ANNONS
Annons

Varför fota och kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

---

Aktiv medlem
Är det inte så att vi alla bör tänka över vad som är anledningen till vårt fotograferande. Vad vill vi med våra bilder. Det kan ju vara allt från "Jag var där" till ett ställningstagande. En bild kan ju tolkas på lika många sätt som antal betraktare. Att göra oss själva mer medvetna som bildskapare hjälper ju oss i att kommunicera med våra betraktare. Att man som nybörjare glatt visar upp det man har skapat, vill man ju naturligtvis få kommenterat för att kunna gå vidare i sin utveckling. Om en helt okänd fotograf visar upp exakt samma bild som Terje Hellesö gör, vem får mest kommentarer? Vem behöver de mest? Ger vi kommentarer för att själva få eller för att vi har något att säga? När vi så ger kommentarer, hur mycket har vi försökt att ta del av den bild vi betraktat? Mvh/ Kenneth

Så det är 85 stycken som har varit här men ingen har skrivit ett ord. Man kan ju undra varför...?

Så kan det naturligtvis vara. Har säkert missat det bara. Men varför visar vi fortfarande då upp bilder som till största del bara har till uppgift att vara vackra? Inget ont i det, men visst borde det finnas mer som vi kan säga med våra bilder?

som jag skrivit tidigare vid flera tillfällen,
var och en fotografera väl just de bilderna som intresserar dem, för att de gillar motiven..så enkelt är det.

Jag ser det hela mer kanske som en genarationsfråga. De äldre vill ha bilder där man snabbt och enkelt kan se vad de föreställer. Så har det alltid varit och så ska det förbli. De yngre vill berätta något och då kommer inte alltid komposition och skärpa i första hand. Vem ska då kommentera dessa bilder så att fotograferna kan utvecklas? Jag återkommer till mitt inledande inlägg, för vem kommenterar vi bilderna?

Fotosidan bygger ju på att man ska få tips och ideer om hur man kunde gjort bilden bättre.
det är ju anledningen till att man lägger upp bilder för kritik.
det är väl därför man kommenterar?

sen tycker jag att det är både lärorikt och kul att kommentera andras bilder :)
mvh/Kim

Jag hade liknande tankar häromdagen. Jag har fotograferat under några år nu och som alla andra blinda hönor hittar jag ett och annat guldkorn. Vilken mening skulle det fylla att lägga upp gamla guldkorn här så att ni kan kommentera dem? Inte är det för att utvecklas iallafall... Nå, så nu har jag sagt till mig själv att jag bara ska ha aktuella bilder här för kommentering oavsett om de är bra eller ej.

Bildkreator skrev:
Jag ser det hela mer kanske som en genarationsfråga. De äldre vill ha bilder där man snabbt och enkelt kan se vad de föreställer. Så har det alltid varit och så ska det förbli. De yngre vill berätta något och då kommer inte alltid komposition och skärpa i första hand. Vem ska då kommentera dessa bilder så att fotograferna kan utvecklas? Jag återkommer till mitt inledande inlägg, för vem kommenterar vi bilderna?

Den här typen av schablonisering får i alla fall inte mig att varken lägga upp nya bilder eller kommentera andras.

Var går gränsen mellan äldre och yngre? 17½? 25? 50? 75? Kom igen!

Jörgen skrev:
Vilken mening skulle det fylla att lägga upp gamla guldkorn här så att ni kan kommentera dem? Inte är det för att utvecklas iallafall... Nå, så nu har jag sagt till mig själv att jag bara ska ha aktuella bilder här för kommentering oavsett om de är bra eller ej.

varför skulle man inte kunna få bra tips även på gamla bilder?
jag har fått många bra tips och råd på bilder från 92-96 som har hjälpt mig att nu ta bättre bilder.

Kim7i skrev:
varför skulle man inte kunna få bra tips även på gamla bilder?
jag har fått många bra tips och råd på bilder från 92-96 som har hjälpt mig att nu ta bättre bilder.

Sant men det finns ytterligare en aspekt som jag glömde... Den andra aspekten är att när jag redan har hört 100 gånger att en bild är bra/dålig så fyller det ingen större funktion att få höra det ytterligare en gång. Är det då inte bättre att flytta över de bilderna till en portfolio eller till en privat hemsida?

Schabloniseringen av åldersbegreppet gjorde jag mest för att se om det blev någon effekt ;-) Att jag visar upp en bild och nu kan jag bara tala för min egen del, är naturligtvis att jag vill ha en reaktion på den. Den kan visas för att andra kanske ska få några idéer eller att jag själv vill få den prövad. Men då har jag ju försökt att tänka efter före jag la upp bilden vad jag ville åstakomma med den. Sedan får jag ju se om jag får det gensvar som jag önskade. När det gäller kommentering så försöker jag att tala om vad jag gillar i bilden och varför. Ser jag en möjlighet att göra den ännu bättre så kan jag också ge tips om det. Naturligtvis kan man visa upp sina gamla bilder också. Då får man ju en möjlighet att se om man har utvecklats.

Jörgen skrev:

Sant men det finns ytterligare en aspekt som jag glömde... Den andra aspekten är att när jag redan har hört 100 gånger att en bild är bra/dålig så fyller det ingen större funktion att få höra det ytterligare en gång. Är det då inte bättre att flytta över de bilderna till en portfolio eller till en privat hemsida?

japp..dåliga bilder tar jag bort ganska snabbt..och de andra byter jag ut efterhand.
har väl raderat en 30-40 st hittils

och i portfolion samma sak..kommer byta ut bilder där oxå..någon annan hemsida behöver jag inte för fotografier..200 bra bilder räcker :)

Jörgen skrev:

Poängen är ju här. Hur får man hundra kommentarer på sin bild? För de som redan vet vad de kan behöver ju inga. Möjligtvis för sitt egos skull. Men som ny och oerfaren?

Nej effekten blev inte alls så stor. Jag vill ändå med bestämdhet hävda att allt för många som hållit på, låt säga från 80-talet, har ett helt annat förhållande till bilder än de som växer upp i dagens mediabrus. Man är betydligt mer rädd för att experimentera, prova nya saker. Om det sen beror på att man är rädd för att tappa fotfästet och inte ha den koll på saker som man är van att ha det eller om det grundar sig på lättja. När det så gäller att kommentera en bild som vi har svårt av direkt avläsa, kan det ju hända att vi inte törs därför att vi är rädda att visa våra tillkortakommande. Då är det ju betydligt enklare att ge kommentarerna till något som vi lätt kan avläsa och känna igen.

Ja, jag tror att du har rätt och jag försöker att ta mig själv i kragen och göra något åt det. Till exempel kommenterar jag hellre en okommenterad bild än en som redan fått sin beskärda del av kommentarer.

Däremot så tror jag inte att man är rädd för att prova nya saker utan att man är rädd för att göra något som inte är bra. Om man då istället delegerar tankeverksamheten till kameran så håller resultatet oftast en bra teknisk kvalité och om det inte gör det så är kameran inte tillräckligt fräck.

Teknik är bra men man ska använda den på rätt sätt.

Jörgen skrev:
Ja, jag tror att du har rätt och jag försöker att ta mig själv i kragen och göra något åt det. Till exempel kommenterar jag hellre en okommenterad bild än en som redan fått sin beskärda del av kommentarer.

Däremot så tror jag inte att man är rädd för att prova nya saker utan att man är rädd för att göra något som inte är bra. Om man då istället delegerar tankeverksamheten till kameran så håller resultatet oftast en bra teknisk kvalité och om det inte gör det så är kameran inte tillräckligt fräck.

Det är nog det som lite av kärnpunkten. Man har uppnått ett visst kunnande men när man ger sig ut på nattgammal is så kan det ju lätt gå åt skogen. Men jag hoppas ändå att vi skulle våga tappa fotfästet lite oftare för vår egen utvecklings skull.

Vanta nu... Vad handlar egentligen den har diskussionen om? Den handlar val egentligen inte om att enbart leta efter fel och brister i bilder. Maste det verkligen vara sa enkelsparigt att det enbart ar bilder med uppenbara fel som kan tillatas finnas med for diskussion. For mig ar den mest intressanta diskussionen den som berattar for mig hur bilden kommunicerar till nagon annan! Och da kan man inte fa tillrackligt manga kommentarer - da inga resonerar lika i bild...

Att mitt namn dyker upp i diskussionen, tolkar jag som att vissa kanske tycker jag far for manga kommentarer - eller att jag inte tycks behova dem.

Varfor tanka sa begransat?

fotohalsningar
Terje

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar