Annons

Varför går blixten av hela tiden? SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

mlondahl1

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en SB-800, som nog löst ut runt 10.000 gånger. Nu kan jag knappt använda den, eftersom den om jag sätter den på kameran löser ut blixten i tid och otid, oavsett om jag rör kameran eller inte.

Varför gör den på detta viset? Är det lampan (vad heter det egentligen) som det är fel på? Har någon en uppfattning om vad det kostar att byta ut den i så fall? Kan man göra det själv?

Tacksam för råd och tips är

Martin
 
Blixtrör

Hej!

Jag har en SB-800, som nog löst ut runt 10.000 gånger. Nu kan jag knappt använda den, eftersom den om jag sätter den på kameran löser ut blixten i tid och otid, oavsett om jag rör kameran eller inte.

Varför gör den på detta viset? Är det lampan (vad heter det egentligen) som det är fel på? Har någon en uppfattning om vad det kostar att byta ut den i så fall? Kan man göra det själv?

Tacksam för råd och tips är

Martin

Du menar kanske blixtrör?
Har du kollat att detta inte sker med andra kameror? Kan vara den som spökar.

Lars
 
Blixtröret menar jag. Nej, jag har inte kollat med någon annan kamera, men det var en bra idé. Skräp i kontakterna - alltså de som ansluter mot kameran? Eller någon intern kontakt?
 
Exakt så var min Metz blixt när den var ny. Det löste jag genom att uppdatera mjukvaran. Efter det var det frid och fröjd :)
 
Via din blixt hemsida typ och en kabel. Sen får du ladda ner en fil och lägga i nån mapp har jag för mig. Sen följer du stegen vara som dyker upp.

Dock kan jag ju inte svära på att det är exakt det tibvägagångsättet på din blixt .
Gå in och kolla på deras sida så står det säkert där hur man uppdaterar.

Jag har en tråd om detta här på forumet tror jag . Eller så var det i nån annans tråd jag skrev i. Kommer inte ihåg :)
 
Min kombination av D700 och SB-900 får ibland för sig att börja blixtra på egen hand. Det är den stora tunga blixten som med tiden "töjer ut" blixtskon så att det blir lite glappkontakt. Lösningen är att tighta till blixtskon igen så att blixten sitter fast ordentligt. Jag brukar helt sonika hålla kameran upp-och-ner och trycka blixtskon mot golvet. Problemet löst. Fast man kan ju tycka att det inte ens borde uppträda till att börja med. Kanske nåt liknande som drabbat dig?
 
Det går inte att uppdatera firmware på SB-800 (på SB-910 görs det via kameran tror jag).
 
Erros teori är mycket trolig, och glappande blixtsko är ett känt problem med vissa av Nikons kamerahus, se t.ex. http://www.dpreview.com/forums/thread/2810639#forum-post-40959492. Jag har själv haft det med kombinationen D200 och SB800. Om du inte har garanti kvar på huset bör du kunna försiktigt knacka ner skon själv, så att den blir lite tajtare.

Grelber

Jag skulle då inte vilja trycka eller knacka ihop kamerans blixtsko. Hellre gör jag blixtens sko lite tjockare, några tiondelar. Tunn plywood går att limma med en LITEN droppe CA-lim. Det går att knäcka loss om man vill. Jag fixade en blixt på det viset och det fungerade perfekt.//K
 
Nu har jag knackat till blixtskon lite och jag inbillar mig att symtomen har blivit bättre. Ytterligare en liten kyss kan nog vara på sin plats, men jag ska utvärdera nuvarande läge ytterligare något först.

Tusen tack för tipsen! Min blixt är på god väg att återuppstå.
 
Att knacka/slå på blixtskon med t.ex. en hammare kanske inte är att rekommendera. Däremot verkar det räcka att - som jag gör - hålla kameran uppochner mot t.ex. ett hårt golv och med kroppstyngden försiktigt trycka blixtskon mot golvet. Åtminstone är D700 tillräckligt stabil för att tåla detta ett antal gånger. Det är alltså ingen stor ihoptryckning av blixskon vi pratar om.
 
---
Varför gör den på detta viset? Är det lampan (vad heter det egentligen) som det är fel på? Har någon en uppfattning om vad det kostar att byta ut den i så fall? Kan man göra det själv?
---
Naturligtvis kan det hända att ett blixtrör kan paja, men detta är SYNNERLIGEN ovanligt. Profoto har tillverkat stuioblixtar sedan 45 år tillbaka, och de har väl knappast behövt byta ett enda blixtrör någonsin, inte ens på de allra äldsta blixtarna. Nu anses förvisso Profoto vara världsledande inom sitt område, men i alla fall.

Hursomhelst, jag kan ändå GARANTERA dig att det i ditt fall inte handlar om ett felaktigt blixtrör. Ett sådant kan omöjligt ur tomma intet på egen hand samla in all den högspända energi som skulle behövas för att bränna av detsamma. Hade det inte blixtrat alls så skulle det i och för sig ha kunnat vara blixtröret som dött. Men, som sagt, orsaken även i sådana fall är så gott som alltid att någon/några andra komponenter i blixten fallerat.

Att byta blixtrör skulle således i ditt fall inte hjälpa ett endaste skvatt.


Däremot förefaller erros teori mycket sannolik.
.
 
Jag bestämde mig för att prova teorin om slapp blixtsko. Felet åtgärdades genom att helt sonika sätta kameran i skruvstädet och klämma till det litegrann. Gött att ha ett hus i magnesium och inte plast... Det verkar som om det fungerade.

Tack allihop!

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.