Advertisement

Annons

Varför fotografera sådant här??

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Jo, men vad tror du att vi andra har gjort under årens lopp?
Jag började fotografera i mitten av 50-talet. Hur stora möjligheter fanns det då att "visa upp" sina bilder? Ja, i en liten fotoklubb men annars var det i princip inga alls - åtminstone inga som inte finns idag.
Sedan följde en mycket lång period utan att ens ha möjligheten med fotoklubb. Slutade fotograferandet då?? Nix.....jo, i perioder av idéfattigdom men jag kom alltid tillbaka.
Inte var det för annat än personliga minnesteckningar men det har gått bra (tycker jag) att visa upp många av de bilderna här.
Så kom du igen med dina bilder - om det nu inte är väldigt privata saker förstås! Men visst kan det finnas ett intresse i övrigt för minnesbilder. Fråga mig, jag blev väldigt positivt överraskad när jag började lägga ut bilder här på FS.
Us
Ps. Det är litet fånigt men foto är inte en hobby för många av oss, det är mera av en....tja, drift.
Ds

Kommer säkert att lägga ut något foto här också så småningom. Och nej de är inte av privat karraktär för det är mest en massa berg, bäckar, snö och annat vardagligt *L*.

Tänkte dock först se om jag kan lära mig lite mer om bildkomposition och annat som kan vara av värde.
 
Mitt problem är inte "den där tråkiga bilden" utan "de där tråkiga bilderna", det blir bara mer och mer bilder som fyller min hårddisk, och man drar sig mer och mer för att ta tag i sorteringseländet. Och desstå fler bilder desstå svårare blir det att verkligen hitta guldkornen tycker jag. Har 5000 bilder sen en resa tidigare i år, hur jobbigt är det inte att gå igenom alla dessa drösvis med bilder. Sen har man alla bilder från förra året och året innan osv. Och för att inte tala om alla negativ som man "borde" scanna in. Jag har inte tagit ut så många bilder på papper heller vilket jag vill och borde, men litar inte riktigt på min förmåga att färgkorrigera bilderna optimalt osv. men får ta tag i det.

Men mitt största problem är att jag lärt mig från början när jag började för 15 år sen med foto att man ska "dokumentera" en resa, dvs. ta bilder på det man upplever som nån slags dagbok, istället för att ta konstnärliga bilder endast, och välja bort tråkiga motiv, så nu slutar det alltid med drösvis med ointressanta bilder..

/Magnus
 
Att våga kasta bilder är som sagt svårt. Just den bilden som jag tycker är tråkig nu, kanske passar in vid annat/rätt tillfälle.
Flera bilder med vykorts-stuk visas just nu på "bildväljaren".
Bara för att jag mår dåligt av svensktopp och dansband så finns det många som älskar denna typ av musik.
Så kanske är det den där lilla osäkerheten om att "bara för jag tycker det är skit, så är det kanske bra endå"
/Claes
 
Sonnaren skrev:
Jag var ute en sväng denna riktiga vinter och fotograferade litet.
När jag ser igenom skörden skrattar jag för - och åt - mig själv.
Varför ödsla tid på att fotografera sådant?
Är det de där väggbonaderna man såg som barn som får en att lyfta kameran för motiv som dessa? Eller vad är det?
Us
Är det inte dags att komma ut ur garderoben och erkänna att du egentligen älskar kitschiga, färgglada motiv mest av allt och bara försökt undertrycka det med Tri-X och D76 under alla dessa år?
 
Re: Re: Varför fotografera sådant här??

tormig skrev:
Är det inte dags att komma ut ur garderoben och erkänna att du egentligen älskar kitschiga, färgglada motiv ...............
Jaa, tänk om det hade varit så väl.....vad mycket tid och funderingar det hade besparat mig!
Inte behöva stå långa nätter i mörkrummet, bara skicka in filmer och ta emot de färdiga korten.
Jo visst har jag även sådana bilder, men det är den privata sfären med barnen och semestrarna, helgerna och den delen av livet. Sådana har vi alla.....Hoppas jag!!!
Jag har även relativt nya bilder av farfars hus. I färg. Med prunkande pingstliljor. Och päronträd som skall börja blomma. Men utan farfar (såklart).
Men just detta att ta bilder av något som man inte har någon relation till, bara för att det ser fint ut men du vet att som fotografi blir det blaha det är det jag funderar kring.
Och det där med vackert slutarljud.....nix, håller inte. Slutaren jag använder säger: "klk".
Tyst, mycket tyst. Det är en centralslutare.
Spegeln säger "KLA...doff". tryggt och säkert - men vackert? näe.
Och hade jag haft en faiblesse för kitchiga färgrika bilder had jag inte behövt ta sådana, jag hade kunnat frossa i en känd (mycket bra eljest) svensk fotosajt......;-)))).
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.