Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför gör Canon inga bra porträttobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
För att hitta bra porträttobjektiv är man tvungen att söka sig till Nikon-träsket. Där hittar man bland annat DC-Nikkor 105/2,0 och Nikkor 85/1,4. Båda är väldigt fina med bra ljusstyrka utan att väga bly.

Canon har till sin fördel en EF 24/1,4L. Det måste vara en riktigt kanonglugg!

Jag skulle kunna tänka mig att byta till Canon om dom började tillverka bra porträttobjektiv. Nikon har tyvärr ingen digitalkamera i 24-36-formatet såvida man inte köper en Kodak.

Jag förstår inte alls vad du menar.

Canon har utmärka porträttobjektiv som 85/1,8, 100/2 och 135/2. Alla super till porträtt.

85:an är mitt äldsta objektiv och jag kommer aldrig att sälja det. Det är grymt. Visst skulle det funka med en 85/1,4 också, men när 85/1,8 är så bra och kompakt som det är finns det inget större behov.

Givetvis kan man plåta porträtt med alla objektiv som existerar, men en 24/1,4 är väl inte det första man tänker på för klassiska porträtt. Till porträtt i miljö funkar det förstås.

Canon EF 85mm/1.8 USM riktigt bra! el
EF 85mm/1.2L USM el EF 100mm/2,0 USM eller
varför inte Canons Ef 70-200/2,8L IS Usm eler utan IS är ju ett riktigt bar objektiv :)

Jag förstår heller inte riktigt problemet.
Använder själv nikon men min mamma använder Canon som jag har provat. Tycker inte det är nån skillnad.

Jag skulle kunna tänka mig kombinationen 24/1,4 och 85/1,2.

Är EF 85/1,2 verkligen bra? Den verkar lite gammalmodig. Klumpig och långsam. Skärpa?

Någon som har erfarenhet av 24/1,4?

skärpan e väldigt häftig på 85/1,2. otroligt häftigt skäpedjup :) lite tung kanske men det e inte så mkt jag klagar på. /Patrik

Är EF 85/1,2 verkligen bra? Den verkar lite gammalmodig. Klumpig och långsam. Skärpa?

Någon som har erfarenhet av 24/1,4?

EF 85/1,2 L USM är ett stort objektiv och inte alls så litet och smidigt som ett FDn 85/1,2 L. Men med en vikt strax under kilot är det inte tyngre än ett 24-70/2,8 som många har på förjämnan. 85/1,2 är dock betydligt kortare.

Ett 85/1,4 skulle vara smidigare men nu finns det två riktigt bra 85:eek:r redan.

Autofokusen hos 85/1,2 är ca 2,5 ggr långsammare än ultrasnabba 85/1,8 och kan vara lite för långsamt för handboll men funkar säkert till allt möjligt annat.

Men det är inte så att du snöat in på L-gluggar. En 85/1,8 har en superb optisk kvalitet och är grymt skarp redan på 1,8. Den enda yttre rörliga delen på 85/1,8 är fokusringen. Den har inte riktigt L-känsla men allt annat är toppklas. Varken frontlinsen eller bakre linsen rör sig - sann innerfokus alltså och det gör objektivet så snabbfokuserat.

85/1,2 växer vid fokusering.

Ef 24/1,4 L är också ett suberpt objektiv med rikigt låg distortion. Skärpan på 1,4 är inte direkt imponerande men funkar för reportagefotografer.

Jag hade gärna sett ett lättare och billigare 24/2 L. Det blir onödigt mycket pengar och vikt bara för att man vill ha det bästa.

28/1,8 är ett lätt och kompakt objektiv med ytterst låg distortion som är väldigt populärt bland reportagefotografer.

Det är ju aldrig roligt med en tung kamera. Desto roligare är effekten av kort skärpedjup. Speciellt roligt kan det bli med 24/1,4.

Jag funderar på att ersätta hela min fotoutrustning med två objektiv och en kamera. Idag har jag Nikon med 24, 50, 85 och 105 samt en hasselbladare med en 60 och en 100. Det enda som jag spar är mitt kolfiberstativ. Resten får min dotter ärva.

Det viktigaste är att objektivet är skarpt och har hög kontrast. Vikt kommer i andra hand.

Är det så att filtergängan snurrar på 85/1,2?

Idag hörde jag att det inte var bra att använda ljusstarka objektiv tillsammans med en digitalkamera. Man kan få spegeleffekter när ljuset studsar fram och tillbaka mellan sensor och den bakre linsen. Att använda motljusskydd eller kompendium var av största vikt.

Egentligen skulle jag vilja ha en rakttecknande 23:a. Därför är 28 mm inget som jag skulle välja.

Idag hörde jag att det inte var bra att använda ljusstarka objektiv tillsammans med en digitalkamera. Man kan få spegeleffekter när ljuset studsar fram och tillbaka mellan sensor och den bakre linsen. Att använda motljusskydd eller kompendium var av största vikt.
Stämmer bra det, sensorn har en annan reflektivitet än film. Det är inte för inte som bra linser såsom Tamrons SP 90 Macro kommer i nya versioner med ännu längre namn men förbättrad antireflexbehandlning på bakre linsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar