Annons

Varför kan inte bildvisare visa svart?

Produkter
(logga in för att koppla)

cyklop

Ny medlem
Bifogade sRGB-jpg visar 8 rektanglar med rgb-värden från 2 (dvs rgb = 2 2 2) till 16 på en helt svart bakgrund.

Då jag tittar på den i ett Adobeprogram (Bridge eller Photoshop) är alla utom den med värdet 2 urskiljbara på min kalibrerade skärm.

Då jag tittar på den med ett annat bildvisarprogram (Microsofts bild- och faxvisare, Picasa, Faststone, Irview m.fl.) så är det först den med värdet 10 som är urskiljbar.

Varför är det så? Hur fungerar det för er?

Bilagor

• svart.jpg
    svart.jpg
    22.4 KB · Visningar: 643
Jag kör MAC med en Apple Cinema 30" och samtliga är tydligt urskiljbara i såväl Förhandsgranskaren, Safari & Firefox.

I XP - via Paralells på MAC:en - så är alla urskiljbara när jag tittar på den med Microsofts bild- och faxvisare

(även om 2 2 2 är sämre "urskiljd" än på MAC:en)

Jag har svårt å skilja ut 2 & kanske 4 med Firefox, dock är alla ganska tydliga i Safari.

Det ända tips jag kan komma på är att ha max ljusstyrka på skärmen påslagen. Kalibrera om den. Annars är det väl så att grafikortet/skärmen inte håller måttet. Hur ser det ut i photoshop?

Har inga direkta tips, men tänkte bara tala om att på min skärm syns alla (2 & 4 lite sämre) med Internet Explorer.

Jag ser också alla med safari på mac. Har för mig att jag läst någonstans att safari är den enda webbläsaren som hanterar färger på rätt sätt?

jag ser inte en enda av fyrkanterna varken här i explorer eller i adobe om jag har skärmen kopplad via dvi...kopplar jag däremot med analog så ser jag eller kan iallafall ana allihop...!?!? Borde inte dvi vara bättre då det ju är en senare uppfinning?! Riktigt lustigt är det eftersom jag ändå använder en dvisladd som är kopplad till dvianslutning på grafikkortet(har inget annat). Har alltså bara satt på en "konverter" på dvisladden och anslutit sladden i en analogingång på skärmen...mystiskt...

Senast ändrad:
cyklop skrev:

Då jag tittar på den med ett annat bildvisarprogram (Microsofts bild- och faxvisare, Picasa, Faststone, Irview m.fl.) så är det först den med värdet 10 som är urskiljbar.

Varför är det så? Hur fungerar det för er?
På grund av att Photoshop använder informationen från din skärmprofil och konverterar bilden så att den ser korrekt ut. De andra programmen du nämner gör inte det.

Safari är den enda webbläsaren som kan läsa en skärmprofil och använda den för att konvertera bilderna till skärmens färgåtergivning. Alla andra struntar helt i din profil.

Stefan

Jag ser alla på en Macbook. Ser alla även på min externa LG L2010T. Även om tvåan är något svår att uttyda.

Jag blev faktiskt förvånad att jag kan se samtliga rutorna tydligt (i IE, Opera, Firefox, Safari, MS bildvisare) på min nya Dell XPS M1330. Den är helt okalibrerad, ljusstyrkan står på max. Ska bli intressant och se hur det blir efter en kalibrering om ett par veckor :)

Walle skrev:
Jag blev faktiskt förvånad att jag kan se samtliga rutorna tydligt (i IE, Opera, Firefox, Safari, MS bildvisare) på min nya Dell XPS M1330. Den är helt okalibrerad, ljusstyrkan står på max. Ska bli intressant och se hur det blir efter en kalibrering om ett par veckor :)

Delge oss gärna resultatet eftersom jag är nyfiken. Jag har ju inte kalibrerat min skärm, men spontant känns det ju lite konstigt om en kalibrering skulle göra att man INTE såg dem?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto