Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför kommenterar folk dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlind

Aktiv medlem
Precis som säkert andra här på fotosidan har jag funderat över det där med kommentarer på bilder. Vilka får kommentarerna? Varför får vissa många kommentarer, varför får vissa få?

Därför satt jag idag vid datorn och tänkte att det skall jag ta reda på. Därför valde jag slumpvist ut bilder genom att söka efter bilder i bildsök underkategorin ”natur” från vecka 7 till och med vecka 14. Sedan gick jag till alla dessa fotografers personliga sidor och noterade 1) kön, 2) hur lång tid man varit medlem, 3) hur många inlägg man skrivit, 4) hur många diskussioner man startat, 5) hur många album man laddat upp, 6) hur många bilder man laddat upp, 7) hur många utställningar man skapat, 8) hur många utställningsbilder man laddat upp, 9) hur många bilder man lagt i pooler), 10) hur många bilder man själv kommenterat, och 11) hur många album man själv kommenterat. Jag valde dessa variabler dels för att de var lättillgängliga, dessutom för att svaret borde ju ligga där inne någonstans.

Jag måste säga att det är ganska häftigt att bara kunna samla in data på det här sättet för att snabbt och smidigt svara på en fråga.

För att sen svara på frågan testade jag det här statistiskt (det är nog inte så intressant att läsa om så jag skippar detaljerna, för mer statistiskt lagda fotosidemedlemmar så tittade jag på det här mha en vanlig variansanalys). I korta drag, det man räknar ut i en så’n analys är sannolikheten att de samband man hittar mellan den variabeln man undersöker (antal kommentarer en fotograf har fått) och de faktorer man tror förklarar variationen i den variabeln är ett resultat av slumpen eller om det verkligen är ett ”sant” samband.

Jag måste säga att jag blev rätt paff av hur enormt snyggt resultatet blev. Framför allt som jag nöjde mig efter att bara ha samlat in data från 35 medlemmar. Det är inte värst spännande att stoppa in massa siffror i ett program…

Hur som helst, vad är då svaret? Jo, glädjande nog har kön ingen som helst betydelse – då kan vi alla skryta om att vi är medlemmar av ett jämlikt internet-samhälle! Istället för att gå igenom alla faktorer som inte spelar någon roll för hur många kommentarer man får (=tråkigt) så är det väl lika bra att avslöja de faktorer som förklarar i princip all variation i antalet kommentarer man får. Den faktor som är absolut viktigast är hur många kommentarer man själv givit andra, det låter inte så överraskande, men det som är lite överraskande är hur enormt stark den effekten är (se figuren nedan). Hur många kommentarer man själv ger andra förklarar så mycket som ungefär 80% av all variation som finns i antalet kommentarer man själv får andra! Den enda andra faktorn som bestämmer hur många kommentarer man får på sina bilder är hur många bilder man laddar upp. Det känns rätt extremt, men den här modellen (alltså analysen med de variabler som var instoppade) förklarade 97% av all variation i hur många kommentarer man själv får av andra. Det är fanimig i stil med alla dessa ”taffliga” fysiklabbar man gjorde under mekaniken på gymnasiet (rulla kula på olika underlag och kolla variation i acceleration etc). Och så bra förklaringsgrad på en fråga som handlar om människors beteenden, rätt otroligt!

Vad skall vi då dra för slutsatser av detta – jo, att vill du ha kommentarer på dina bilder, var aktiv på fotosidan; ladda upp många bilder och framför allt, ta dig tid att titta på andras bilder och kommentera dessa.
En annan slutsats är att kvaliteten på en bild inte spelar någon större roll för hur många kommentarer man får (om nu inte det hänger ihop med hur mycket man själv kommenterar och/eller hur många bilder man laddar upp, vad tror ni?). Det hade varit spännande att stoppa in bildkvalitet som en variabel så klart – men HUR? Det är väl det vi är intresserade av här på fotosidan, vad gör en bild till en bra bild! Så det skulle nog vara lite att skjuta sig själv i foten att försöka stoppa in den variabeln i analysen – vi skulle aldrig komma överens om hur detta skulle mätas (eller?).
Hur som helst, skulle jag haft mer data (fler individer) skulle säkert andra faktorer också visa sig påverka denna fråga, även om de inte alls skulle vara lika viktiga som de två faktorerna som kom fram i den här analysen. All data finns ju lättillgängligt för dem som jobbar på fotosidan – skulle vara lite kul att gräva i detaljerna (utrustning, val av motiv, etc).

Om du vill kolla om du får fler kommentarer än snittet (uträknat enligt sambandet funnet hos dessa 35 fotosidemedlemmar) kan du bara kolla om du ligger under eller över kurvan eller använda linjens ekvation! Enligt den här kurvan (låst i origo) så får alltså snittmedlemmen 7 kommenterar för var tionde kommentar som ges (själv ligger jag långt under – får väl skärpa till mig och bli mer aktiv helt enkelt för det är det enda som lönar sig).

Simma lugnt
/johan lind
 
Intressant läsning! Första gången jag läser en vetenskapligt underbyggd undersökning rörande detta som så många här på Fotosidan är brydda över!
 
Jo, det var det som var meningen! Rätt häftigt hur entydiga resultaten var. Jag undrade lite om nå'n överhuvudtaget skulle orka sig igenom hela texten...!
/johan
 
Tyder på att kompiskommenteradet fungerar.

Det är inget fel i det, det är bra, men man skall inte jämställa många kommentarer med bra bilder.
 
Satt faktiskt och funerade lite på det där tidigare idag. Man vill ju gärna bli kommenterad och "sedd".
Kan du inte lägga in variabeln "betyg" när du räknar? Då får du även ett kvalitetsmått.
Tack för en intressant analys!
 
tritub skrev:
Kan du inte lägga in variabeln "betyg" när du räknar? Då får du även ett kvalitetsmått.
Tack för en intressant analys!

Magnus, jag tror faktiskt inte att betygen skulle säga nå't alls, trots att redaktionen på fotosidan har skapat en bra mall för betygssättning. Jag tycker personligen att betyg satta på bilder är väldigt ofta spontana komplimanger snarare än nå't kvalitetsindex. Hur många har delat ut ettor o tvåor. Jag har inte gjort det i alla fall (jag har faktiskt bara betygsatt en enda bild - sen när jag såg hur många andra använder betygskalan så slutade jag tvärt. Jag tycker att 5or o 4or lider starkt av inflation o säger inte så mycket. Men det skulle vara kul att se fördelningen av betyg som finns på fotosidan! Skulle gissa att det är mest 4or o 5or, några 3or o väldigt få 2or o knappt någon 1a. Men det vet jag ju inget om så klart.
/johan
 
Ok, visste inte att man kunde söka bilder efter betyg. Rätt kul faktiskt, och jag måste erkänna att jag hade riktigt fel - det fanns massor av ettor!

Men, det verkar som att vissa sätter ettor för att de inte gillar motivet ed.

Här är två exempel på bilder som folk har satt betyg 1:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=390523

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=337306

Här är två exempel som folk har givit betyget 5:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=410457

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=399855

Detta visar ju lite på variationen i betygsättning, men jag vill inte trampa några på tårna, så istället får jag väl hålla med dig på ett sätt. Kollar man 5or så är det många bra bilder med det betyget. Hur som helst så kan man ju stoppa in betyg och se om det spelar någon roll! Men jag orkar inte sitta o extrahera massor av betyg på bilder från folks album för att köra om modellen med betyg som ytterligare en variabel - men skulle jag få data på betyg så gör jag det gärna.

När man tänker efter så bör det ju ha viss betydelse generellt - men att gissa vad en specifik bild har fått för betyg kan nog vara knivigt!

/johan
 
:) de e lugnt... man kan ju inte göra läxor på helgen! Du har ingen statistik på hur kommentarer faller beroende på ålder på fotograf / kommenterande medlem?
*lite nyfiken*
 
tritub skrev:
:) Du har ingen statistik på hur kommentarer faller beroende på ålder på fotograf / kommenterande medlem?
*lite nyfiken*

Nix, men det är lätt att kolla (kanske jag skall göra när jag får tid). Men jag tror inte att det finns ett så starkt linjärt samband mellan ålder och antal kommentarer - men man kan ju alltid ha fel =)
/johan
 
Intressant undersökning som understryker det många talat om tidigare. Nu finns det då även statistiskt "bevisat" att man bör surfa så mycket som möjligt=)

Att blanda in betyg i det hela tänkte även jag instinktivt på men det är nog en variabel som kommer ställa till mer än den förklarar då betyg naturligtvis är mer godtyckliga än antalet uppladdade bilder. Men det är klart att den som har tid kan studera variabeln... borde ju inte vara mer än ett par timmars arbete att sammla in tillräckligt med data för en tillförlitlig analys =) Och alla som pysslat med statistik vet ju att datainsamling är bland det roligaste.

Per
 
Lite litet underlag för att dra några vetenskapliga slutsatser men känns ändå rimligt...

*

Lite annan statistik: 2005-05-10;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=452956#post452956

På fotosidan finns mer än 200 000 bilder. Av dessa har bara 14 bilder (!) fler än 100 kommentarer... den bild som har flest kommentarer har 147 kommentarer ("Morfar och havet").

Det finns bara 75 bilder som har fler än 50 kommentarer. Om man räknar bort Eva Blixman, 35 bilder, Ari Byström, 9 bilder och Daniel Knutsen, 9 bilder så blir det kvar 22 bilder. Bara 22 bilder med fler än 50 kommentarer!

Kanske hjälper det lite om man inte har så höga förväntningar...
...bli glad för den där enda kommentaren... :`)
 
Mari Lo skrev:
Lite litet underlag för att dra några vetenskapliga slutsatser men känns ändå rimligt...

för den där enda kommentaren... :`)

Det är därför jag testade det statistiskt - och de tydliga resultaten visar att det INTE är ett för litet material (sannolikheten för att det starka sambandet mellan dessa två faktorer och antalet kommentarer på en bild var ett resultat av slumpen var under 0,1%!!!), utan snarare visar det hur STOR effekten är av just det två förklarande variablerna. Men jag håller om att det är ett för litet underlag för att få fram andra variabler som också spelar roll (däremot då uppenbarligen en mindre roll än de två som visade sig så tydligt redan i det lilla materialet). Syftet med det här var inte att besserwissa, utan jag var faktiskt helt o hållet nyfiken på hur det var, och jag håller med om att effekten var förvånande stark i ett så litet material!!!
/johan
 
...ja, jag ifrågasätter inte matematiken även om jag har invändningar mot att benämna statistiken som vetenskap...

Du har ju själv reserverat dig för att urvalet är litet... och du har också beskrivit din begränsning till fotografer som lagt ut bild under rubriken "natur" och under en begränsad tid... så att dina slutsatser inte gäller som vetenskap för populationen fotosidans medlemmar är väl ingen tveksamhet om...

Man kan inte ens veta om det gäller för de 35 personer som du undersökt om du inte samtidigt frågar dem om de själva raderat någon bild (då alla kommentarer försvinner) eller om de fått någon kommentar raderad...
För mig personligen är siffran närmare 1 mot 1 (tror jag). Men ser man till uppgifterna på profilsidan ser det ut som om jag gett ungefär dubbelt så många kommentarer som jag fått. Jag har raderat massor av bilder och också sett mina kommentarer försvinna så någon absolut sanning har jag inte tillgång till.

Men det är väl lite överskurs att föra diskussionen så här... Det var ju inte du själv som påstod att det här var vetenskapligt underbyggda fakta.

Men visst kan man spekulera i variabler... :`)
- Finns det något samband mellan innehållet i givna kommentarerna och antalet erhållna kommentarer t ex. Positivt eller negativt?
- Finns det något samband mellan antalet svar på kommentarer och erhållna kommentarer?
- Finns det något samband mellan givna kommentarer i en viss kategori och erhållna kommentarer i relation till frekvensen av egna bilder i samma kategori... (...om jag kommenterar natur men inte har några naturfoton själv t ex)?

Jag skulle också gissa att man behöver ta hänsyn till säsongsvariation - just nu känns det som om både bildflödet och kommenterandet har semester.

Och till sist... även om jag ifrågasätter den kvantitativa så tror jag att dina slutsatser skulle hålla i en kvalitativ studie... men det är bara vad jag tror... :`))))

Nu ska jag förbättra min statistik :`)) det har du redan satt fart med Johan... (Tackar och bockar för beröm!!)
 
Hej Mari o kul att du intresserar dig för det här!
Nu är det ju inte så att jag brinner för att förklara allt vad folk håller på med på fotosidan, utan jag ville nog mest bara få mig en uppfattning om vad som spelar roll m a p kommenterandet.

Tänkte bara räta ut några eventuella missförstånd.
Klart att det finns begränsningar (det gör det ju tyvärr alltid) så tycker jag att man skall vara tydlig när begränsningar innebär ett problem eller inte. Jag tror det viktigaste budskap jag ville få fram är att trots detta lilla materialet (som du ser som en begränsning) förklaras i princip all variation i hur många kommentarer en fotograf har fått (i det urval jag använde mig av). Detta betyder att det inte var speciellt begränsande. Låt mig förtydliga, om man vill leta efter ett samband så behöver man olika mycket data beroende på hur starkt sambandet är – att använda mycket data för att leta efter ett starkt samband är helt enkelt slöseri med tid (vill man tex undersöka om det finns ett samband mellan skostorlek och längd hos människor (kanske inte är så många andra djur som har skor, men ändå!) så räcker det att mäta detta hos ett fåtal personer (10 borde ge ett snyggt samband), men om man t ex vill undersöka om vissa kostvanor leder till någon form av magcancer så lär man inte hitta någon effekt alls förrän man samlat in ett stort material – hur stort material man behöver beror på hur stora skillnader det är man letar efter, samt hur stor variation det är. Slutsats – sambanden funna här är inte begränsade alls. Men tolkningen av resultatet är det så klart som du påpekar. Är det generellt för fotosidan i helhet? Jag skulle nog sätta en slant på det – på grund av att effekten var så hiskeligt stor av de två förklarande faktorerna!

Att folk har raderat bilder så att kommentarer försvinner skulle kunna ställa till med problem om detta förskjuter materialet på något sätt. Men om det där med att radera bilder är något alla gör lite hur som helst (d v s relativt slumpmässigt mellan fotografer med både många och få kommentarer) så spelar det ingen roll förutom att det ger mer variation och därför skulle kunna göra eventuella samband svagare.

Hur som helst, jag ville nog mest bara svara på det för att försvara mig lite. Och apropå vetenskapligt underbyggda fakta och kvalitativa/kvantitativa metoder – vetenskap handlar ju faktiskt precis ställa en fråga, samla in information, se om det finns en förklaring på frågan man ställde och sedan tolka svaret (vetenskap är ju inget mystiskt knepigt utan snarare tvärtom, rakt på sak och genomskinligt!). Det skulle vara lättare att påvisa brister i en kvalitativ undersökning (massor och massor av tolkningar och svårigheter) än i en kvantitativ undersökning. Jag tycker inte själv att slutsatserna är speciellt spekulativa eller långsökta, snarare tvärtom, väldigt raka. Detta helt p g a det entydiga resultatet.

Kul med lite debatt här på fotosidan =) och vem vet, administratörerna kanske tycker det är spännande och eftersom de sitter på hela datasetet så är det inte speciellt svårt att ta reda på detaljerna som efterfrågas här, om bara någon vill.
/johan
 
johanlind skrev:

Men om det där med att radera bilder är något alla gör lite hur som helst (d v s relativt slumpmässigt mellan fotografer med både många och få kommentarer) så spelar det ingen roll förutom att det ger mer variation och därför skulle kunna göra eventuella samband svagare.

För att säkerställa ditt material behöver du alltså göra en förstudie som antagligen leder till att du behöver ett stratifierat urval... och fortfarande har du inte analyserat innehållet i kommentarerna...

*

För mig är det intressanta i diskussionen inte matematiken... fortsätt resonemanget istället... ...om man förstår människors beteende i största allmänhet... hur kan man då också förstå vad det är för beteende som visar sig på fotosidan... Ja - dvs - vanligt folkvett... vi kommunicerar med dem som kommunicerar med oss... vi är trevlig mot dem som är trevlig mot oss... vi bildar subgrupper och det uppstår informella ledarskap... Så det saknas väl något av nyhetsvärde i den statistik du presenterar.

johanlind skrev:

(vetenskap är ju inget mystiskt knepigt utan snarare tvärtom, rakt på sak och genomskinligt!).

Hmmm... ja därom tviste de lärde...
...Poppers princip om falsifikation och Kuhns teorier om paradigmskiften...
Hermeneutikens förespråkare; Dilthey, Heidegger, Gadamer, Ricoeur... m fl m fl
Positivismens å sin sida; Comté, Mill, Hobbes... mfl mfl...
Motsättningar inom ontologi; dualism, pluralism, idealism, materialism och epistemologi; kritisk teori, etnografi, genus, diskurs...
osv. osv...

johanlind skrev:

Det skulle vara lättare att påvisa brister i en kvalitativ undersökning (massor och massor av tolkningar och svårigheter) än i en kvantitativ undersökning.

Frågan är väl inte vad som är "mest sant" eller "mest sannolikt" utan kanske hellre vad som är mest "intressant". Har du läst Johan Asplunds "Om undran inför samhället" t ex?

Tolkning är ett favoritämne som du nog räknat ut vid det här laget...

Min lärare i hermeneutik skickade klassen till moderna museet för att studera Marcel Duchamps verk "Det stora glaset" ihop med konstvetaren Ulf Lindes tolkning. Kvantitativt kan man beskriva konstverkets höjd, bredd, djup, vikt osv... men meningsfullt blir det knappast. Om man däremot med hjäp av konstverket och en kvalitativ analys bättre förstår vad det är att vara människa då blir det intressant.

Det kanske är långsökt men ändå... du har säkert kommentarer som handlar om ljus, skärpa, hur du beskurit någon av dina bilder... Och så någon kommentar som handlar om hur din bild uppfattas känslomässigt, associationer... vad den betyder... Till en viss gräns kan de där tekniska kommentarerna göra dig till en bättre fotograf men sannolikheten att du inte redan vet det tekniska minskar förstås ju mer du lär dig... eller med antalet sådana kommentarer till en viss bild... Medan tolkningen av bilden hermeneutiskt kan ge dig perspektiv som förändrar/förbättrar/utveklar ditt seende och därmed också din erfarenhetsvärld.

Så - åter till ämnet :`)))
De som ger många kommentarer får många kommentarer...
...men vad leder det till att öka antalet kommentarer med syfte att få fler utan att samtidigt fundera över innehållet i kommentarerna eller arbeta med sina relationer? ...mer statistik...
 
Vad roligt!!! Inget blir någonsin vad man tror det skall bli, hade ingen aning om att det här skulle mynna ut i jääättelånga diskussioner.

1) Hur som helst, jag vill verkligen fatta mig kort (för en gångs skull...), nej, resultaten var knappast chockerande men i mina ögon ganska upplyftande, och väldigt starka!

2)Och jag håller verkligen inte med om att vetenskap "måste" vara komplicerat (Popper/kvalitativt/kvantitativt etc.). Det handlar om att ställa en fråga och att sedan försöka ta reda på svaret. Sen varierar svårighetsgraden ENORMT beroende på frågans komplexitet (här undviker jag en lång parantes med massa olika slags exempel =)) och därför har folk har också utvecklat komplicerade metoder för att svara på komplexa frågor.

3) Och ur ett vetenskapligt perspektiv är det verkligen mest "intressant" att ta reda på vad som är "sant" eller inte - åsikter är ju så klart också intressanta men det lär finnas lika många åsikter om vad som är "intressantast" som det finns människor.

Mari, jag tror helt enkelt att vi har helt olika perspektiv - jag är naturvetare och jag gissar mig till att du är humanist (har jag fel). Olika sätt att arbeta på - och olika frågor att svara på!

/johan
 
Wow! Vilket arbete du lagt ner för att (be)visa det jag anade men inte kunde formulera.

Stort tack från en som sysslat en del med (sura) databaser!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.