Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fotar inte alltid min kamera med makro?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att ställa in slutarprioritet under af-s, tryck på:
Meny -> anpassningsmeny (pennan) -> a Autofokus -> a2 välj af-s prioritet -> välj slutarprioritet.
För att ha samma under af-c gå in på a1 istället.

Och så länge du har autofokus på och fokusprioritet så tar inte kameran något kort även om du står i M läget på den "stora ratten".

TS skriver ju att hon har stängt av AF på både objektiv & reglaget på kameran. Då spelar det ingen roll om kameran är inställd på fokusprioritet.

Till TS: Har du provat om det är samma problem med andra objektiv?

Kanske VR som låter?

Erik, jag tror du har den enda kvarvarande logiska förklaringen till ljud ;)

Till TS så är vibrationsreduceringen något som brukar aktiveras vid halvtryck och kan låta lite som en motor som jobbar. Det är objektivet som arbetar med sina glaslinser för att utjämna att du inte håller kameran helt stilla och är alldeles normalt, dvs det kan inte skada kameran.

Däremot så verkar det som du har något problem med kameran som är lite svårare att lösa. De enda tips jag kan komma på innan du lämnar den till verkstad skulle kunna vara:

1. Prova att göra en fabriksåterställning av kameran.
2. Prova ett annat objektiv på kameran.
3. Prova objektivet på en annan kamera (om du har flera eller om du känner någon som har Nikon)
4. Prova att byta minneskort (långskott men kanske värt ett försök)
4b Tänk på att formatera minneskortet i kameran, inte bara tömma det med datorn ;)

Slutligen så kom jag bara på att jag hoppas att du har kollat så att batteriet inte börjar bli tomt, att du inte har valt självutlösare eller Mup (Mirror UP)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar