Ja, jag tittar ganska ofta på tevewebsidor. Fast jag laddar helst ner programmen så att jag kan titta på dem när andan faller på och slipper vara stressad av en deadline.
Med WDTV kopplad till teven kan jag titta på alla videos jag har på min fileserver.
Med en HDMI-kabel mellan min dator och teven kan jag titta på strömmande video på en större skärm än vad datorn har. (Men jag laddar som sagt var hellre ner en video för att titta på senare eftersom risken för störningar i strömmen är större om den kommer via min internetoperatör än om den kommer från min egen fileserver.)
Jag tittar dock aldrig på tevesändningar...…..
Men grejen med den "sköna nya världen" är ju att man inte längre behöver ladda ner saker. Det sysslar väl bara de med som inte har tillräckligt med surf att streama obehindrat.
Om man idag skaffar ett familjeabonnemang (kostar för mig som pensionär ca 500 spänn) och då kan man streama obegränsat. Sedan kostar det ca 50 spänn i månaden extra med ett kort att sätta i en eller flera 4G-routrar (en del behöver en för sommarstugan också). För 150 spänn styck kan man hänga på upp till sju familjemedlemmar (eller vänner t.o.m. hos vissa operatörer). Alla kan streama fritt hur mycket de vill i Sverige. Med Telenor som jag har har man dessutom 100 GB fritt i EU per månad samt i USA och Thailand+Burma.
Har man familjeabonnemang med obegränsad surf, så är det ju också så bra att ingen behöver hålla på att koppla upp sig mot olika WIFI-punkter med telefoner för man har ju obegränsad surf i varje familjemedlems telefoner, så en trådlös router behöver aldrig ens belastas med den trafiken. Det gör att det räcker bra med 30-35 Mbit/sek i de allra flesta fall.
Av detta följer att det inte är särskilt smart idag att köpa telefoner med abonnemang i paket med usel surf.
Varför ska man ladda ner filmer och annat för off-line bruk om man inte helt är fast i någon gammal Pirate Bay pre-streaming metafor? Gör du det här för att du vill bygga upp ett eget film- och video-klipparkiv eller? För mig känns det bara som onödigt bök idag med dagens teknik.
Risken för störningar är överdriven idag vare sig man har fiber eller trådlöst förutsatt att man inte bor i någon form av signalskugga. Jag upplever inte det med strömningstjänsterna alls. Däremot händer det som sagt hemma ibland trots fiber med exv. Fotosidan där jag ofta får "Uppdatera webbsida" när den tappat taget. Strömningstjänsterna är mindre känsliga eftersom de buffrar. De senaste årens starka förbättringar av trådlös kapacitet/hastighet samt de bättre komprimeringsalgoritmerna gör detta i princip till icke problem.
Rekommendationen för streaming av HD-film är endast ca 5 Mbit/sek och strömmande musik kräver ju bara 1/3 av det. Det är först med 4K som det ställs högre krav och då gäller 20-25. Klarar systemen inte av de går de ner på lägre kvalitet automatiskt. HBO hade tidigare usel komprimering och där kunde man få problem för några år sedan men det har man fixat sedan länge.
Dyrt är det inte heller för ett par 100 spänn kan man hålla sig med fler tjänster om man nu tycker det är kul. Jag tycker själv att behållningen med strömningstjänsterna är verkligt högkvalitativa serier som man ofta inte får tillgång till någon annanstans. Filmer ser jag mer sällan idag har jag noterat. Sedan tycker jag faktiskt det är otroligt billigt med streaming och det känns lite futtigt att inte betala för den video och den musik man får tillgång till.
Sedan på toppen av det hålla sig med servrar för att lagra en massa material man dessutom måste lägga en massa tid på att ladda ner och administrera. Fattar inte vitsen med det idag faktiskt. De hade inte behövt stänga Pirate Bay med våld - idag hade det självdött ändå. Är det inte väl studentikost idag att ladda ner piratat material bara för att det är gratis? 100 spänn i månaden har väl t.o.m. en fattig student råd med idag?
Jag höll också på med HDMI-kablar och mobile-hotspot via telefon ute i skärgården förr men idag behöver man ju inte det och dagens telefoner är så pass smarta att de direkt fattar vilket nät de ska ansluta mot om man är hemma eller på landet.
Enda skälet idag att ansluta till en router med telefon som jag ser det är om man vill åt tjänster som ens trådlöst anslutna TV-apparater inte har inbyggda appar för. Då använder många Google Chromecast istället som ju styrs via Smartphones.