Annons

Varför går det inte öppna bländaren mer i M-läget(nikon D90)?

Produkter
(logga in för att koppla)

eighteenlives

Aktiv medlem
Hej alla!

Mitt objektiv har bländartalen f3,5-5,6.Men ibland så går det inte att komma ner till 3,5. Jag har ju manuelläget på, borde det inte gå då? Börjar undra om det är något fel på mitt objektiv...

Hej!
Du kan inte få samma bländare genom hela zoomomfånget.
Antagligen får du 3.5 i vidvinkelläget och sen ändras bländaren när du zoomar. Det är därför som det står 3.5 - 5.6 på objektivet.
Det är inget fel på objektivet.

Christer

Största möjliga bländare på ditt objektiv ligger mellan 3.5 och 5.6 beroende på vilken brännvidd du ställt in det på.

Längre brännvidd medför med andra ord mindre största bländare - för att använda största möjliga bländare måste du ställa in kortaste brännvidd.

Som vanligt måste man vara snabb om man ska hinna svara :)

Nåt som jag kan tillägga är ju att det är just fast största bländare en av de saker som man betalar för på dyrare objektiv.

Vad har du för tillfället inställd brännvidd?? I kortaste läget har du 3,5 och så stegar det mot mindre och mindre till 5,6 i ditt fall, allt eftersom du ställer in längre brännvidder. "Konstruktionsbetingat" på ett 3,5-5,6 objektiv.

Hej alla!

Mitt objektiv har bländartalen f3,5-5,6.Men ibland så går det inte att komma ner till 3,5. Jag har ju manuelläget på, borde det inte gå då? Börjar undra om det är något fel på mitt objektiv...

Antar att du har ett objektiv som heter ungefär 18-55/3,5-5,6.
Hur som helst. F3,5 är då största bländare vid 18mm, och f5,6 är största bländare vid 55mm.
Du måste zooma ut till den kortaste brännvidden för att du ska kunna välja 3,5.

Hej alla!

Hej!
Jag kan inget om Nikon men generellt så är det väl så att 3.5 går bara att nå i det vidvinkligaste läget och i den längsta brännvidden når du bara 5.6. Max ljusöppning är sedan glidande från 5.6 vid den längsta brännvidden till 3.5 vid den kortaste.
Att du sedan kör manuellt påverkar inte detta fenomen.

---/Thomas

Hah! Det här såg ganska roligt ut, fem svar som kommer nästan samtidigt och som ger exakt samma svar. Så nu borde väl Marie ha nåt svar som duger? :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar