Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?
- Trådstartare boran
- Start datum
popboydeluxe
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Varför välja en kamera utan bildstabilisering? bara undrar... det var huvudskälet till att jag snabbt bytte min D7 till A1.
/kg - nyfiken
Hört talas om VR eller IS?
Bildstabilisering i optiken
Sen kan man faktiskt fota med höga ISO-tal (=snabbare slutartider) och det är väl det som A1 kompenserar för då alla bilder över ISO100 är rent värdelösa.
Anden
Aktiv medlem
Det går att äga flera samtidigt. Jag har nu en ixus 400 och Pro1. Ixusen behåller jag nog i vilket fall som helst då den är bra att ha i fickan.
Blixten flyger upp men enda gångerna jag lagt märke till den är när jag har keps på mig och den slår i skärmen...
IS hade varit fint men än har jag inte saknat den funktionen.
andreas
Blixten flyger upp men enda gångerna jag lagt märke till den är när jag har keps på mig och den slår i skärmen...
IS hade varit fint men än har jag inte saknat den funktionen.
andreas
KGS
Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:
Hört talas om VR eller IS?
Bildstabilisering i optiken
Nu var det väl närmast Canons kompakta jag tänkte på. Eller Nikons. Med 7 o 8x zoom utan stabilisering.
Visst är det bra att det finns nödlösningar även för de första generationerna av digitala systemkameror, fast visst måste det kännas trist att behöva betala för samma lösning varje gång man köper nytt objektiv
... sååå mycket mer begåvat att bygga in stabiliseringen i huset en gång för alla...
/kg som ser framtiden an med tillförsikt
Damocles
Aktiv medlem
Bildstabilisering är inget som magiskt ger bättre bilder. Man kan ju lära sig hålla en kamera stadigt på handen. Jag har i två veckor plåta mörka miljöer i korskopplingsrum som i regel är dåligt upplysta. Man lär sig handhålle både 1/15 och 1/10 upp till 50mm med lite god vilja och några knep.
Visst, jag gillar också IS som jag har till min analoga. Men faktum är att man har klarat sig utmärkt även utan IS i massor av år. Och det konstiga är att det har blivit bra bilder ändå.
Men visst, IS i huset vore trevligt, eller ännu bättre, IS i en 1.0x TC som går att sätta innanför linserna på systemkameror, men det släpper dom nog aldrig pga av sjunkande vinster för objektiven.
Visst, jag gillar också IS som jag har till min analoga. Men faktum är att man har klarat sig utmärkt även utan IS i massor av år. Och det konstiga är att det har blivit bra bilder ändå.
Men visst, IS i huset vore trevligt, eller ännu bättre, IS i en 1.0x TC som går att sätta innanför linserna på systemkameror, men det släpper dom nog aldrig pga av sjunkande vinster för objektiven.
Anden
Aktiv medlem
Is kommer jag säkert sakna senare, har inte hunnit med den typen av foto än. Fast för de pengarna är jag nöjd med vad jag fått trots att is saknas.
En fundering:
Om jag tar ner upplösningen till 4 mpix blir bilderna mindre brusiga vid höga isotal? Blir ju mindre trängsel på sensorn så att säga... Eller stannar brusigheten för att pixlarna redan är intryckta på sensorn?
Jag må låta dum, funderingen poppade upp precis innan sängdags igår. Hjärnan kanske inte presterar maximalt då
En fundering:
Om jag tar ner upplösningen till 4 mpix blir bilderna mindre brusiga vid höga isotal? Blir ju mindre trängsel på sensorn så att säga... Eller stannar brusigheten för att pixlarna redan är intryckta på sensorn?
Jag må låta dum, funderingen poppade upp precis innan sängdags igår. Hjärnan kanske inte presterar maximalt då
fjalstal
Aktiv medlem
Vi ska ha ny kamera på jobbet (om jag kan övertyga bossen...) och om vi hade en d-slr hade det knappast gått en vecka innan nån klåfingrig teknisk farbror hade varit och pillat inuti den. Det är bättre att grejorna sitter ihop permanent här.
Sen är det ju det där med storlek. Jag var ute ett par timmar igår och tog bilder på ett av våra naturvårdsområden och i den typen av terräng är det bättre med ett litet komplett paket även om man förlorar något i kvalitet. Det är ju inte bara kameran man ska ha med sig.
När jag ska köpa nytt privat blir det definitivt d-slr, men det är en helt annan sak.
Sen är det ju det där med storlek. Jag var ute ett par timmar igår och tog bilder på ett av våra naturvårdsområden och i den typen av terräng är det bättre med ett litet komplett paket även om man förlorar något i kvalitet. Det är ju inte bara kameran man ska ha med sig.
När jag ska köpa nytt privat blir det definitivt d-slr, men det är en helt annan sak.
fjalstal
Aktiv medlem
AnnaKarin Johansson (AnnaKarin) skrev:
Om din identitet här på Fotosidan är påhittad så får du nog stå ut med att bli sedd som oseriös ibland. Om det är ett problem för dig så är ju det ganska lätt att lösa (ändra till ditt rätta namn och delta på lika villkor som oss andra
Finns det nån identitetsombudsman att vända sig till? Egentligen är det väl rätt ointressant vilket namn nån använder eftersom vi knappast kan värdera nån här efter annat än vad dom skriver eller visar.
Att kalla sig "vondutch" räcker för mig annars. Hoppas han är lika stort von Dutch-fan som jag.
http://www.vondutch.com
AnnaKarin
Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Finns det nån identitetsombudsman att vända sig till? Egentligen är det väl rätt ointressant vilket namn nån använder eftersom vi knappast kan värdera nån här efter annat än vad dom skriver eller visar.
Att kalla sig "vondutch" räcker för mig annars. Hoppas han är lika stort von Dutch-fan som jag.
http://www.vondutch.com
Jaha, då är vi lite OT igen då...
Jag tror att du missade min poäng.
Det var ju just detta med att bli värderad efter vad man skriver och visar, självklart är det så, kunde inte hålla med dig mera. Och det var väl precis det som hände längre upp i tråden, att en Fotosidan-medlem blev bedömd efter vad han skrev. Det finns ett ordspråk för detta: Den som sig i leken ger, den får leken tåla.
/AnnaKarin
Ps. Jag bryr mig inte om vad folk här kallar sig (även om red. väl har en annan mening enl medlemsreglerna, så svaret på första frågan är: ja, redaktionen för Fotosidan).
fjalstal
Aktiv medlem
AnnaKarin skrev:
Den som sig i leken ger, den får leken tåla.
Håller med fullständigt. Själv viker jag mig aldrig självmant om jag tror på en åsikt utan folk får faktiskt bemöda sig med att övertyga mig först. Det jag brukar reta mig mest på är nog när folk tror att det är nån sorts verklighet vi sysslar med här. Jag har råkat träffa några av dom som är mest "framåt" här och dom är inte alls som man förväntar sig. För mig är det sak samma vad nån kallar sig och jag värderar inte heller nån efter namn. (utom vondutch då... )
Fast jag tycker inte vi är så OT egentligen. Det är mest en massa jagande efter identitet och status. Kameratyper och modeller. Vilken bildtyp som gäller. Själv är jag t ex helt emot fototävlingar. I mitt tycke är det precis lika korkat som skönhetstävlingar...