Annons

Varför konstruera vinjettering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zioneer

Aktiv medlem
Har det blivit på modet inom bildjournalistiken att efterkonstruera vinjettering?! DN borde köpa in optik av dålig kvalitet istället som vinjetterar på största bländare och på så sätt spara flera tusen kronor om året!

Bilden är från DN.se 071120

[Bild borttagen av upphovsrättsliga skäl]
 
AFJ skrev:
Är det OK att lägga in en bild sådär?

Bör du inte ha en länkt istället?


Mvh
Anders

Det kanske du har rätt till. Tyvärr försvinner bilderna från "löpet" ganska snabbt och de återfinns inte i artikeln. Jag rapporterar mitt eget inlägg till moderatorn så får han/hon ta ställning.
 
Är det fel att ha vijettering på bilder då? Det har hänt mej många gånger att fotografen vill förstärka den, utan att för den delen dra ner på kvalitéten. Vilket innebär samma dyra objektiv, plus extraarbete i photoshop. Kostnad? Ja det beror ju på vad fem minuters bildredigering kostar.


/petter, som inte har något alls mot vinjettering om den gör bilden bättre.
 
Det kanske är taget med dålig optik?

Så här ser det ut from min kittoptik..
 

Bilagor

  • 1313929381_4271641b4d_m.jpg
    1313929381_4271641b4d_m.jpg
    13 KB · Visningar: 551
Jag har fått för mig att det går trender även i dokumentära bilder. Just nu verkar det som om trenden drar åt lite mer "hålkamera looken". Sen ser man ju fler och fler mobilkamerebilder i tidningarna oxå. Kanske en motreaktion på all ny teknik som levererar brusfria och knivskarpa bilder även i sämre förhållande?

Hur som anser jag att vingettering kan vara snyggt ibland men man blir lätt trött på de mörka hörnen.
 
Om det är gjort lite diskretare, och inte nödvändigtvis centrerat, tycker jag det ibland kan fungera bra, koncentrera ljuset lite och leda blicken mot huvudmotivet.

Om det är en för uppenbar vignettering med svarta hörn kan det bli den omvända effekten, man stör sig på tricket istället för att det hjälper stämningen i bilden.

Om man sedan överhuvudtaget ska förändra journalistiska bilder så här kan man förstås diskutera.
 
Att "bränna sidorna" och därmed dra blicken från sidorna har nog använts länge i mörkrummen...
Mode finns överallt, kläderna du har på dig osv...du får härda ut några år...
 
gbjerne skrev:
Jag har fått för mig att det går trender även i dokumentära bilder. Just nu verkar det som om trenden drar åt lite mer "hålkamera looken". Sen ser man ju fler och fler mobilkamerebilder i tidningarna oxå. Kanske en motreaktion på all ny teknik som levererar brusfria och knivskarpa bilder även i sämre förhållande?

Hur som anser jag att vingettering kan vara snyggt ibland men man blir lätt trött på de mörka hörnen.


Jor'å det går trender i det mesta! ;)

Å pressfotografjobbet e väl trist, han tycker "att inget händer av vikt i mitt liv, å ingen bryr sig om mina fina nyhetsbilder, vad göra"!?
Jo, man tar till "litet hålkamera", eller vinjettering eller nå't annat revolutionerande.... ;) ;)

/Bengan

Ps.
Körde själv litet vinjettering för några månader sedan...såg det inte...
Till en glädjeförstörare till polare sa: Det där motljusskyddet du har, det verkar vara litet för långt!?
Så jag sågade av en bit på skyddet!
(Det va inte original....)
 
Jag fick tyvärr ta bort bilden, men den finns fortfarande på löpet på DN.se ("åklagarens dörr sprängd").

Jag tycker vinjettering är snyggt i många fall, särskillt inom porträtt och konstfoto. Jag har bara aldrig sett en så uppenbart "påmålad" variant.

Trevlig fortsatt vecka på er alla!
 
Vinjettering är snyggt!

Kanske skulle DN köpa in ett lager med Holga- eller Diana-kameror till sina fotografer? Då får de vinjetteringen på köpet och de slipper fundera på om det är modernt eller ej? Själv tillhör jag dom som tycker att vinjettering i olika grader passar de flesta bilder och därför har jag 5 st Dianor, 2 Holgor och ytterligare några gamla plåt-bakelitkameror som vinjetterar snyggt. Dessutom en likadan 15mm som herr Björkbom är så förtjust i och som även den vinjetterar snyggt.
 
Jag tycker helt klart att vinjettering kan lyfta en bild, inget snack om det, jag vinjetterar en hel del själv. Trender kommer väl och går inom fotografin precis som inom andra områden, just nu verkar det vara vinjettering som gäller. Vi får väl se hur länge det håller i sig, och framförallt, vad som kommer härnäst...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.