Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har jag redan nämnt, men det finns inget som hindrar att jag vill ha en rejäl rabatt vid eventuellt nästa köp.
Vid nästa köp så är det förstås öppet för förhandling, men du skrev "rabatt i efterskott". Det är nog tämligen lönlöst såvida inte återförsäljaren är desperat (distributören har å sin sida många flera att sälja till, så chansen att denne blir desperat är ganska liten).

När handlaren är på gränsen att kasta ut dig då vet du att du troligen kan göra en hyfsad affär :)
Det vore lite sorgligt om det gick så långt, tycker jag. En prisförhandling kan ske på ett civiliserat och artigt sätt utan att någon blir på gränsen att bli utkastad.
 
Men det fanns en sympatisk grej med konsumkvittona. Återbäringen baserades på det faktiska resultatet! De år då Konsum gick dåligt så blev det ingen återbäring alls. Andra år fick man flera procent tillbaka.

Vi kanske skall föreslå ett chash back system där det tar ett år innan man får tillbaka pengar, och då enbart om fotobutiken, alternativt kameratillverkaren, gått med vinst?

😊
 
Jag protesterar mot konsumtionssamhället genom att köpa datorer och kamerautrustning begagnat. Och när jag får för mig att sälja något får jag oftast tillbaka pengarna som jag lagt ut. Jag har precis sålt en betydande Sonyutrustning och bytt till Fuji. I princip har jag fått tillbaka allt som jag lagt ut. Hade jag köpt nytt hade jag gjort en brakförlust!

Jo, det är en klar fördel med att köpa beg. (även om jag personligen inte gör det som någon form av protest mot att köpa nytt i fotobutikerna, och händer också).
 
Där ser man. Du är nog inte ensam om att ha missat cashbacken. Det är lätt att glömma sånt när man just har fått en ny fotopryl att leka med. :)

Hänt mig också. Ibland missat med en dag... :)

Så föredrar också direktrabatter framför cash back (även om jag inte tackar nej till det senare). Mycket enklare och smidigare om leverantörerna kan subventionera fotobutikerna direkt istället.
 
Mailspam och riktad reklam är den synliga delen. Den osynliga är registreringen och kartläggningen av våra köpbeteenden. Det är väl till stora delar det de vill åt.
Sannolikt också en av orsakerna till att ICA, IKEA m fl startat bankverksamhet. Det handlar inte om att de är bättre på att vara bank än vad bankerna är. Men om man är utgivare av kreditkortet kan man också spåra köpbeteenden på en helt annan nivå.

Stämmer. Exakt samma orsak som gör att Google och Apple vill skapa betallösningar med mobilerna.
 
Tack för förklaringen. Nu hjälper det inte ens att handla lokalt. Det är märkligt att de som skriker lyriskt om konkurrens och den "fria marknaden" ofta är de första att försöka kringå detta; "konkurrens är bra men inte i min bransch"...

Vi kunder, och även nya aktörer, vill oftast ha fri konkurrens, medans etablerade företag, föreningar och organisationer tvärt om vill binda och låsa upp sina kunder och medlemmar så mycket som det bara går, och som de kommer undan med. De vill alltså inte ha fri konkurrens (att de påstår annat är bara PR och marknadsföring).
 
Ja Canon är bra på att tillverka kameror, men också dom mest finurliga vad gäller att öka på inkomsterna, flest ambassadörer och mest pengar på reklam, plus en mycket trogen kundkrets, Canon ägare upplevde nog starkt att Cashback var en bonus från snälla Canon några andra avsikter kan väl inte Canon ha.

Vad har du för fakta bakom detta?

Jag säger inte att det måste vara fel, men tex. Sony statsar enorma pengar på både reklam och en massa betalda ambassadörer. Skulle inte bli förvånad om det är de som är störst gällande detta.

Även om de kanske inte är störtst, så satsar även andra som tex. Nikon och Fujifilm en hel del även de på både reklam (inte minst här på Fotosidan har jag noterat) och ambassadörer.

Så Canon är oavsett långt ifrån ensamma efter detta.
 
Postnord har ju nya innovativa säljmetoder och har genomgått strukturomvandling. Jag tycker inte det blev så lyckat - i vart fall för medborgarna...

???

Medborgare vet jag inte.

Men som kund är Postnord kass (tycker jag).

Sedan så tycker iofs. inte att de flest andra logistikföretag är så enormt mycket bättre, som tex. UPS, DHL, Bring, etc.
 
Posten fungerade ypperligt tidigare.

Jasså?

Jag tycker det var värdelöst dyrt och långsamt med paket förr i tiden. Dessutom helkassa öppningstider, långa köer, och skit med postkontoren.

Nu kan jag hämta ut paket på mitt lokala närköp fram tills klockan 22. Mycket bättre.

Problemet är distributionen hos Postnord är av sämre kvalitet än våra privata aktörer. Sedan tycker jag inte ens att alla de är lysande. Har haft en del strul även med UPS och DHL, även om kanske inte lika mycket som "vårat gemensamt"/statligt ägda PostNord.

SJ fungerade också rätt bra innan det havererade. Jag tycker samhällsnödvändiga verksamheter ska drivas i medborgarnas ägo.

Problemet är inte bara SJ, utan till största delen att vårat tågnät inte har kapacitet för den trafik som körs nuförtiden (finns inga marginaler för fel på hårt trafikerade sträckor, som tex. Sthlm-GBG).

Själv tar jag flyget (och då gärna privata Bra flyg som flyger från/till Bromma, istället för statligt ägda SAS) om jag skall komma i tid till möten.

Sedan du som klagar på att det inte är fri konkurrens på marknaden; hur blir det då med statliga monopol (som du nu plötsligt förespråkar)???

Does not compute.
 
Problemet är inte bara SJ, utan till största delen att vårat tågnät inte har kapacitet för den trafik som körs nuförtiden (finns inga marginaler för fel på hårt trafikerade sträckor, som tex. Sthlm-GBG).
SJ är inte problemet. SJ är en operatör av flera på järnvägsnätet. Järnvägsnätet ägs och drivs av staten, så det går inte att skylla på privatisering eller ens bolagisering för att det inte fungerar bra. (Trafikverket är inte ett bolag utan ett statligt verk; formellt en statlig förvaltningsmyndighet).

Själv tar jag flyget (och då gärna privata Bra flyg som flyger från/till Bromma, istället för statligt ägda SAS) om jag skall komma i tid till möten.
SAS ägs till 14% av svenska staten och till 17% av danska staten. Resten av aktierna är privatägda.
 
Jasså?

Jag tycker det var värdelöst dyrt och långsamt med paket förr i tiden. Dessutom helkassa öppningstider, långa köer, och skit med postkontoren.

Nu kan jag hämta ut paket på mitt lokala närköp fram tills klockan 22. Mycket bättre.

Problemet är distributionen hos Postnord är av sämre kvalitet än våra privata aktörer. Sedan tycker jag inte ens att alla de är lysande. Har haft en del strul även med UPS och DHL, även om kanske inte lika mycket som "vårat gemensamt"/statligt ägda PostNord.



Problemet är inte bara SJ, utan till största delen att vårat tågnät inte har kapacitet för den trafik som körs nuförtiden (finns inga marginaler för fel på hårt trafikerade sträckor, som tex. Sthlm-GBG).

Själv tar jag flyget (och då gärna privata Bra flyg som flyger från/till Bromma, istället för statligt ägda SAS) om jag skall komma i tid till möten.

Sedan du som klagar på att det inte är fri konkurrens på marknaden; hur blir det då med statliga monopol (som du nu plötsligt förespråkar)???

Does not compute.

Då har vi ju inga problem - allt är bättre, breven kommer fram, elen har blivit billigare, tåglinjernas underhåll sköts exemplariskt. Bankerna kan låna ut så mycket pengar som de vill till att underblåsa luftslotten. Har hört detta förut och i slutändan brukar skattebetalarna få betala...

Nu jobbar jag i en extremt konkurrensutsatt bransch, så att jag förespråkar generella monopol är din tokiga analys. Men samhällsviktiga funktioner ska styras av staten - utan tvekan. Det kan bli skarpt läge, då är inte kommersiella aktörer de som står kvar när det blåser.
 
Vad har du för fakta bakom detta?

Jag säger inte att det måste vara fel, men tex. Sony statsar enorma pengar på både reklam och en massa betalda ambassadörer. Skulle inte bli förvånad om det är de som är störst gällande detta.

Även om de kanske inte är störtst, så satsar även andra som tex. Nikon och Fujifilm en hel del även de på både reklam (inte minst här på Fotosidan har jag noterat) och ambassadörer.

Så Canon är oavsett långt ifrån ensamma efter detta.


Bara så självklart att alla måste marknadsföra sina produkter, ambassadörer eller duktigta medarbetare som kan tala för en vara är vi vana vid från alla typer av konsumentprodukter, Dolph Lundgren och specsavers är bara en i raden, Persbrant är flitig också.
Folkkära Svenska skådespelare var vanliga på bioduken, smart att använda sådana för Flora margarin, Ernst Hugo Järegård och Margareta Krook är en klassisker.

Man behöver väl inte vara Raketforskare för att anta att Världens bäst säljande kameror också hade flitiga och duktiga medarbetare, det är välkänt över hela världen, jag syftar nu inte enbart på dom senaste åren med spegelfria modeller. På våra fotosidor hade endast ett fåtal koll på tex Live View funktionerna som A550 fick, ( OBS, Inte först eller bäst nu )- Sony Gunnar förklarade envetet men det liksom gick inte, Sony var dåliga på den tiden med marknadsföring det var välkänt och ingen förstod varför. Men absolut ingen orsak eller ursäkt för dåliga försäljnings siffror, kamerorna upplevdes nog som allt för dåliga och var inte av så stort intresse.


Givetvis säljer Canon många kameror tack vare att dom är så bra och välgjorda och framför allt mycket omtyckta, 130miljoner objektiv sålda sedan 1987 talar sitt eget språk.

.
 
SJ är inte problemet. SJ är en operatör av flera på järnvägsnätet. Järnvägsnätet ägs och drivs av staten, så det går inte att skylla på privatisering eller ens bolagisering för att det inte fungerar bra. (Trafikverket är inte ett bolag utan ett statligt verk; formellt en statlig förvaltningsmyndighet).

Håller med.

SJ, som de flesta företag, kanske gör fel ibland, men grundproblemet är att järnvägsnätet inte är byggt (och inte heller byggts ut) för den kapacitet som man i dag kör på vissa sträckor. Det finns inga som helst marginaler. En liten försening hos ett tåg kan för följdeffekter som ger jättekonsekvenser för resten av dagens trafik.

För att komma till bukt med problemet så måste man antingen minska trafikbelastningen, eller bygga ut kapaciteten i järnvägsnätet (och förbättra underhållet, även om det är inget som löser det grundläggande problemet).

SAS ägs till 14% av svenska staten och till 17% av danska staten. Resten av aktierna är privatägda.

Det stora problemet är att SAS sitter fast i en lönekostnadsstruktur och organisation som byggdes för när flyg var främst för affärsresenärer, och något dyrt och exklusivt. Sedan bidrar de starka statliga ägarna till en ovilja att reformera detta för att kunna stöpa om företaget.

Ägarna blir bromsklossar emot de stora strukturella förändringarna av bolaget som behövs (har en koppling till politik och bevekande av fackföreningar bla. annat, så trots lågprisflygssatsningar kan man inte göra något då lönenivåer är mycket högre än konkurrenternas, och med en sämre struktur).

.
 
Senast ändrad:
Nu jobbar jag i en extremt konkurrensutsatt bransch, så att jag förespråkar generella monopol är din tokiga analys. Men samhällsviktiga funktioner ska styras av staten - utan tvekan. Det kan bli skarpt läge, då är inte kommersiella aktörer de som står kvar när det blåser.

Inom vilken bransch jobbar du?

Vem skall bedöma vad som är samhällsviktigt och monopolisera de marknaderna?
 
Bara så självklart att alla måste marknadsföra sina produkter, ambassadörer eller duktigta medarbetare som kan tala för en vara är vi vana vid från alla typer av konsumentprodukter, Dolph Lundgren och specsavers är bara en i raden, Persbrant är flitig också.
Folkkära Svenska skådespelare var vanliga på bioduken, smart att använda sådana för Flora margarin, Ernst Hugo Järegård och Margareta Krook är en klassisker.

Man behöver väl inte vara Raketforskare för att anta att Världens bäst säljande kameror också hade flitiga och duktiga medarbetare, det är välkänt över hela världen, jag syftar nu inte enbart på dom senaste åren med spegelfria modeller. På våra fotosidor hade endast ett fåtal koll på tex Live View funktionerna som A550 fick, ( OBS, Inte först eller bäst nu )- Sony Gunnar förklarade envetet men det liksom gick inte, Sony var dåliga på den tiden med marknadsföring det var välkänt och ingen förstod varför. Men absolut ingen orsak eller ursäkt för dåliga försäljnings siffror, kamerorna upplevdes nog som allt för dåliga och var inte av så stort intresse.


Givetvis säljer Canon många kameror tack vare att dom är så bra och välgjorda och framför allt mycket omtyckta, 130miljoner objektiv sålda sedan 1987 talar sitt eget språk.

.

Jag ifrågasätter inte marknadsföring.

Jag ifrågasätter ditt kategoriska påstående att Canon har fler betalda/sponsrade ambassadörer än Sony.

Jag har (rätt eller fel) nämligen uppfattat det precis tvärt om (dvs. att Sony är de som har flest betalda och sponsrade ambassadörer). Men då jag inte har fakta och exakta siffror bakom så går jag inte ut med detta som ett påstående.

Ställer mig däremot mer frågande och skeptisk till vad du bygger ditt underlag på för ett sådant klart svart/vitt påstående?

Nyfiken helt enkelt på att få fakta i ämnet på bordet.
 
Inom vilken bransch jobbar du?

Vem skall bedöma vad som är samhällsviktigt och monopolisera de marknaderna?

Vad som är samhällsviktiga funktioner och hur en demokrati kommer fram till det, ingår i grundskolans högstadium, samhällskunskap. Sedan är det upp till nationerna att besluta om dessa områden ska skyddas, ungefär som lagar skrivs. Naturresurser, elkraft, grundläggande infrastruktur, och kommunikation är gängse områden. - Nu börjar bli lite bekymrad...
 
Du skriver "men som kund är Postnord kass..."

Lite otydligt uttryckt av mig.

Vill ha sagt att som varandes kund till Postnord så tycker jag att de är kassa på vissa saker som kvalitet på leveranser (även om klart bättre än på den gamla tiden gällande utläminngsplatser och öppettider).

Tycker som sagt inte att varken UPS eller DHL är direkt lysande (har haft en del problem med både leveranser och uteblivna utkörningar på bestämd tid), men absolut mest problem har jag med Postnord. De är bottenrekordet för mig.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar