringar, o.s.v. till utskrift av bilder, generering av slideshows för webben, m.m.
Photoshop är ett avancerat bildbehandlingsprogram. (Punkt)
"Varför Lightroom" frågade trådskaparen. Mitt självklara svar är
TID! All den tid jag spar på att köra LR, och bara ta in det allra nödvändigaste i PS, kan jag lägga på att fotografera..eller göra annat. Jag roas inte av att sitta timme in och timme ut i PS. GÖR man det så har man nog inte lika mycket att hämta av LR. Men om man uppskattar ett smidigt flöde så har man mycket att tjäna på LR.
Så här ser mitt arbetsflöde med LR ut, grovt:
1:
Import. Importerar bilderna direkt från minneskortet med LR. LR konverterar automatiskt till DNG vid import. LR gör automatiskt en backup av bilderna på en av mina backupenheter.
2:
Katalogisering/Taggning. Kan göras direkt vid import om samtliga bilder som importeras ska ha samma taggar. Knappar med färdiga/tidigare använda taggar gör proceduren mycket snabb. Markerar de bilder som ska taggas och skriver in/trycker på en knapp. Klart.
3:
Sortering.. Tumme upp/tumme ner gör sorteringen snabb och smidig. Vill man hellre betygsätta går det såklart bra. Eller om man föredrar att färgmärka. Fördelen med att använda tummarna är att man kan säga åt LR att ta bort alla bilder med "tumme ner". Osäkra bilder markerar jag inte alls, bilder jag vet att jag ska använda får tumme upp, och bilder jag vet är skräp får tumme ner. Jag rensar aldrig bort bilder, lagringsplats kostar struntsummor idag. Men vill man så är det smidigt!
4:
Framkallning. Att "råframkalla" en bild tar ett par minuter, ibland något längre om man måste pilla mycket. Sedan synkas inställningarna över till samtliga bilder tagna i samma förhållande.
5:
Output. Beroende på vad jag ska göra med bilderna sen så använder jag antingen LR's export (för webbilder) eller "print to file" (för bilder som ska till Crimson för utskrift).
Vill man pilla i PS går det såklart bra, då högerklickar man på bilden och klickar sen på "Edit in.." så öppnas bilden i PS. När man har gjort sina redigeringar så sparar man bara i PS, så kommer den redigerade filen automagiskt tillbaka in i LR. Självklart kan man öppna filen som "Smart objekt" i PS, så senare förändringar i råframkallningen återspeglas i PS-filen.
Jag spar sjukt mycket tid genom att använda LR. Verkligen SJUKT mycket tid. Det har gått till den punkten att jag avskyr att behöva starta PS, jag gör det endast i nödfall!