Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP (Hewlett Packard) helt ville ändra sin relation till distributörerna (det fanns tre stora då för HP). Hela grejen gick ut på att HP i Sverige ville kortsluta hela den s.k. "kanalen" genom att gå direkt (det var likadant i Hela Europa) på de stora slutkunderna som exv. Ericsson m.fl. Först hade de tvingat av alla distributörerna deras kundregister och det var ju ingen match eftersom de fick sämre priser om de inte gjorde det.

Det kallades för Bids - erbjudanden. HP gick alltså direkt till storkunderna och erbjöd dessa bättre priser t.o.m. än de distributörerna kunde köpa in produkterna för !!, om slutkunden tecknade sig för stora avropsavtal. I praktiken skapade HP unika prislistor för alla de ville direkthandla med och dessa fick vi i form av en databas med miljontals rader varje dag . Men HP var som de flesta IT-bolagen usla på att hantera logistiken så de vill att distributörerna skulle fortsätte sköta detta. Men eftersom dessa hade köpt produkterna dyrare än de "sålde dem för" så uppstod en minusmarginal och den fick sedan distributörerna tillbaka via en s.k. "claim". Därför kallas marknadssystemet för "Bid och claim". På detta sätt reducerades distributörerna till rena transportkompanier för dessa affärer, som ju helt bröt med den gamla kanalmodellen tillverkare-distributör-återförsäljare. Dessutom fick distributörerna ta hela risken och ligga ute med pengarna.

I början var det kaos då produktcheferna skulle sköta detta manuellt och de visste inte ens hur affärerna skulle skötas för kanalen upprätthölls ju trots att exv. återförsäljarna inte gjorde ett dugg men de fick betalt ändå för annars det nog blivit tvärnit för HP.

Jag byggde de två första versionerna av bid och clam-systemen vi hade men sedan tog vi in konsulter också då dessa system blev allt mer komplexa. Få återförsäljare skulle kunnat ro de projekten i land så det blev distributörerna som fick ta den smällen också.

Varför gjorde HP detta? Jo för att de litande inte på diversehandlare som distributörerna som hade hundratals tillverkare att hantera. Så genom detta kunde HP matcha DELL som ju var den enda stora tillverkaren som helt gick vid sidan av och sålde direkt till främst de riktigt stora företagen och organisationerna. Så det handlar alltså helt om kontroll och i slutänden har det varit mycket lönsamt för HP som ett tag såg ut att segla vidare mot en monopolliknande sits.

Cash back är ju inget annat än bid och claims det heller bara att kanalen helt krupit ur risken. Den har de istället outsoursat till slutkunderna! Så mycket för snälla Canon som Bengt pratade om ovan. Nä både Canon och alla andra försäkrar sig ju på detta sättet om en direktrelation med sina kunder/användare och det är det detta i slutänden handlar om. Det handlar helt om kontroll och tillverkarna kortsluter precis som i HP-fallet kedjan och sätter all priskonkurrens ur spel. Det förebådar återförsäljarnas slutliga död och när återförsäljarna dör kör de vidare som om inget hänt för de har ju redan alla distributörers och kunders data sedan tidigare.

Precis som i fallet HP så litar man inte riktigt på att återförsäljarna, som ju ofta säljer alla populära tillverkares produkter, ska pusha just deras grejor. Istället tar man själv en stor del av det ansvaret och det innebär att man kan lägga beslag på en större del av marginalerna än man kunnat tidigare. Nackdelen för kunderna är att konkurrensen mellan återförsäljarna helt sätts ur spel för de har inga pengar längre att ge bort till kunderna. Det har bara tillverkarna. Själv har jag aldrig förstått att de har kunnat få hålla på så här och jag undrar verkligen var EU och konkurrensverket varit alla år.

Så ni kan ju tänka på att när ni skickar in era cash back claims, så skickar ni också in vad säljarna brukar kalla leads. Sen har de er på kroken! Det finns inga rabatter utan motprestation här heller. Inte heller här finns något gratis.

Tack för förklaringen. Nu hjälper det inte ens att handla lokalt. Det är märkligt att de som skriker lyriskt om konkurrens och den "fria marknaden" ofta är de första att försöka kringå detta; "konkurrens är bra men inte i min bransch"...
 
Jag har ju jobbat i IT-distributörsbranschen och jag vet hur det började där och varför. En sommar någon gång under 2000-talets första år tror jag så fick vi info om att HP (Hewlett Packard) helt ville ändra sin relation till distributörerna (det fanns tre stora då för HP). Hela grejen gick ut på att HP i Sverige ville kortsluta hela den s.k. "kanalen" genom att gå direkt (det var likadant i Hela Europa) på de stora slutkunderna som exv. Ericsson m.fl. Först hade de tvingat av alla distributörerna deras kundregister och det var ju ingen match eftersom de fick sämre priser om de inte gjorde det.

Det kallades för Bids - erbjudanden. HP gick alltså direkt till storkunderna och erbjöd dessa bättre priser t.o.m. än de distributörerna kunde köpa in produkterna för !!, om slutkunden tecknade sig för stora avropsavtal. I praktiken skapade HP unika prislistor för alla de ville direkthandla med och dessa fick vi i form av en databas med miljontals rader varje dag . Men HP var som de flesta IT-bolagen usla på att hantera logistiken så de vill att distributörerna skulle fortsätte sköta detta. Men eftersom dessa hade köpt produkterna dyrare än de "sålde dem för" så uppstod en minusmarginal och den fick sedan distributörerna tillbaka via en s.k. "claim". Därför kallas marknadssystemet för "Bid och claim". På detta sätt reducerades distributörerna till rena transportkompanier för dessa affärer, som ju helt bröt med den gamla kanalmodellen tillverkare-distributör-återförsäljare. Dessutom fick distributörerna ta hela risken och ligga ute med pengarna.

I början var det kaos då produktcheferna skulle sköta detta manuellt och de visste inte ens hur affärerna skulle skötas för kanalen upprätthölls ju trots att exv. återförsäljarna inte gjorde ett dugg men de fick betalt ändå för annars det nog blivit tvärnit för HP.

Jag byggde de två första versionerna av bid och clam-systemen vi hade men sedan tog vi in konsulter också då dessa system blev allt mer komplexa. Få återförsäljare skulle kunnat ro de projekten i land så det blev distributörerna som fick ta den smällen också.

Varför gjorde HP detta? Jo för att de litande inte på diversehandlare som distributörerna som hade hundratals tillverkare att hantera. Så genom detta kunde HP matcha DELL som ju var den enda stora tillverkaren som helt gick vid sidan av och sålde direkt till främst de riktigt stora företagen och organisationerna. Så det handlar alltså helt om kontroll och i slutänden har det varit mycket lönsamt för HP som ett tag såg ut att segla vidare mot en monopolliknande sits.

Cash back är ju inget annat än bid och claims det heller bara att kanalen helt krupit ur risken. Den har de istället outsoursat till slutkunderna! Så mycket för snälla Canon som Bengt pratade om ovan. Nä både Canon och alla andra försäkrar sig ju på detta sättet om en direktrelation med sina kunder/användare och det är det detta i slutänden handlar om. Det handlar helt om kontroll och tillverkarna kortsluter precis som i HP-fallet kedjan och sätter all priskonkurrens ur spel. Det förebådar återförsäljarnas slutliga död och när återförsäljarna dör kör de vidare som om inget hänt för de har ju redan alla distributörers och kunders data sedan tidigare.

Precis som i fallet HP så litar man inte riktigt på att återförsäljarna, som ju ofta säljer alla populära tillverkares produkter, ska pusha just deras grejor. Istället tar man själv en stor del av det ansvaret och det innebär att man kan lägga beslag på en större del av marginalerna än man kunnat tidigare. Nackdelen för kunderna är att konkurrensen mellan återförsäljarna helt sätts ur spel för de har inga pengar längre att ge bort till kunderna. Det har bara tillverkarna. Själv har jag aldrig förstått att de har kunnat få hålla på så här och jag undrar verkligen var EU och konkurrensverket varit alla år.

Så ni kan ju tänka på att när ni skickar in era cash back claims, så skickar ni också in vad säljarna brukar kalla leads. Sen har de er på kroken! Det finns inga rabatter utan motprestation här heller. Inte heller här finns något gratis.


Ja Canon är bra på att tillverka kameror, men också dom mest finurliga vad gäller att öka på inkomsterna, flest ambassadörer och mest pengar på reklam, plus en mycket trogen kundkrets, Canon ägare upplevde nog starkt att Cashback var en bonus från snälla Canon några andra avsikter kan väl inte Canon ha.
 
Canon ägare upplevde nog starkt att Cashback var en bonus från snälla Canon några andra avsikter kan väl inte Canon ha.
Jag tvivlar starkt på att kameraköpare är så korkade. Jag utnyttjade som sagt var cashback från Canon en gång för över tio år sen, och det var ju jättekrångligt. Har det blivit bättre sen dess?
 
Det är märkligt att de som skriker lyriskt om konkurrens och den "fria marknaden" ofta är de första att försöka kringå detta; "konkurrens är bra men inte i min bransch"...
Det är just pga av att marknaden är fri (i det mesta och viktigaste) som Hewlett-Packard kunde göra som Sten-Åke beskrev.

Man brukar kalla det för strukturomvandling när en marknadsaktör ändrar förutsättningarna pga tekniska framsteg eller nya innovativa säljmetoder. Sånt händer hela tiden, och de som är alerta klarar sig genom sånt och brukar stå starkare senare.

Ibland behövs det revolutioner.
 
Det är just pga av att marknaden är fri (i det mesta och viktigaste) som Hewlett-Packard kunde göra som Sten-Åke beskrev.

Man brukar kalla det för strukturomvandling när en marknadsaktör ändrar förutsättningarna pga tekniska framsteg eller nya innovativa säljmetoder. Sånt händer hela tiden, och de som är alerta klarar sig genom sånt och brukar stå starkare senare.

Ibland behövs det revolutioner.

För mig är det ren och skär girighet. Postnord har ju nya innovativa säljmetoder och har genomgått strukturomvandling. Jag tycker inte det blev så lyckat - i vart fall för medborgarna...
 
Nu är det inte endast cashback som gäller. Du kan byta din cashback mot mer i rabatt på nästa köp från Canon. Tex 400kr i cashback eller 700kr avdrag på nästa köp. 400kr för tillgången på uppgifter om kunden och 300kr i rabatt på nästa produkt som de gör stor vinst på och som kanske annars handlats från konkurrent.
 
Tjaa... vad förväntar du dig när staten är inblandad?

Posten fungerade ypperligt tidigare. SJ fungerade också rätt bra innan det havererade. Jag tycker samhällsnödvändiga verksamheter ska drivas i medborgarnas ägo. Jag tycker också att elkraftnätet ska förstatligas - kika på dina nätavgifter...

Men nu får vi nog hålla oss till tråden :)
 
Posten fungerade ypperligt tidigare. SJ fungerade också rätt bra innan det havererade. Jag tycker samhällsnödvändiga verksamheter ska drivas i medborgarnas ägo. Jag tycker också att elkraftnätet ska förstatligas - kika på dina nätavgifter...
Ja? Missade du min referens till New Public Management?

Men nu får vi nog hålla oss till tråden :)
Tråden är ganska trasslig, så det här går nog bra. :)

Kärnämnet är ganska uttömt vid det här laget. Det har inte kommit så mycket nytt den senaste tiden vad gäller för eller emot cashback.
 
Jag tvivlar starkt på att kameraköpare är så korkade. Jag utnyttjade som sagt var cashback från Canon en gång för över tio år sen, och det var ju jättekrångligt. Har det blivit bättre sen dess?


Jo vi är allmänt ganska så korkade, varenda en av oss. Är man ute efter en ny rakapparat så visst titta efter erbjudandet med fyra cocacola glas på köpet, man skall ju ändå köpa.
 
Ja? Missade du min referens till New Public Management?


Tråden är ganska trasslig, så det här går nog bra. :)

Kärnämnet är ganska uttömt vid det här laget. Det har inte kommit så mycket nytt den senaste tiden vad gäller för eller emot cashback.

Ja, det gjorde jag, men nu ska jag hålla mig till ämnet och berätta om när jag köpte en telezoom. Firman hade erbjudande om "cashback" på denna, OM du köpte ett kamerahus också. Nu har ju jag kamerahus och fler behöver jag verkligen inte. Att kunna nyttja denna jäkla rabatt bara för objektivet var inte möjligt. Den lokale handlaren var bunden av återförsäljarens villkor. Det ska bli intressant att snacka med återförsäljaren när han besöker handlaren snart. Jag vill ha rabatt - i efterskott :)
 
Varför bråka om det? Var inte villkoren tydligt formulerade om att "rabatten" (dvs cashback) gällde för köp av en kamera/objektiv-kombination?

Återförsäljaren (men du menar väl generalagenten/distributören?) är f.ö. förmodligen i sin tur bunden av moderfirmans/tillverkarens villkor.
 
Varför bråka om det? Var inte villkoren tydligt formulerade om att "rabatten" (dvs cashback) gällde för köp av en kamera/objektiv-kombination?

Återförsäljaren (men du menar väl generalagenten/distributören?) är f.ö. förmodligen i sin tur bunden av moderfirmans/tillverkarens villkor.

Bråk? Det är kommersiell verksamhet, ingen myndighet. Om det blir jobbigt för en säljare det struntar jag i. Du måste bli lite tuffare Per, om många klagar blir det ju extra jobbigt....
 
Bråk? Det är kommersiell verksamhet, ingen myndighet. Om det blir jobbigt för en säljare det struntar jag i. Du måste bli lite tuffare Per, om många klagar blir det ju extra jobbigt....

Instämmer helt. Vi är generellt rätt dåliga på att utöva konsumentmakt i Sverige. Vi måste våga ställa krav, stå på oss, förhandla och pruta. De som säljer är beroende av oss kunder. Det är VI som ska styra.
 
Bråk? Det är kommersiell verksamhet, ingen myndighet. Om det blir jobbigt för en säljare det struntar jag i. Du måste bli lite tuffare Per, om många klagar blir det ju extra jobbigt....
Klart att man kan försöka pruta på något man köper, men jag tycker att man bör göra det innan man har köpt grunkan. Att komma i efterhand och kräva en rabatt som inte säljaren har erbjudit är lite lönlöst.

Dessutom är det oartigt. “Conversation, like certain portions of the anatomy, always runs more smoothly when lubricated.”
 
Klart att man kan försöka pruta på något man köper, men jag tycker att man bör göra det innan man har köpt grunkan. Att komma i efterhand och kräva en rabatt som inte säljaren har erbjudit är lite lönlöst.

Dessutom är det oartigt. “Conversation, like certain portions of the anatomy, always runs more smoothly when lubricated.”

Det är verkligen inte oartigt; det är affärer inget annat. Någon relation med en återförsäljarrepresentant bryr jag mig inte om. "Villkor" som kommersiella bolag ställer kan förhandlas ända fram till att du betalar varan - eller väljer ett annat fabrikat. En näringsidkare kan välja att sälja till vilket pris denne vill. Något annat är rent nonsens.

I fallet med objektivet kommer jag att påtala det vi tagit upp i tråden...
 
Det är verkligen inte oartigt; det är affärer inget annat. Någon relation med en återförsäljarrepresentant bryr jag mig inte om.
Men du kanske vill ha en bra relation till din lokala återförsäljare som du köpte objektivet av?

Artighet är f.ö. något som man bör praktisera i alla sammanhang. Se citatet i mitt förra inlägg.

"Villkor" som kommersiella bolag ställer kan förhandlas ända fram till att du betalar varan - eller väljer ett annat fabrikat.
Ja, och du har redan betalat varan ...
 
Men du kanske vill ha en bra relation till din lokala återförsäljare som du köpte objektivet av?

Artighet är f.ö. något som man bör praktisera i alla sammanhang. Se citatet i mitt förra inlägg.


Ja, och du har redan betalat varan ...

Det har jag redan nämnt, men det finns inget som hindrar att jag vill ha en rejäl rabatt vid eventuellt nästa köp. När handlaren är på gränsen att kasta ut dig då vet du att du troligen kan göra en hyfsad affär :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar