Nu pratar jag givetvis om objektiv och det är ingenting jag tror. Det är ganska välkänt att den typ av problem du råkat ut för är sådant som gäller tredjepartsobjektiv. Sedan finns det andra skillnader med orginalobjektiv, typ manuella, med och utan AF-motor osv. Här handlar det dock om objektiv som _borde_ fungera med tanke på typ, men som inte gör det.
Problemet med att svara på om det fungerar eller inte är just att man inte vet förrän man testat en viss objektivmodell på en viss kameramodell. Egentligen borde det ju fungera, men eftersom det inte riktigt följer den specifikation som det borde så fungerar det inte. Det här är inte unikt för Nikon heller utan samma sak inträffar med t ex Canon emellanåt. Det är en reservation man får ha med tredjepartsobjektiv helt enkelt. I de flesta fall fungerar det, men sedan dyker det upp en kombination som inte vill samarbeta. Tillverkarna har knappast något intresse av att kontrollera om andras objektiv framtagna med reverse-engineering fungerar... Försöker du lämna in det till Nikon så tar de förstås inte i det med tång eftersom det inte är något som de tillverkat och kan ta ansvar för.
Att tillverkare byter batterier är knappast särskilt förvånande, bl a eftersom man med tiden/utvecklingen kan pressa in samma kapacitet i mindre skal. Dessa är dessutom att betrakta som förbrukningsvara i viss mån eftersom de faktiskt självförstör med tiden, oavsett om man använder dem eller inte. Att återförsäljare inte håller koll på vad som gäller är knappast Nikons fel. Nikon har haft likadana batterier i rätt många kameramodeller så jag tycker inte att man kan klaga faktiskt. Jag hade en MD på 90-talet som hade specialbatteri och när det gav upp gick det inte att få tag i ett nytt alls...
Och vad gäller objektivet är det ju enklast att sälja det och påpeka att det inte fungerar med just D7000. Hmm, det påminner mig om att jag borde sälja två objektiv som står och skrotar här. Det ena är just en tredjepartare som felfokuserade något helt groteskt på min förra kamera, och jag var inte särskilt sugen på att skicka in kameran och få inställningen justerad. Orginalobjektiven fokuserade nämligen rätt... Sedan så har det blivit stående i 2-3 år.
) Det andra är en dublett som inte är riktigt lika tjusigt som det jag använder.