Annons

varför fota digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fota analogt, man slipper döda pixlar t.ex. Vill man känna hur det känns att fota digitalt ändå, kan man ta sönder lite av negativet och på så vis simulera döda pixlar.

Eller så kan man stryka transparent lim på negativet och strö glitter över innan man skannar! Motsvarar en 2MP digitalkamera! *grymtar elakt som ett troll*

/Pontus

Re: Re: Re: Ironi vs. uttjatat ämne...

mangea skrev:
Då tar du mig för mycket på orden, jag tog ett exempel på ett förhållandevis meningslöst typ av svar i en tråd.
De flesta människor, mig inklusive, kan inte göra så mycket annat i ett forum som bygger på skrivande kommunikation.

mangea skrev:
Det verkar som, så fort någon ryter till eller så undrar man om denne har "vaknat på fel sida" eller hade "mens i morse?", kanske rentav lider av "PMS" trots dennes kön.
Får man inte bara ha en obekväm åsikt om något när man retat sig på det en gång för mycket?
Du kanske inte ska ta dem för mycket på orden;-)

mangea skrev:
Det verkar som, så fort någon ryter till eller så undrar man om denne har "vaknat på fel sida" eller hade "mens i morse?", kanske rentav lider av "PMS" trots dennes kön.
Får man inte bara ha en obekväm åsikt om något när man retat sig på det en gång för mycket?

Det verkar som om du saknar humor...

Var lite glad istället och irretera dig inte så mycket på ovidkommande saker. Du sa nåt i stil med att man kan undra om folk har nåt liv...ja, man kan ju undra..att ens orka irretera sig på att folk har roligt...

Jag kom och tänka på tant Blom, en gammal tant som bor i närheten av där jag bodde förut...hon irreterade sig alltid på allt möjligt ovidkommande. Hon kan inte ha ett roligt liv...

Allvarligt talat, tror att en positiv och glad inställning förlänger livet (Såvida man inte skrattar så man sätter limpmackan i halsen). I alla fall så gör det livet betydligt roligare.

Re: Ironi vs. uttjatat ämne...

mangea skrev:
Om man läser den tråden som startade med en i sammanhanget rätt beskedlig fråga (omän befrågad många gånger förr) blir man snart varse att trådens innehåll hitills har nästan enbart rört struntprat/ironi.
"Varför fota digitalt, när film är så mycket bättre?" är ingen fråga.

Finns det några fler inlägg av den som startade tråden? nej

Fotosidan skriver:
I detta forum tar vi alla vs. diskussioner. Dvs digitalt vs. analogt, nikon vs. canon, etc etc.

Mao snöbollskrig för alla som inte har något liv. :)

Walle skrev:
Det verkar som om du saknar humor...

Var lite glad istället och irretera dig inte så mycket på ovidkommande saker. Du sa nåt i stil med att man kan undra om folk har nåt liv...ja, man kan ju undra..att ens orka irretera sig på att folk har roligt...

Jag kom och tänka på tant Blom, en gammal tant som bor i närheten av där jag bodde förut...hon irreterade sig alltid på allt möjligt ovidkommande. Hon kan inte ha ett roligt liv...

Allvarligt talat, tror att en positiv och glad inställning förlänger livet (Såvida man inte skrattar så man sätter limpmackan i halsen). I alla fall så gör det livet betydligt roligare.

Hmm... Har du samma inställning till livets glädjeämnen om/när du märker att någon skrattas åt och drivs med till exempel? För, man ska ju ha roligt i livet... Eller hur?

Nu känner du mig inte på något sätt så att undra om jag är humorlös är ju förståerligt.

Min ståndpunkt är bara den att man kanske skulle försöka fylla ett offentligt (omän i ett visst medlemsbundet förhållningssätt) medium med vettigheter som fyller ett behov, inte ogärna med en glimt humor ibland, det piggar ju upp och visar bara att man är en människa bakom texten. Har svårt att tro att ingen humor framkommit i något jag skrivit någonstans på FS tidigare.

Räcker det inte med strunt som visas upp överallt annars i samhället via reklam och "presskåta" individer ändå?

Har du samma inställning till livets glädjeämnen om/när du märker att någon skrattas åt och drivs med till exempel? För, man ska ju ha roligt i livet... Eller hur?

Jag skrev "ovidkommande saker". Mobbing o. dylikt är givetvis inte ovidkommande, så svaret är nej.

men detta forum är ju i princip till för just pajkastning!

Ställer man "frågan" (jag anser det inte vara en fråga, snarare en provokation) "Varför fota digitalt, när film är så mycket bättre?" så får man nog räkna med att få ett par pajer i ansiktet..."Den som ger sig in i leken..."

Hade frågan varit ställd: "Varför fota digitalt, när film har så många fördelar. Anledningen att jag tycker så är..." o.s.v. så hade det varit en enorm skillnad, tycker jag.

Varför fota digitalt?

När batterierna tar slut fort, speciellt i kyla.

När digitalkameror är extra känsliga för fukt och regn.

När du får plats med 10 bilder med bästa upplösning på minneskortet.

När halveringstiden på din digitalkameras värde är 1 år.

När ditt digitala media om 20 år inte kan läsas, och om det kan det så finns inga program som kan göra det längre.

När du tvingas ta 10 genomtänkta och kreativa bilder analogt, i stället för 1000 "prova sig fram" digitala bilder.

mdesnica skrev:
Varför fota digitalt?

När batterierna tar slut fort, speciellt i kyla.
Faktum är att min D100 klarar mer kyla än mina F4:eek:r gjorde.

När digitalkameror är extra känsliga för fukt och regn.
Min D100 har blivit fullständigt dränkt med vatten, vin och öl. Den funkar än.

När du får plats med 10 bilder med bästa upplösning på minneskortet.
Jag får plats med 303 bilder på ett kort. Och jag har fyra. Det motsvarar 33 rullar 36-rutors film.

När halveringstiden på din digitalkameras värde är 1 år.
Jag köper inte min D100 för att sälja den, utan ska skaffa en till.

När ditt digitala media om 20 år inte kan läsas, och om det kan det så finns inga program som kan göra det längre.
Jag har neg som inte kan scannas.

När du tvingas ta 10 genomtänkta och kreativa bilder analogt, i stället för 1000 "prova sig fram" digitala bilder.
Gud så konservativt! Så sade man om småbildsfilmen på 50-talet också.
"Varför Nikon när det finns Speedgraphic med två plåtar på ett magasin?"
Du är välkommen att titta i mina album. Jag är inte världsbäst. Men enligt dig är den digitala tekniken något "tvingande" som gör mig till en okreativ fotograf. Vilket skitsnack!
Jag kan inte ta dig på allvar förrän du förklarar dig, och att du är så teknikfixerad att du glömmer vad det handlar om.

BILDEN.

Digital eller whatever. Jag bryr mig inte.

Lathet i en snabb värd

Enkelt lätt är väl ett snabbt svar.Titta på bilder i datorn direkt..Hela Sverige äger väl snart en digital kamera.
Tror även i fortsättning de som är fotoproffs är proffs vid vilken kamera som används,
Tror att plåtandet bygger på känslor på det vi ser och har omkring oss

Bra rutet Calle.
mdesnica skrev:
...När du tvingas ta 10 genomtänkta och kreativa bilder analogt, i stället för 1000 "prova sig fram" digitala bilder.
Vill lägga till att med digitalaren vet jag att bilden sitter där omedelbart efter exponering. Är den bra behövs inga extraexponeringar bara för att jag inte är hundra på om bilden satt.
Jag tar visserligen fler exponeringar med digitalaren, eftersom jag fotograferar mer, men jag tar färre bilder per motiv.

mipert skrev:
Bra rutet Calle.

Vill lägga till det att med digitalaren vet jag att bilden sitter där omdelbart efter exponering.
Ja, vem ifrågasätter bracketing på en F5? Det är ju onödigt i en digital, och slöseri med film för människor som inte kan exponera.

10 bilder

Även om vi har en digital kamera kan vi framkalla o spara bilderna.

10 bilder: Med ett 256 MB minneskort måste väl plats finnas för mer kort?

Batterier kan man ladda i bilen.( Om man köper rätt laddare.) Hålla dem varma i ficka + att ha reservbatterier med. Tips ett batteri som håller längre tid t.ex 1800mAh

Fuktigt ute: Har alltid skyddat mina kameror mot regn. Bygga upp ett litet vindskydd .Ja runt kameran. ( Hoppas du förstår mig rätt.)
Finns även batterier i analoga kameror.
En bekant på vandring upp 6000 meter till Himalaya där slutändan av vandringen var. Hans resekamrat tog upp kameran. Inga batterier.
Så strul med batterier är lätt att få.

Men visst finns det känsla i en analog kameror

Re: 10 bilder

Kson skrev:
...Men visst finns det känsla i en analog kameror

Visst gör det.
Jag fotograferade en modell med min F90x i fredags med kodaks 400CN-film och det var en sexigare känsla än med D100 som jag använt sedan augusti.

Kameran kändes skönare i handen (har naturligtvis inte med digitalt/analogt att göra) och sökarbilden var större vilket gav mer intimitet vid fotograferingen.
Det lät goare med motorns swischljud när filmen matades fram.

Men som sagt, det har egentligen inte med dig/analogt att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar