Annons

Varför konstruktiv kritik.

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Det står under bilden att man måste ge konstruktiv kritik.
Tror inte det gjort det förut när jag laddat upp bilder..nåt nytt?
Under mina bilder får man skriva vad man vill.
Allt man skriver oavsett "skitfint" eller "skitdåligt" eller avger en kavalkad av
komplicerade omdömen spelar ingen roll.
Bara en titt utan att avge nåt är kritik.
Skulle vilja ha bort det där under mina bilder.
Där får det stå: -Skriv va fasiken du vill här.
Mvh/-Anders

Rätt intressanta "tankar". Kanske en funktion där man själv får välja - när man lägger upp en bild för kritik - vilken typ av "kritik" man vill ha/accepterar? Typ;

"Alla kommentarer välkomna"
"Endast konstruktiv kritik"

Frågan du tar upp tycker jag är lite konstig, minst sagt. Men du är inte ensam att tycka sådant.. det var en tråd uppe nyligen som handlade om att vissa har svårt att skriva konstruktivt och att det då är bättre att få en "fin bild!" kommentar istället för inget alls.

Men varför då?

För att svara på detta så får man nog gå lite djupare i problemet. Om du har läst dokumentationen ang fotosidan så borde du veta att fotosidan INTE är skapt för att klappa varandra på axeln och berömma varandra. Fotosidan är TILL för fotografer som vill utvecklas och nå högre mål med sitt fotograferande och bildkritikpoolerna är grundpelarna som hela sidan kretsar runt. att då ta bort kritiken är att hugga av alla benen från fotosidan och dess excistens är inte rättfärdigad längre enligt mig. Problemet ligger i medlemmarna som inte uppfattat detta men även på fotosidans redaktion som gördet för enkelt för nya medlemmar och även är väldigt anonyma med sina budskap

Konstigt..hm kanske.
Känslor för en bild är konstruktivt. Att se på en bild är konstruktivt. Att säga att bilden är skitdålig är väl konstruktivt. Eller vad som helst.
Själv kan jag ge en kommentar som att bilden är -jävligt fin.
Men jag vill inte ge den till en som anser att det är ålig konstruktiv kritik.
Och därför för att jag ska känna att jag ger en sån kritik till någon så vill jag i förväg veta att det är ok.
Samt att det intryck jag får av det som står under bilden avger en dust av att man ska komma med något överstilat tekniskt.
Och det skrämmer nog en del.
Matts hade en fin poäng i det han sa tycker jag.
Det är för att slippa ge kritik som inte passar till de som är förmer än att ta emot -Fin bild.
-Anders

Chano skrev:

Samt att det intryck jag får av det som står under bilden avger en dust av att man ska komma med något överstilat tekniskt.
Och det skrämmer nog en del.
-Anders

Men då har dom inget här att göra, de är väl inte så svårt?

Nu är detta mina egna ord och jag är inget språkrör för Fotosidan så jag reflekterar bara mina egna tankar.

Men saker behöver inte vara så invecklat. Klarar man inte skriva konstruktiv kritik så får man lära sig eller skita i att vara medlem, thats it. Alla måste inte regga sig här, Fotosidan är inte till för alla.

Förövrigt behöver det inte vara så invleklat heller att skriva kritik. Skriv vad du känner, men försök förklara varför du känner eller tycker så.

Ovanstående text är inte särskilt diplomatiskt, men det blir mindre text om man slipper väva in alla saker :)

Chano skrev:

Själv kan jag ge en kommentar som att bilden är -jävligt fin.
Jag har några bilder som jag skulle anse att det vore riktigt illa att säga "Jävligt fin" om;)

Jag tycker också att om någon tycker att jag har en bild som är "Jävligt fin" bara säger det lämnar för mycket kvar till mig som mottagare. Många gånger får det mig att undra typ om jag ändå misslyckats om det faktiskt inte finns mer att säga.

Det behöver ju inte vara många bokstäver för att det ska vara konstruktivt, det behöver inte vara en bok och det ska inte heller behöva krystas fram.. För något mer än bara "jävligt fin" känner vi väl oftast när vi betraktar och det lilla eller mycket mer vi känner tycker jag borde sammanfattas i kommentaren.

Kalle sade saker bra.

Tog väl i där med jävligt fin bild. Retas lite.
Och jag bryr mig inte så mycket om att Kalle tycker att jag inte har här att göra.
Men han har säkert redan skrämt flera nybörjare.
Jag vill veta vem jag ska lägga tid på när jag ger kritik oavsetthur konstruktiv den är.
Tyckte det var bra med hård kritik för då visste man att hoppa över dom bilderna.
-Anders

Hur som helst vill jag inte ha den där texten under bilden.
Om ni vill ha det så ok.
Det bryr inte mig.
Då vet jag att ni vill ha något extra och då behöver inte jag slösa tid på era bilder.
-Anders

Chano skrev:
Det står under bilden att man måste ge konstruktiv kritik.
Tror inte det gjort det förut när jag laddat upp bilder..nåt nytt?
Under mina bilder får man skriva vad man vill.
Allt man skriver oavsett "skitfint" eller "skitdåligt" eller avger en kavalkad av
komplicerade omdömen spelar ingen roll.
Bara en titt utan att avge nåt är kritik.
Skulle vilja ha bort det där under mina bilder.
Där får det stå: -Skriv va fasiken du vill här.
Mvh/-Anders

Om du lägger din bild i bildkritik så står det
"Ge din konstruktiva kritik på bilden" ovanför kommentarsrutan med en länk till poolens regler. Om du bara laddar upp den i dina album så står det "Ge en kommentar".

Poolreglerna i Bildkritik föreskriver ju konstruktiv kritik så det är väl inte konstigt att det står ovan kommentarsrutan där. Vill du egentligen inte ha konstruktiv kritik så finns det ju intressegruppspooler att lägga bilden i om du inte bara vill ladda upp den i dina egna album.

Jag förstår för övrigt inte inställningen att konstruktiv kritik skulle vara så krävande eller så svårt.

/Maria

Tack Maria. Jag provar det.

Och svar på din fråga är att jag inte vet annat än att allt är konstruktiv kritik men att jag också vet att det finns de som inte tycker de och dom vill jag slippa anstränga mig på.

Tack igen ska försöka flytta dit.
Mvh/-Anders

Jag förstår att det inte känns kul att bemöda sig med att skriva bildkritik om bildkritiken inte är välkommen.
Oavsett hur tongångarna går i forumen, så uppfattar jag att det möjligen är nån enstaka som betackar sig för korta enbart positiva kommentarer. Det jag oftast tycker mig läsa är en önskan efter mer - och det kan man ju förstå.
Men bara för att nån hellre vill ha mer innebär det ju inte att de är otacksamma för korta kommentarer eller att dessa är ovälkomna.

/Maria

Flyttat en bild

Nu har jag flyttat en bild. Raderade den först..så förlåt alla som hann ge kommentarer.
Men nu kommer den inte upp på bildsidan.
Vem ska då kunna ge en kommentar.?
-Anders

Chano skrev:
Tack Maria. Jag provar det.

Och svar på din fråga är att jag inte vet annat än att allt är konstruktiv kritik men att jag också vet att det finns de som inte tycker de och dom vill jag slippa anstränga mig på.

Tack igen ska försöka flytta dit.
Mvh/-Anders

Välkommen in i gänget icke konstruktiva konstruktiva kritiker!

Hälsar Jerka

Abrus skrev:
Jag håller med Mats och Anders.

All kritik är bra kritik. Sägs det.

Mvh/ Kemal

Jag ser det väl lite som att all återkoppling har ett värde, men att kritik (positiv eller negativ) är starkare om den motiveras eller exemplifieras. Oavsett om det är nåt jag gör som funkar eller nåt i bilden som saknas så hjälper det mig att få mer info.
/Maria

Re: Flyttat en bild

Chano skrev:
Nu har jag flyttat en bild. Raderade den först..så förlåt alla som hann ge kommentarer.
Men nu kommer den inte upp på bildsidan.
Vem ska då kunna ge en kommentar.?
-Anders

Har du testat att bli medlem i exempelvis gruppen Landskap och lägga in bilden i den poolen?

/Maria

Jag förstår Anders resonemang. Jag tror säkert att alla här helst vill ha konstruktiv kritik på sina bilder. Själv vill jag ändå hellre ha en kort "icke konstruktiv" kommentar än ingen kommentar alls.

Det händer ganska ofta när jag kikar runt på FS att jag fastnar för en bild, men utan att riktigt veta varför. Här är det väl jag som fotograf och bildbetraktare som behöver utvecklas och förstå VARFÖR den där bilden ser tilltalande ut. Hur som haver tycker jag att det är väldigt svårt att ge konstruktiv kritik på en sån bild. Jag bara gillar den, that's it. Förr brukade jag skriva det i en kort kommentar, men nu efter alla diskussioner om att allt ska vara så konstruktivt så drar jag mig för att skriva nåt alls. För mig är det mycket svårare att skriva en konstruktiv kommentar än att ge ett spontant utlåtande.

Maria ! Jag har ansökt om att få bli medlem i natur.
Även om jag ibland fotar politisk natur så kanske man kan komma in där.
Ursäkta att jag är så korkad.
Har ibland upehåll här på FS och har väl missat en del.
Tack igen.
Mvh/-Anders

Chano skrev:
Maria ! Jag har ansökt om att få bli medlem i natur.
Även om jag ibland fotar politisk natur så kanske man kan komma in där.
Ursäkta att jag är så korkad.
Har ibland upehåll här på FS och har väl missat en del.
Tack igen.
Mvh/-Anders

Det är mycket som har hänt de senaste dagarna på FS, så det är väl inte alls en fråga om att vara korkad utan en fråga om att det tar ett tag att hitta i allt det nya.

/Maria

zuukit skrev:
Jag förstår Anders resonemang. Jag tror säkert att alla här helst vill ha konstruktiv kritik på sina bilder. Själv vill jag ändå hellre ha en kort "icke konstruktiv" kommentar än ingen kommentar alls.

Det händer ganska ofta när jag kikar runt på FS att jag fastnar för en bild, men utan att riktigt veta varför. Här är det väl jag som fotograf och bildbetraktare som behöver utvecklas och förstå VARFÖR den där bilden ser tilltalande ut. Hur som haver tycker jag att det är väldigt svårt att ge konstruktiv kritik på en sån bild. Jag bara gillar den, that's it. Förr brukade jag skriva det i en kort kommentar, men nu efter alla diskussioner om att allt ska vara så konstruktivt så drar jag mig för att skriva nåt alls. För mig är det mycket svårare att skriva en konstruktiv kommentar än att ge ett spontant utlåtande.

Det är lite synd att du slutade. Ibland tror jag man i diskussionen slarvar bort vad som är konstruktiv kritik. Man tror att konstruktiv måste innebär ett tips om förbättring eller förändring.
Jag skulle säga att en kommentar som beskriver vad jag gillar med en bild och varför är väldigt konstruktiv och användbar för fotografen.
Sen är det ju en utmaning att sätta ord på vad det egentligen är som man gillar. Jag brukar tipsa om att leka 'varför?'leken för att försöka hitta vad man gillar och varför. Hittar jag en bild som jag tokgillar blir jag först bara glad en stund :) sen ställer jag mig frågan varför? vad gör att den tilltalar mig - jag tittar på motivet, på kompositionen, på vilken stil den har, på ljuset, på den tekniska kvalitén osv. Anta att jag gillar ljuset, så ställer jag mig frågan 'varför?' igen och letar på samma sätt vidare efter vilka variabler det kan vara som gör att ljuset känns så tilltalande. osv.
:)
Kanske borde skriva till en artikel med massor av exempel om hur man kan titta på bilder när man ger kritik :)

/Maria

ANNONS