boran skrev:
Om nu Nikon D70 och Canon EOS 300D är så bra kameror som alla säger, varför kostar Canon PowerShot Pro 1 och (i viss mån även) Konica Minolta A2 lika mycket?
Är de med fast objektiv såpass bra att man har råd att bortse från fördelarna med de två förstnämnda modellerna, eller är det frågan om ett teknikskifte?
Med "fast objektiv", menar du då kameran som helhet, dvs modellen (EVF, "Electronic View Finder" i motsats till DSLR, "Digital Single Lens Reflex") , eller själva optiken?
Optiken: De fasta objektiven kan säkerligen variera lika mycket som vanliga objektiv så där måste man titta på enskilda modeller snarare än hela produkttypen. Objektivs prestanda kan man mäta men sen måste man fråga sig om man kommer se någon skillnad med den typ av förstoringar/utskrifter man gör.
Kameran som helhet: Min D70 är tex snabbare än de alla EVF:er jag fått privilegiet att leka med (alldeles för få tyvärr), den har mindre brus vid sina höga ISO-tal än på motsvarande nämnda EVF:er och för mig har den ett bättre handhavande.
Om du inte behöver snabbhet i uppstart och avtryck, bara skjuter på lägsta ISO-tal för du har oftast mycket bra ljus samt inte har vant dig vid en liknande (analog) kamera så är dessa "fördelar" inte längre relevanta. Då kan helt strunta i dem och kanske istället kolla bara på pris och storlek. Vad du värdesätter kan jag inte säga, jag kan bara säga att jag och KG värdesätter olika saker i våra kameror och ingen har mer rätt än den andra eftersom det är subjektiva bedömningar.
Jag är medveten om att jag skriver provokativt, men det är en ärligt ställd fråga. Jag är bara nyfiken.
Det är en fullkomligt rimlig fråga som fler kanske borde ställa. Som Jesper poängterar så är storleken, priset och vikten avgörande för många.
Fråga dig hur du brukar plåta och lås dig inte för mycket vid kamerans finesser. Den ska användas till att ta bilder med och om du kan göra det på ett bra sätt med en viss kamera så skall den vara med i beräkningarna vid val av kamera. Vissa finesser kanske du ser som livsnödvändiga, andra som roliga och vissa som helt onödiga. Det finns människor där ute som bara jagar finesserna (Alltid ska ha det senaste, nyaste och häftigaste.) Det får de gärna göra och det är inte mer fel med det än att samla på gamla kameror som det inte tillverkas film till längre. Det är en hobby det också.
Jag vet många som gör stora avkall på kvaliteten på bilden bara kameran är väldigt liten och kompakt. Det är ett väldigt rimligt krav i mina ögon. Dessa personer ska inte ersätta sin 8x10in storformatare och Technical Pan utan en liten APS-kamera med tumavtryck på linsen och dåligt soppad film.