Annons

varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?

Produkter
(logga in för att koppla)

boran

Aktiv medlem
Om nu Nikon D70 och Canon EOS 300D är så bra kameror som alla säger, varför kostar Canon PowerShot Pro 1 och (i viss mån även) Konica Minolta A2 lika mycket?

Är de med fast objektiv såpass bra att man har råd att bortse från fördelarna med de två förstnämnda modellerna, eller är det frågan om ett teknikskifte?

Jag är medveten om att jag skriver provokativt, men det är en ärligt ställd fråga. Jag är bara nyfiken.

Anledningen till att t.ex. Canon Pro 1 är lika dyr som en 300D, är ju att den kameran är komplett, med ett objektiv som motsvarar 2-3 st till en 300D.

Skillnaden mellan en Pro-1 och en 300D är ju ganska många. Sensorn är betydligt mindre och ger därmed en sämre bildkvalité och håller knappast för kräset magasintryck i A4-format..oavsett pixelantalet.

Dels är det tynngden och storleken, samt sättet på hur man fotograferar. Jag skulle nog inte kunna fotografera med en Pro 1... Jag skulle känna mig dels lite för begränsad i arbetssättet och förmodligen bli lite besviken på resultatet (säkerligen många som ÄR nöjda)

Så länge som sensorn i dessa "kompaktkameror" är i stroleken av lillfingenaglen och i samband med dagens teknik, så kommer de digitala systemkamerorna att vara överlägsna i fråga om kvalité och mångsidighet.

Re: Re: varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?

HDFS) (KGS skrev:
Ja

/kg som svarar lätt provokativt
:)

De får ju bra recensioner och det skulle de antagligen inte fått annars. Å andra sidan är det lite keligt att inte kunna plocka med sig sin extra-utrustning när man uppgraderar kameran.

På tal om det tycker jag det är lite märkligt att alla kameror i den prisklassen verkar köra med Compact Flash istället för nyare SD- eller xD-kort. Fast det är väl en annan diskussion...

Kompaktkamerorna är riktiga digitala kameror, med de funktioner o möjligheter som moderna kameror ska erbjuda. Men om du sitter på en påse bra optik så är det klart du köper ett digitalt hus om du inte kan vänta på att de också utvecklas. Då blir priset detsamma.

Fast när jag är ute o reser tycker jag att en Dimage A1 med diverse tillbehör är fullt tillräckligt att baxa med sej, man ska ju dessutom få med sej den lagliga ransonen i ryggsäcken. Och DET är inte lätt nuförtiden.

HDFS) (KGS skrev:
Kompaktkamerorna är riktiga digitala kameror, med de funktioner o möjligheter som moderna kameror ska erbjuda. Men om du sitter på en påse bra optik så är det klart du köper ett digitalt hus om du inte kan vänta på att de också utvecklas. Då blir priset detsamma.

Fast när jag är ute o reser tycker jag att en Dimage A1 med diverse tillbehör är fullt tillräckligt att baxa med sej, man ska ju dessutom få med sej den lagliga ransonen i ryggsäcken. Och DET är inte lätt nuförtiden.

för man måste ju bara för att man får ;-)
/Mattias, som hellre bär omkring på kameror än sprit. (offtopic, men kunde inte låta bli...)

boran skrev:
Om nu Nikon D70 och Canon EOS 300D är så bra kameror som alla säger, varför kostar Canon PowerShot Pro 1 och (i viss mån även) Konica Minolta A2 lika mycket?

Är de med fast objektiv såpass bra att man har råd att bortse från fördelarna med de två förstnämnda modellerna, eller är det frågan om ett teknikskifte?
Med "fast objektiv", menar du då kameran som helhet, dvs modellen (EVF, "Electronic View Finder" i motsats till DSLR, "Digital Single Lens Reflex") , eller själva optiken?

Optiken: De fasta objektiven kan säkerligen variera lika mycket som vanliga objektiv så där måste man titta på enskilda modeller snarare än hela produkttypen. Objektivs prestanda kan man mäta men sen måste man fråga sig om man kommer se någon skillnad med den typ av förstoringar/utskrifter man gör.

Kameran som helhet: Min D70 är tex snabbare än de alla EVF:er jag fått privilegiet att leka med (alldeles för få tyvärr), den har mindre brus vid sina höga ISO-tal än på motsvarande nämnda EVF:er och för mig har den ett bättre handhavande.
Om du inte behöver snabbhet i uppstart och avtryck, bara skjuter på lägsta ISO-tal för du har oftast mycket bra ljus samt inte har vant dig vid en liknande (analog) kamera så är dessa "fördelar" inte längre relevanta. Då kan helt strunta i dem och kanske istället kolla bara på pris och storlek. Vad du värdesätter kan jag inte säga, jag kan bara säga att jag och KG värdesätter olika saker i våra kameror och ingen har mer rätt än den andra eftersom det är subjektiva bedömningar.

Jag är medveten om att jag skriver provokativt, men det är en ärligt ställd fråga. Jag är bara nyfiken.
Det är en fullkomligt rimlig fråga som fler kanske borde ställa. Som Jesper poängterar så är storleken, priset och vikten avgörande för många.

Fråga dig hur du brukar plåta och lås dig inte för mycket vid kamerans finesser. Den ska användas till att ta bilder med och om du kan göra det på ett bra sätt med en viss kamera så skall den vara med i beräkningarna vid val av kamera. Vissa finesser kanske du ser som livsnödvändiga, andra som roliga och vissa som helt onödiga. Det finns människor där ute som bara jagar finesserna (Alltid ska ha det senaste, nyaste och häftigaste.) Det får de gärna göra och det är inte mer fel med det än att samla på gamla kameror som det inte tillverkas film till längre. Det är en hobby det också.

Jag vet många som gör stora avkall på kvaliteten på bilden bara kameran är väldigt liten och kompakt. Det är ett väldigt rimligt krav i mina ögon. Dessa personer ska inte ersätta sin 8x10in storformatare och Technical Pan utan en liten APS-kamera med tumavtryck på linsen och dåligt soppad film.

boran skrev:

Jag har både en Minolta Dimage 7i, vilket inte skiljer sig så mycket åt från A1 eller A2, det är samma processor och det är fortfarande lika brusigt i höga ISO-tal.

När det kommer till kvalitén och handhavande så kan inte min kära och trogna Dimage 7i mäta sig med min nya Nikon D70.

Re: Re: Re: varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?

popboydeluxe skrev:
KG, vi vet att du gillar din A1, men en mäter sig inte i bildkvalité med en Nikon D70. Tro mig!

Jag tror dej. Shame on Nikon annars. Likväl skulle jag inte lägga ut så mycket stålar på ett hus idag. Bildkvalitén, speciellt på labprintade bilder, är sjukt bra redan med Dimage 7. A1 tillför stabilisering o lite smågodis, för övrigt är det ingen skillnad mot Dimage 7 i stort sett. Nästa vecka kompletterar jag med telekonvertern o har då 24-300 i omfång (har en vidvinkelkonverter sen förut). Det räcker bra.

Canonen som nämndes i första inlägget levererar också bra bilder av vad jag har sett, men att skruva ihop en kamera med 200 mm brännvidd utan stabilisering borde vara kriminellt. De flesta med digitalkompakter bär inte med sej stativet överallt o det är frestande att zooma järnet när man ser en vit älg eller en rosa flamingo o då blir det lätt oskarpt. Då skulle jag hellre offra 5.000.000 pixlar o köpa Canons 10x zoom med stabbe. Pengarna man spar kan ju gå till en framtida DSL-kamera.

Den dag jag köper systemkamera (igen) så vet jag hur det blir, jag kommer inte att vara nöjd förrän jag har värsta glasen till den o då blir det dyyyyyyrt...

Re: Re: varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?

popboydeluxe skrev:När det kommer till kvalitén och handhavande så kan inte min kära och trogna Dimage 7i mäta sig med min nya Nikon D70.

Kvalitén på vad? huset? knappast nån större skillnad va? handhavandet?? det var därför jag bytte bort mina olympusar o köpte den första D7:an för att den var så oerhört begåvat designad med alla viktiga kontroller lättåtkomliga istället för via menyer. Det kan väl inte bli så mycket bättre.

Men bildkvaliteten på höga ISO-tal gör mej grön av avund, må det vara D70, 300D eller 10D... men det förtjänar ni! Vore trist om det inte fanns nåt mer att önska.

/kg som vill ha snabbare AF o högre ISO

Har nu avnjutit ett helt gäng bilder i ditt galleri Pavel och... tja... du gjorde väldigt bra ifrån dej redan med D7, ska bli kul att se vad som kommer ur D70... jag vet att det "bara" är skärm o att D70 bilderna säkert blir myyyyyyycket bättre än D7 bilderna om du drar upp dem i A2 eller nåt. Hur många gör det?

Re: Re: Re: varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?

HDFS) (KGS skrev:
Kvalitén på vad? huset? knappast nån större skillnad va? handhavandet?? det var därför jag bytte bort mina olympusar o köpte den första D7:an för att den var så oerhört begåvat designad med alla viktiga kontroller lättåtkomliga istället för via menyer. Det kan väl inte bli så mycket bättre.

Men bildkvaliteten på höga ISO-tal gör mej grön av avund, må det vara D70, 300D eller 10D... men det förtjänar ni! Vore trist om det inte fanns nåt mer att önska.

/kg som vill ha snabbare AF o högre ISO

Gick från D7Hi till 10D för några veckor sedan och det första jag noterade var att jag nu har en AF jag kan lita på och handhavandet är mycket enklare :)

En annan fördel är att jag slipper Minoltas usla kundbemötande.

/Johan

HDFS) (KGS skrev:
Har nu avnjutit ett helt gäng bilder i ditt galleri Pavel och... tja... du gjorde väldigt bra ifrån dej redan med D7, ska bli kul att se vad som kommer ur D70... jag vet att det "bara" är skärm o att D70 bilderna säkert blir myyyyyyycket bättre än D7 bilderna om du drar upp dem i A2 eller nåt. Hur många gör det?

