Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför kan jag inte gå upp itar slutar tid med studio bli?

Produkter
(logga in för att koppla)

sikis

Aktiv medlem
har nu fotat för första gången med studioblixtarna jag köpt. fick nåra bilder men kan bara ligga på en slutar tid runt 200/1 för att få de att funka hyfsat. går jag ner i tid typp 100/1 så blir de för ljust och går jag upp på 400/1 som exempelbilden så får jag en mörk ridå. vad gör jag för fel. f/talet ligger på ca 9 för att få de att funka.. verkar inte vara där de bråka utan de är slutartiden opch f talet är bara en finsjustering!?!?

ja ni ser ju problemet.. färgten bli också konstig... tcker även att bilderna blir urvattnade å så... hjälp och ider motages tacksamt!!!

46_965_normal.jpg

Om det är din 350D som du kör med så ska du köra helt manuellt och ställa slutartiden på 1/125. Sedan får du justera bländare och styrka på blixtarna så att bilderna ser bra ut. Ta en testbild och kolla histogrammet i kameran, justera sedan efter det.

Men sak jag alltså itne kunna köra högre slutartid än så... då måste jag ju på bländaren gå upp mot typp 18 skulle jag tippa.
Bäst skärpa skal väll finnas mellan typp 7-10 som jag har hört de.. och vill ju minimera skakningsoskärpa med högre slutartid om de går?!?!? eller är de så här de funkar?

Du behöver kanske inte köra blixtarna på full spruta.

Nu är jag iofs ultra-newbie i studio, har bara assisterat en kompis ett par gånger, men jag har för mig att han ställde in kameran på typ 1/125 och bländare för önskat skärpedjup, sedan justerade han styrka, avstånd, riktning etc på blixtarna för att få rätt ljusbild och rätt exponering.

De flesta blixtar hinner bara synka ned till 1/250 så har du kortare slutartid så kommer du följdriktigt att få en mörk ridå.

Kortare tid än 1/125 ska du inte behöva i studion och som någan sagt tidigare, om du inte vill gå ipp bländare runt 18 - 22 så ställ helt enkelt ned blixtarna litet .

Är det riktiga studioblixtar du har så kan du troligtvis ställa ner effekten på dem.

Ställ kameran i "M" läget och välj 1/125 sekund slutartid, rörelseoskärpan slipper du eftersom blixtarna lyser så kort tid. (mindre än 1/1000 sek)

Bländaren väljer du efter önskat skärpedjup och sedan är det bara att testa hur mycket effekt du behöver på blixtarna för att uppnå resultatet du ville ha.

Har du en lös blixtmätare så blir det mycket enklare och du slipper gissningarna och en massa testbilder.

ok. tackar så mycket... nu börjar jag fatta de lite..då är de alltså itne helt fel med att köra på 1/200 typp å så.. de äralltså blixtarna och bländaren jag sak tajma in mer då...

Jo riktiga blixtar är de .. "tror jag i allfall"

300w från starfoto. så jo de går att ställa styrkan. så får prova med de nu nästa gång då...

Hur är de med avståndet från blixtarna till odellen.. finns de nåt att gå på där rent skenerelt?

slutartiden har egentligen inget alls med blixtljuset att göra så länge du håller dig över din kameras synktid, vilken brukar ligga runt 1/180-1/250. det enda slutartiden reglerar är det redan befintliga ljuset i rummet. bländaren använder du för att bestämm ahur sort skärpedjup du vill ha och för att avgöra hur mkt ljus du vill ha på bilden(beroende på om du redan har ställt ner blixtens styrka maximalt eller inte).

eftersom du kör digitalt är det bara att prova sig fram, du lrä dig ganska snrt vilka inställningar som ger vilka resultat.

Lite enkelt sett kan man se det så här när man använder studioblixtar:

Slutartiden spelar nästan ingen roll om det inte finns mycket befintligt ljus. Som exempel om man använder en blixt utomhus som upplättningsblixt.

Välj bländare efter det skärpedjup du önskar och ställ sedan effekten på blixtarna därefter.

Du har väl skruvat ned ljuskänsligheten på kameran maximalt? Eller kör du auto-ISO? Sätt den manuellt till ISO 100 (eller vad är det lägsta på en 350?).

hej... jo rå kör kameran i M läge och har iso:n på 100.

De som var , var ju att jag hört att man ska kunan köra på en kortare slutartid typp 800/1 men nu är jag ju med på att de ej går på grund av synktiden kameran jämtemot blixtarna.

Ska nu nästa gång skruva mer på bliuxtarna och få ner efekten där.. om de är så att rummet är för litet och blixtarna för nära...

Jag vet inte var du fotar, men om du fotar hemma i ett litet rum så har du kanske blixtar med onödigt hög effekt.

I små lokaler där man tvingas ha blixtarna nära modellen är det viktigt att blixtarna kan gå på liten effekt. Starka blixtar är då en nackdel om de inte kan vridas ner. Speciellt om man vill jobba med det korta skärpedjup som ofta kan bli effektfullt.

Du behöver dock inte springa och panta grejerna, det kan också lösas med mörka draperier på väggarna eller genom att använda neutrala densitetsfilter (ND) på blixtarna eller på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar