Annons

Varför köpa en 5D ???

Produkter
(logga in för att koppla)
realeye skrev:
Jag funderar oxå på att köpa en Dymax 5d. Har fått för mig att den inte gör "knivskarpa" bilder. Eller har jag fel?????????
Möjligen högpassfiltrerar dynaxen marginellt mer (mycket lite i så fall, men det är det enklaste i världen att fixa i efterbehandlingen), men precis som Andreas C säger så hänger det på objektivet mer än något annat.
 
Re: Dynax 7D

KjellSn skrev:
cyberphoto.se säljer Dynax 7D kamerahus för 8995:- Måste väl bara vara ett bra pris

kjellsn

Varför då?

5D kostar ju nästan 3000 mindre, vad tycker du 7D har för fördelar som gör den värd så mycket mer?
 
Re: Re: Dynax 7D

8000i skrev:
Varför då?

5D kostar ju nästan 3000 mindre, vad tycker du 7D har för fördelar som gör den värd så mycket mer?

Solidare bygge. Men det viktigaste är 7D:s suveräna ERGONOMI. Att man kan styra praktikst taget allt man behöver styra direkt genom reglage och spakar på kamerahuset istället för via dolda menyer i kamerans elektroniska menysystem. Dessutom ligger den bättre i handen för de som inte har helt små händer. Jag gillar också att kameran har en viss vikt då jag tycker det är lättare att hålla en kamera still som har en viss massa (ytterst subjektivt).

Det som är en fördel för mig är säkert en nackdel för andra. Just att 7D är större och tyngre än 5D kan säkert uppfattas negativt av den som vill resa lätt på resan. Låg vikt har dock nästan alltid ett pris - dålig mekanisk hållbarhet, något man ofta kan se på de billiga objektiv som skickas med dagens digitalkameror till paketpris.

Om jag skulle valt 5D istället för 7D så skulle jag valt ett bra välbyggt tredjeparts-objektiv istället för något av kit-objektiven från Minolta. Även om det inte är några större fel på en del av dessa rent optiskt. Men det är personligt för jag avskyr när saker man just köpt faller i bitar i ren uselhet.
 
Re: Re: Re: Dynax 7D

Sten-Åke Sändh skrev:
Om jag skulle valt 5D istället för 7D så skulle jag valt ett bra välbyggt tredjeparts-objektiv istället för något av kit-objektiven från Minolta.

Funderar på just detta, att inhandla 5D men med ett hyfsat ljusstarkt och bra normal-objektiv. Dock med en begränsad budget, max 2000kr.

Skulle därför vara väldigt bra att få något specifikt tips, om vilka objektiv som skulle passa.

-Erik
 
sjulander skrev:
Funderar på just detta, att inhandla 5D men med ett hyfsat ljusstarkt och bra normal-objektiv. Dock med en begränsad budget, max 2000kr.

Skulle därför vara väldigt bra att få något specifikt tips, om vilka objektiv som skulle passa.

-Erik
Är 2000kr utöver kitobjektivet eller är det en max kostnad det får kosta?? (Kitobjektivet kostar ca 1300kr löst).
Jag skulle definitivt rekommendera Sigma 18-50mm f2,8. Jag har testat det lite (på en canon) och det verkar riktigt vettigt och jag har hört andra som är nöjd med det. Detta kostar iof 4400kr på cyber. Men det är det värt!
 
Jag hade tänkt köpa kamerahuset utan något kitobjektiv, och sedan lägga ca 2000kr på ett bättre objektiv istället. Tycker bara att det är en sådan igenvuxen djungel att leta i, alla dessa objektiv. Och det är svårt att hitta bra råd till de lite billigare objektiven.
Men tack ändå för rekommendationen.

-Erik
 
Det är helt rätt med att det är en djungel. Inte för att det är spec svårt att hitta fina objektiv, men att hitta den kombination av objektiv som just du känner för att ha.

Detta är några av de objektiv jag funderade på innan jag köpte min D5D:

KM 18-70 kitobjektiv 1300kr
Sigma 18-50 2.8 4440kr
Tamron 28-70mm 2.8 4000kr
KM 50mm 1,7mm (500kr begagnat)
Sigma 18-200mm 3300kr
Sigma 70-300mm 2200kr

Jag vet även att det finns
Sigma 17-35mm f2,8 4400kr
Sigma 24-60mm f2.8 3700kr
Sigma 28-105mm f2.8 2200kr
Sigma 24-135mm f2.8 3300kr
som också fanns med i mina beräkningar.

Att plocka nån av dom här är troligt ett bra köp!
Det är dock lite lurigare att köpa en kombination som du trivs med. (pris/skärpa/antal objektivbyten du känner för att göra)
Att plocka ihop en kombination av dessa får du själv fundera ut! Det är kul, om du känner att du har tid till det...

17-35mm
28-70mm
70-300mm
Där har du en kombination som säkert är bra. Jag har inget av objektiven själv, men här har du nått att utgå ifrån...

Kika även på att köpa ett objektiv först och se hur du trivs med det, sedan kan du köpa nästa utifrån de erfarenheter du gjort med detta objektiv. Det är svårt att i förväg veta vilka brännvidder man kommer att fota i.

Om du vill fortsätta snacket om någon av dessa objektiv så rekommenderar jag dig att starta en ny tråd i Minolta Objektiv-forumet. Här kan vi nu återgå till att snacka om varför man ska köpa en D5D...

/Fredrik, som än så länge bara har ett 12-24mm och ett fast 50mm...
 
Jag tackar och bockar för den fina utläggningen om objektiv till D5D. Nu har jag lite specifika produkter att söka efter på begagnat marknaden.

Vet att det var lite off topic, men det känns som att omsättningen på inlägg i KM-objektiv forumet är lite lägre än här så jag tog en rövare :D

-Erik, som känner sig lite "wild and crazy"
 
Det finns ett trevligt Minolta 70-210 f4 som jag använder som tele, det funkar utmärkt. ingen aning om vad det kostar dock...
 
Anddje skrev:
Det finns ett trevligt Minolta 70-210 f4 som jag använder som tele, det funkar utmärkt. ingen aning om vad det kostar dock...

Köpte mitt beg. för 600 kronor på blocket, ett klipp för ett utmärkt objektiv!

Här finns ett för 995kr, klart prisvärt om det är i bra skick.

Ett råd är att söka på blocket efter "Minolta objektiv". Om man sållar där så går det att hitta ett & annat.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.