Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fota och kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)
svar till Johan:

det har snackats hur mycket som helst om detta..och alla i stort sätt håller väl med :)

mvh/Kim
 
jonas_lindquist skrev:


Nähä.... JAg förstår mig inte rikigt på dig heller =)

/Jonas

det är enkelt: jag hjälper de som hjälper mig,
och kommenterar även väldigt många bilder från fotografer som inte kommenterar mina bilder.

inget svårt alls att fatta :)

mvh/Kim
 
Jonas:

Om du bara var nöjd själv så tycker jag absolut att du ska ladda upp den!, men jag tror att många bara kastar in bilder som dem knappt tittat på själva, och då kommer snart sidan att vara fulla med "fest" bilder med röda ögon. Om du förstår vad jag menar. Men är man nöjd själv så...

Jag är amatörfotograf själv, och vill också utvecklas, men jag tänker mycket på det jag gör.
 
Jörgen skrev:


Sant men det finns ytterligare en aspekt som jag glömde... Den andra aspekten är att när jag redan har hört 100 gånger att en bild är bra/dålig så fyller det ingen större funktion att få höra det ytterligare en gång. Är det då inte bättre att flytta över de bilderna till en portfolio eller till en privat hemsida?

Det är väl inget fel i att få bekräftelse på det man gör, tycker jag. Om folk gillar det man gör funkar det som uppmuntran att fortsätta. Om man nu är ute efter den stora massans uppskattning förstås. En frekvent åsikt här på fotosidan verkar vara att "perfekta" bilder inte hör hemma här. Det gör de väl! Tänk vilken rik källa till inspiration för andra medlemmar. Att titta på dåliga bilder är varken roligt eller utvecklande i samma grad.
 
harabergsmannen skrev:
Det är väl inget fel i att få bekräftelse på det man gör, tycker jag. Om folk gillar det man gör funkar det som uppmuntran att fortsätta. Om man nu är ute efter den stora massans uppskattning förstås. En frekvent åsikt här på fotosidan verkar vara att "perfekta" bilder inte hör hemma här. Det gör de väl! Tänk vilken rik källa till inspiration för andra medlemmar. Att titta på dåliga bilder är varken roligt eller utvecklande i samma grad.

Det är klart att du har rätt men du har missat min poäng. Är jag för kortfattad eller väljer du att missförstå mig? Det finns snart 30 000 bilder här på fotosidan och det kommer in nya i en ständigt ökande takt. Det går inte att kommentera alla bilder även om man vill det så man måste göra någon form av prioritering. Jag har valt att bara ha nya bilder här och jag har valt att hellre kommentera okommenterade bilder än de som fått sin beskärda del av kommentarer.

Det är inte roligt att prioritera men sånt är livet. Jag förväntar mig inte att min prioritering ska uppskattas eller att andra ska göra på samma sätt. Det är väl bara bra om vi har olika syn på hur saker och ting bör fungera.
 
Har vi då blivit något klokare av den här diskussionen? Det får vi verkligen hoppas att vi har blivit. I slutändan så är det väl ändå bilden som ska tala till oss och inte vem som har skapat den för att vi ska tycka något om den. Jag tror att ett bra sätt är att vara nyfiken. Nyfiken på att våga prova nya saker. Nyfiken på andra stilar som man själv ännu inte vågat sig på. Inte vara rädd för att säga att man inte förstår, men att man är beredd att försöka lära sig. Sätter vi oss ner och är nöjda med vad vi kan så slutar vi att utveckla oss. Mvh/ Kenneth
 
Den här diskussionen har inte ändrat någonting alls, vem är nöjd?? man jobbar väl hela tiden för att ta bättre bilder! förstår inte vad den diskussion skulle göra för inverkan överhuvudtaget.

mvh/Kim
 
Ursprungsinlägget innehöll två frågor:
1. Varför fotograferar vi?
2. Varför kommenterar vi andras bilder?

Det hade nog varit bra att diskutera dem var för sig. Den första frågan är faktiskt mycket viktig. Varje fotograf bör ställa sig den och formulera svaret efter noggrant övervägande (inte bara nerkastat i ett inlägg här).

Försöket att dela upp fotograferna i yngre (flexibla) och äldre (fossila) förde inte diskussionen framåt.
 
vad spelar det för roll varför vi fotograferar?
ointressant fråga tycker jag, varför skriver en poet? varför målar en målande konstnär? varför spelar en fotbollsspelare fotboll?

för att det är givande och kul så klart!

mvh/Kim
 
Kim7i skrev:
vad spelar det för roll varför vi fotograferar?
ointressant fråga tycker jag, varför skriver en poet? varför målar en målande konstnär? varför spelar en fotbollsspelare fotboll?

för att det är givande och kul så klart!

Djupare tankar i detta viktiga och intressanta ämne finns bl.a. här.
 
Kim7i skrev:
intressant för vissa kanske..kan inte se något värde i det.

Att själv fundera över varför man fotograferar kanske kan driva en framåt i sin utveckling. Vad man sen fotograferar är ju av en underordnad betydelse. Jag tycker att det är synd att du inte kan se något värde i den här diskussionen Kim. En undran? Vad definierar du då som en bättre bild? .

Till Steinick: Håller med om att diskussionen kanske skulle ha varit uppdelad i två separata delar. Tycker ändå att det finns kopplingar i just hur vi tänker när vi tar våra egna bilder för det speglar ju av sig på hur vi kommenterar andras. Har vi inte någon insikt i våra egna bilder så blir det ju ännu svårare att ha det för andra.

När det gäller definitionen yngre=flexiba, äldre=fossila så får den stå för dig. De yngre ser på bilder på ett helt annat sätt än de som befinner sig i din åldersgrupp. Därmed inte sagt att någons bilder är mer "rätt". Det bästa vore väl kanske om alla "grupperingar" skulle vara mer nyfikna på varandras bildtänkande. Ett givande och tagande som kunde driva fotograferandet framåt. mvh/ Kenneth
 
Bildkreator skrev:

Att själv fundera över varför man fotograferar kanske kan driva en framåt i sin utveckling. Vad man sen fotograferar är ju av en underordnad betydelse. Jag tycker att det är synd att du inte kan se något värde i den här diskussionen Kim. En undran? Vad definierar du då som en bättre bild? .

jag vet varför jag fotograferar och orsaken har jag redan redovisat!
vad som är en bättre bild? går ej att definiera,
det är något man känner när man tar bilden..när man ser den.

mvh/Kim
 
Bildkreator skrev:


De yngre ser på bilder på ett helt annat sätt än de som befinner sig i din åldersgrupp.

Jag betackar mig för att bli inpetad i en "åldersgrupp" i fotosammanhang.

Jag tror (och jag känner mig bäst i det här sällskapet) att mitt sätt att se på bilder kan ha att göra med att mitt största intresse sedan 33 år är just fotografi. Jag har haft det som hobby, som yrke och undervisat i ämnet i mer än 10 år.

Majoriteten av eleverna där jag undervisade (Folkuniversitetets fotolinje i Lund) är mellan 16 och 25 så jag är väl förtrogen med hur yngre personer ser på bilder.

Jag har fler böcker av och om fotografer än jag vill tänka på.

Jag hävdar alltså att min bildsyn har präglats av att titta på egna bilder, andra fotografers bilder (från 1826 och framåt) och och hundratals fotoelevers bilder. För mig väger det tyngre än vilket år jag råkar vara född.
 
Kim7i skrev:


jag vet varför jag fotograferar och orsaken har jag redan redovisat!
vad som är en bättre bild? går ej att definiera,
det är något man känner när man tar bilden..när man ser den.

mvh/Kim

Då är det ju bra att du har kommit till insikt varför du fotograferar Kim. Men tror du att alla andra har gjort det? Kan det inte vara så att andra som läser den här diskussionen vaknar upp och ställer sig själva den frågan?

Mvh/ Kenneth
 
steinick skrev:


Jag betackar mig för att bli inpetad i en "åldersgrupp" i fotosammanhang.

Majoriteten av eleverna där jag undervisade (Folkuniversitetets fotolinje i Lund) är mellan 16 och 25 så jag är väl förtrogen med hur yngre personer ser på bilder.


Jag hävdar alltså att min bildsyn har präglats av att titta på egna bilder, andra fotografers bilder (från 1826 och framåt) och och hundratals fotoelevers bilder. För mig väger det tyngre än vilket år jag råkar vara född.

Vilken typ av bilder ser de yngre personerna som du har kommit i kontakt med på?
 
Bildkreator skrev:


Vilken typ av bilder ser de yngre personerna som du har kommit i kontakt med på?

Nu är du löjlig!
Jag skrev "hundratals fotoelever". Det är knappast möjligt att redovisa detta här.

Det är för övrigt du som driver tesen att yngre och äldre fotografer har olika bildsyn. Du har varken redovisat var gränsen mellan yngre och äldre går eller hur bildsynerna ser ut.
 
Visst kalla mig gärna löjlig när jag ber dig om några exempel på vad de yngre som du kommit i kontakt med tycker om för bilder. Men då jag själv jobbat som fotolärare på gymnasieskolan här i Skellefteå kan jag inte säga att det i första hand handlar om soluppgångar och andra direkt avbildade föremål. Det handlar mycket mer om att man vill berätta om sin egen existens. Vem man själv är och vad man vill. Man drar sig inte för att iordningställa sin egen verklighet för att nå fram till det man vill berätta. Mvh/ Kenneth
 
Du skrev faktiskt "de yngre personerna som du har kommit i kontakt med". Och jag svarade att jag kommit i kontakt med hundratals fotoelever.

Jag känner inte riktigt igen din beskrivning från mina elever. Det kan förmodligen bero på att de har varit något äldre och att de specifikt sökt sig till en ren fotoutbildning. Bildsynen har också varierat rätt mycket genom åren.

Om du med soluppgångar och direkt avbildade föremål syftar på mina bilder på Fotosidan, vill jag bara säga att det 37 bilder som finns här inte nödvändigtvis är representativa för min egen typ av fotografi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.