Underskatta aldrig ett bra andrahandsvärde. Rätt som det är vill man sälja nåt man har för att köpa nåt annat eller bättre. Det är även en försäkringfråga, om kameran blir stulen. Digitalkameror är konsumentprodukter, inte entusiastprodukter. Dvs de ingår i samma kategori som brödrostar.
Snart har väl även de inbyggda kameror.
Mina argument mot lagring av digitala media bygger på det faktum att folk orkar helt enkelt inte uppdatera sina lagringsmedia när det kommer nyare. De faller i glömska. Antingen så bleknar de eller så finns det inte programvara kvar att öppna bilderna.
Problemet kanske löses om man får ett mycket tåligt lagringsätt man kan lagra digital info på + nån slags standard.
Ett annat problem med digitala kameror är att de inte kan återge svartvitt ännu, på ett bra sätt. Sensorerna borde endast vara känsliga för ljusstyrka, inte våglängd, först då får man "rätt" s/v känsla.
Ska du skriva ut en 30 x 40 cm sida med bra fotoskrivare kostar det ganska mycket i både förbrukningsmaterial och skrivare.
Fotopapper i den storleken går på runt en tia.
Den digitala fotografin är ännu i sin linda, men väldigt många barnsjukdomar. Men den mognar säkert om 10 år, och då går tom jag över kanske
.
Walle skrev:
Inte för att låta spydig, men det var nog det dummaste jag har hört i år!
Varför skulle digitalkameror vara extra känsliga för fukt och regn? Kan du utveckla det lite är du snäll!
Jag kan ta ca 180 bilder i bästa upplösning utan att byta kort...hur många bilder kan du ta innan du måste byta rulle?...
Köper du kameror för att sälja dom? Låter kontra-produktivt! Jag köper då min för att fota med, inte för att sälja...
Argumentet om att man inte skulle kunna läsa sina digitala bilder om 20 år håller inte! Gör en liten sökning på forumet så ska du nog hitta info som talar emmot vad du skriver...
Och varför i hela världen skulle man behöva prova sig fram när man fotar digitalt? Jag mäter ljuset precis lika med min Eos 10D som med min Eos 30...Faktum är att jag tar FÄRRE bilder med digitalen, för att jag slipper alternativexponera. Dessutom så tycker jag att man lär sig exponera bra snabbare med digitalen, eftersom man har omedelbar feedback...försök att komma ihåg vilken bild du exponerade på vilket sätt efter ett par dar när filmen är framkallad...
Nej du, ta och tänk efter lite och kolla fakta innan du skriver helt felaktiga och irrelevanta saker!