Nej bilderna blir faktiskt mycket bättre redan innan, man får mycket kortare skärpedjup redan med Zoomoptiken 18-70 3,5-4,5 som man får i ett D70-paket som man kan köpa. Sedan kan man ju införskaffa sig antigen Nikkor 50/1.8D eller 50/1,4D. Kan man byta objektiv med Dimage-kamerorna? Nej! Jag har i alla fall minst en bild tagen med D70 redan på min sida. Du kan ta dig en titt.

Och det syns på skärmen också, finns ju en del brus i Dimage 7i. Dessutom så är just vad som blir vid tryck som är viktigt för mig också.

Re: Re: Re: Re: varför köpa icke-SLR för 10.000kr ?

hansen2 skrev:
Gick från D7Hi till 10D för några veckor sedan och det första jag noterade var att jag nu har en AF jag kan lita på och handhavandet är mycket enklare :)

En annan fördel är att jag slipper Minoltas usla kundbemötande.

/Johan

Håller med. Minoltas service är ingen service, det är en kamp. När jag vid köpet av Nikon D70 hade problem med fokuseringen, tog det endast 45 minuter för de på Nikon i Upplands Väsby att fixa felet då jag sa att jag behövde kameran till eftermiddagen, väldigt trevligt bemötande, vilket jag inte upplevt med Minolta.

Pavel>> jag VET att man inte kan byta objektiv, det e ju liksom den skillnaden man betalar för när man byter till en DSLR, o det är den fördelen man får offra allt annat för. Det är okej när man vet vad man gör. Och JA, bilderna är klart brusfriare med större sensor och skärpedjupet GÅR att hålla kortare. Självklart. Men jag tycker ändå att du lyckades mycket bra redan med din D7, när jag når upp i den nivån, om nånsin, kanske jag "behöver" en bättre kamera.

Till dess är en D7/A1 fullt tillräcklig. Den kan allt och mycket mer än en systemvariant, så i utbildningssyfte o för det jag använder kameran till (98,67% av alla mina bilder är inte fotosidan.se bilder så att säga) är den fullt tillräcklig. Bara så menar jag.

I det perspektivet är svaret på frågeställarens fråga JA. Men för speciella behov behövs andra verktyg, precis som en polygrip inte duger till allt, men mycket mer än en fast nyckel (som förstås är bäst på just sitt snävare område).

Minoltas service har jag faktiskt inget att klaga på, blev av med min D7 ett par veckor men jag fick klara besked o de höll tiderna. Jag lämnade och hämtade själv direkt i Solna. De tog det som garantireparation utan knot (kameran var då över ett år, men under två)

Vid ett annat tillfälle fick jag kameran fixad medan jag väntade, fast då var det bara en skruv som hoppat bort.

Läser man runt i forumen verkar ALLA märken ha drabbats av dålig service då o då. Fast nu har jag kvar min D7 som backup ifall Aette skulle vilja ha semester helt plötsligt.

HDFS) (KGS skrev:

Minoltas service har jag faktiskt inget att klaga på, blev av med min D7 ett par veckor men jag fick klara besked o de höll tiderna. Jag lämnade och hämtade själv direkt i Solna. De tog det som garantireparation utan knot (kameran var då över ett år, men under två)

Tjafsade länge med dem om att jag ville ha ngt annat än skitmanualen på cd men det var för döva öron.
Lämnade in den för ngn månad sedan för att byta ut spärrknappen på huvudströmbrytaren. Frågade då om de hör av sig när det är klart. Men det var något jag fick bevaka själv - klantigt Minolta!

Däremot är bemötandet från supportpersonalen via mail alldeles utmärkt.

/Johan

Manualen e väl inte skit, den är riktigt bra... men det är snålt att den bara finns på CD, det håller jag med om... fast å andra sidan vad kan man begära när man bara pröjsar 12000 för kameran... *s* det kanske var därför de modifierade priset med 100:- per dag den första månaden o sen ytterligare 30%...

Dålig service är aldrig kul. Jag har aldrig lämnat kameran via nån återförsäljare, alltid tagit direktkontakt, men så bor jag inte så långt från deras verkstad...

HDFS) (KGS skrev:
Manualen e väl inte skit, den är riktigt bra... men det är snålt att den bara finns på CD, det håller jag med om... fast å andra sidan vad kan man begära när man bara pröjsar 12000 för kameran... *s* det kanske var därför de modifierade priset med 100:- per dag den första månaden o sen ytterligare 30%...

Dålig service är aldrig kul. Jag har aldrig lämnat kameran via nån återförsäljare, alltid tagit direktkontakt, men så bor jag inte så långt från deras verkstad...

Precis. Manualen är bra, men utskriven från cd:n är den ingen höjdare att släpa med sig och är heller ingen vidare nattlektyr på småtimmarna.

Min tryckta Canonmanual slinker däremot ner fint i kameraväskan :)

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar