acke
Avslutat medlemskap
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP....
Mycket intressant och initierat. Tack!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP....
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP (Hewlett Packard) helt ville ändra sin relation till distributörerna (det fanns tre stora då för HP). Hela grejen gick ut på att HP i Sverige ville kortsluta hela den s.k. "kanalen" genom att gå direkt (det var likadant i Hela Europa) på de stora slutkunderna som exv. Ericsson m.fl. Först hade de tvingat av alla distributörerna deras kundregister och det var ju ingen match eftersom de fick sämre priser om de inte gjorde det.
Det kallades för Bids - erbjudanden. HP gick alltså direkt till storkunderna och erbjöd dessa bättre priser t.o.m. än de distributörerna kunde köpa in produkterna för !!, om slutkunden tecknade sig för stora avropsavtal. I praktiken skapade HP unika prislistor för alla de ville direkthandla med och dessa fick vi i form av en databas med miljontals rader varje dag . Men HP var som de flesta IT-bolagen usla på att hantera logistiken så de vill att distributörerna skulle fortsätte sköta detta. Men eftersom dessa hade köpt produkterna dyrare än de "sålde dem för" så uppstod en minusmarginal och den fick sedan distributörerna tillbaka via en s.k. "claim". Därför kallas marknadssystemet för "Bid och claim". På detta sätt reducerades distributörerna till rena transportkompanier för dessa affärer, som ju helt bröt med den gamla kanalmodellen tillverkare-distributör-återförsäljare. Dessutom fick distributörerna ta hela risken och ligga ute med pengarna.
I början var det kaos då produktcheferna skulle sköta detta manuellt och de visste inte ens hur affärerna skulle skötas för kanalen upprätthölls ju trots att exv. återförsäljarna inte gjorde ett dugg men de fick betalt ändå för annars det nog blivit tvärnit för HP.
Jag byggde de två första versionerna av bid och clam-systemen vi hade men sedan tog vi in konsulter också då dessa system blev allt mer komplexa. Få återförsäljare skulle kunnat ro de projekten i land så det blev distributörerna som fick ta den smällen också.
Varför gjorde HP detta? Jo för att de litande inte på diversehandlare som distributörerna som hade hundratals tillverkare att hantera. Så genom detta kunde HP matcha DELL som ju var den enda stora tillverkaren som helt gick vid sidan av och sålde direkt till främst de riktigt stora företagen och organisationerna. Så det handlar alltså helt om kontroll och i slutänden har det varit mycket lönsamt för HP som ett tag såg ut att segla vidare mot en monopolliknande sits.
Cash back är ju inget annat än bid och claims det heller bara att kanalen helt krupit ur risken. Den har de istället outsoursat till slutkunderna! Så mycket för snälla Canon som Bengt pratade om ovan. Nä både Canon och alla andra försäkrar sig ju på detta sättet om en direktrelation med sina kunder/användare och det är det detta i slutänden handlar om. Det handlar helt om kontroll och tillverkarna kortsluter precis som i HP-fallet kedjan och sätter all priskonkurrens ur spel. Det förebådar återförsäljarnas slutliga död och när återförsäljarna dör kör de vidare som om inget hänt för de har ju redan alla distributörers och kunders data sedan tidigare.
Precis som i fallet HP så litar man inte riktigt på att återförsäljarna, som ju ofta säljer alla populära tillverkares produkter, ska pusha just deras grejor. Istället tar man själv en stor del av det ansvaret och det innebär att man kan lägga beslag på en större del av marginalerna än man kunnat tidigare. Nackdelen för kunderna är att konkurrensen mellan återförsäljarna helt sätts ur spel för de har inga pengar längre att ge bort till kunderna. Det har bara tillverkarna. Själv har jag aldrig förstått att de har kunnat få hålla på så här och jag undrar verkligen var EU och konkurrensverket varit alla år.
Så ni kan ju tänka på att när ni skickar in era cash back claims, så skickar ni också in vad säljarna brukar kalla leads. Sen har de er på kroken! Det finns inga rabatter utan motprestation här heller. Inte heller här finns något gratis.
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP (Hewlett Packard) helt ville ändra sin relation till distributörerna (det fanns tre stora då för HP). Hela grejen gick ut på att HP i Sverige ville kortsluta hela den s.k. "kanalen" genom att gå direkt (det var likadant i Hela Europa) på de stora slutkunderna som exv. Ericsson m.fl. Först hade de tvingat av alla distributörerna deras kundregister och det var ju ingen match eftersom de fick sämre priser om de inte gjorde det.
Det kallades för Bids - erbjudanden. HP gick alltså direkt till storkunderna och erbjöd dessa bättre priser t.o.m. än de distributörerna kunde köpa in produkterna för !!, om slutkunden tecknade sig för stora avropsavtal. I praktiken skapade HP unika prislistor för alla de ville direkthandla med och dessa fick vi i form av en databas med miljontals rader varje dag . Men HP var som de flesta IT-bolagen usla på att hantera logistiken så de vill att distributörerna skulle fortsätte sköta detta. Men eftersom dessa hade köpt produkterna dyrare än de "sålde dem för" så uppstod en minusmarginal och den fick sedan distributörerna tillbaka via en s.k. "claim". Därför kallas marknadssystemet för "Bid och claim". På detta sätt reducerades distributörerna till rena transportkompanier för dessa affärer, som ju helt bröt med den gamla kanalmodellen tillverkare-distributör-återförsäljare. Dessutom fick distributörerna ta hela risken och ligga ute med pengarna.
I början var det kaos då produktcheferna skulle sköta detta manuellt och de visste inte ens hur affärerna skulle skötas för kanalen upprätthölls ju trots att exv. återförsäljarna inte gjorde ett dugg men de fick betalt ändå för annars det nog blivit tvärnit för HP.
Jag byggde de två första versionerna av bid och clam-systemen vi hade men sedan tog vi in konsulter också då dessa system blev allt mer komplexa. Få återförsäljare skulle kunnat ro de projekten i land så det blev distributörerna som fick ta den smällen också.
Varför gjorde HP detta? Jo för att de litande inte på diversehandlare som distributörerna som hade hundratals tillverkare att hantera. Så genom detta kunde HP matcha DELL som ju var den enda stora tillverkaren som helt gick vid sidan av och sålde direkt till främst de riktigt stora företagen och organisationerna. Så det handlar alltså helt om kontroll och i slutänden har det varit mycket lönsamt för HP som ett tag såg ut att segla vidare mot en monopolliknande sits.
Cash back är ju inget annat än bid och claims det heller bara att kanalen helt krupit ur risken. Den har de istället outsoursat till slutkunderna! Så mycket för snälla Canon som Bengt pratade om ovan. Nä både Canon och alla andra försäkrar sig ju på detta sättet om en direktrelation med sina kunder/användare och det är det detta i slutänden handlar om. Det handlar helt om kontroll och tillverkarna kortsluter precis som i HP-fallet kedjan och sätter all priskonkurrens ur spel. Det förebådar återförsäljarnas slutliga död och när återförsäljarna dör kör de vidare som om inget hänt för de har ju redan alla distributörers och kunders data sedan tidigare.
Precis som i fallet HP så litar man inte riktigt på att återförsäljarna, som ju ofta säljer alla populära tillverkares produkter, ska pusha just deras grejor. Istället tar man själv en stor del av det ansvaret och det innebär att man kan lägga beslag på en större del av marginalerna än man kunnat tidigare. Nackdelen för kunderna är att konkurrensen mellan återförsäljarna helt sätts ur spel för de har inga pengar längre att ge bort till kunderna. Det har bara tillverkarna. Själv har jag aldrig förstått att de har kunnat få hålla på så här och jag undrar verkligen var EU och konkurrensverket varit alla år.
Så ni kan ju tänka på att när ni skickar in era cash back claims, så skickar ni också in vad säljarna brukar kalla leads. Sen har de er på kroken! Det finns inga rabatter utan motprestation här heller. Inte heller här finns något gratis.
Jag tvivlar starkt på att kameraköpare är så korkade. Jag utnyttjade som sagt var cashback från Canon en gång för över tio år sen, och det var ju jättekrångligt. Har det blivit bättre sen dess?Canon ägare upplevde nog starkt att Cashback var en bonus från snälla Canon några andra avsikter kan väl inte Canon ha.
Det är just pga av att marknaden är fri (i det mesta och viktigaste) som Hewlett-Packard kunde göra som Sten-Åke beskrev.Det är märkligt att de som skriker lyriskt om konkurrens och den "fria marknaden" ofta är de första att försöka kringå detta; "konkurrens är bra men inte i min bransch"...
Det är just pga av att marknaden är fri (i det mesta och viktigaste) som Hewlett-Packard kunde göra som Sten-Åke beskrev.
Man brukar kalla det för strukturomvandling när en marknadsaktör ändrar förutsättningarna pga tekniska framsteg eller nya innovativa säljmetoder. Sånt händer hela tiden, och de som är alerta klarar sig genom sånt och brukar stå starkare senare.
Ibland behövs det revolutioner.
Tjaa... vad förväntar du dig när staten är inblandad? New Public Management är ett otyg.Postnord har ju nya innovativa säljmetoder och har genomgått strukturomvandling. Jag tycker inte det blev så lyckat - i vart fall för medborgarna...
Tjaa... vad förväntar du dig när staten är inblandad?
Ja? Missade du min referens till New Public Management?Posten fungerade ypperligt tidigare. SJ fungerade också rätt bra innan det havererade. Jag tycker samhällsnödvändiga verksamheter ska drivas i medborgarnas ägo. Jag tycker också att elkraftnätet ska förstatligas - kika på dina nätavgifter...
Tråden är ganska trasslig, så det här går nog bra.Men nu får vi nog hålla oss till tråden
Ja? Missade du min referens till New Public Management?
Tråden är ganska trasslig, så det här går nog bra.
Kärnämnet är ganska uttömt vid det här laget. Det har inte kommit så mycket nytt den senaste tiden vad gäller för eller emot cashback.
Jag tvivlar starkt på att kameraköpare är så korkade. Jag utnyttjade som sagt var cashback från Canon en gång för över tio år sen, och det var ju jättekrångligt. Har det blivit bättre sen dess?
Ja? Missade du min referens till New Public Management?
Tråden är ganska trasslig, så det här går nog bra.
Kärnämnet är ganska uttömt vid det här laget. Det har inte kommit så mycket nytt den senaste tiden vad gäller för eller emot cashback.
Varför bråka om det? Var inte villkoren tydligt formulerade om att "rabatten" (dvs cashback) gällde för köp av en kamera/objektiv-kombination?
Återförsäljaren (men du menar väl generalagenten/distributören?) är f.ö. förmodligen i sin tur bunden av moderfirmans/tillverkarens villkor.
Bråk? Det är kommersiell verksamhet, ingen myndighet. Om det blir jobbigt för en säljare det struntar jag i. Du måste bli lite tuffare Per, om många klagar blir det ju extra jobbigt....
Klart att man kan försöka pruta på något man köper, men jag tycker att man bör göra det innan man har köpt grunkan. Att komma i efterhand och kräva en rabatt som inte säljaren har erbjudit är lite lönlöst.Bråk? Det är kommersiell verksamhet, ingen myndighet. Om det blir jobbigt för en säljare det struntar jag i. Du måste bli lite tuffare Per, om många klagar blir det ju extra jobbigt....
Klart att man kan försöka pruta på något man köper, men jag tycker att man bör göra det innan man har köpt grunkan. Att komma i efterhand och kräva en rabatt som inte säljaren har erbjudit är lite lönlöst.
Dessutom är det oartigt. “Conversation, like certain portions of the anatomy, always runs more smoothly when lubricated.”
Men du kanske vill ha en bra relation till din lokala återförsäljare som du köpte objektivet av?Det är verkligen inte oartigt; det är affärer inget annat. Någon relation med en återförsäljarrepresentant bryr jag mig inte om.
Ja, och du har redan betalat varan ..."Villkor" som kommersiella bolag ställer kan förhandlas ända fram till att du betalar varan - eller väljer ett annat fabrikat.
Men du kanske vill ha en bra relation till din lokala återförsäljare som du köpte objektivet av?
Artighet är f.ö. något som man bör praktisera i alla sammanhang. Se citatet i mitt förra inlägg.
Ja, och du har redan betalat varan ...