Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har kompakter 4:3 bildformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Pihl skrev:
Att man började använda 3:2 i analoga småbildskameror var bara en tillfällighet. Det var för att man skulle få plats med så många bildrutor som möjligt på en rulle. Det blev 24x36mm, och brukar kallas leica-formatet, eftersom det var leica som gjorde de första kamerorna för detta formatet.
Med t.ex. 24x24mm blir det ännu fler rutor på en rulle, så jag tvivlar på att det var skälet. Jag skulle tro att det berodde på att den tidigare användningen av 35mm-film (för rörliga bilder) använde rutor av storleken 18x24mm, men Barnack ville ha det liggande formatet på en film som löpte horisontellt (mer praktiskt att hålla i en sådan kamera). Alltså fördubblade han helt enkelt filmrutan. Fast jag har för mig att ur-Leican hade filmformatet 24x32 eller nåt sånt.

PerFogelberg skrev:
Vad har det för praktisk betydelse? Kameran har ändå tillräckligt många pixlar.

Jo så kan man ju se det.

Fast vänder man på resonemangt så skulle det alltså inte spela någon roll vilket förhållande sensorn har. Det går ju alltid att beskära och få tillräckligt många pixlar kvar.

I och för sig är det ju nästan sant, men jag tror att marknaden skulle skrika i högan sky om nästa 5D eller 40D kom med en sensor som levererade biler i 4:3 format! :)

Nåväl, ingen big deal, tackar för alla synpunkter.

Mvh
Anders

Torparfarsan skrev:
Varför det? Traditionellt har negativformaten betecknats i ordningen kortsida * långsida. T.ex. 24*36 mm, 6 * 9 cm, o.s.v. Så att när Johan Pihl skrev 3:4 var det följaktligen inte något fel utan han använde sig av det sätt ange sidoproportionerna som har använts i många år. Ja, det användes redan innan du föddes. :)

Att ange långsida * kortsida är något som kommit under de senaste åren.

Syftar på att Olympus system kallas av iaf de flesta för 4:3 systemet. Använder mig av de utrycken jag får lära mig i nutid:)

PMD skrev:
Fast jag har för mig att ur-Leican hade filmformatet 24x32 eller nåt sånt.
Nja, jag undrar det. Wikipedia skriver att Leica-uppfinnaren Oskar "Barnack believed the 3:2 aspect ratio to be the ideal choice for his invention".

Däremot experimenterade Nikon och några andra märken med 24x32 (alltså det mer "normala" 3x4-formatet) på 1940-talet. Som vi vet blev det ingen stor succé.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto