ANNONS
Annons

Varför fler AF punkter än En.

Produkter
(logga in för att koppla)

mbrihler

Aktiv medlem
Varför har vissa kameror fler Af-punkter än en. Sitter själv på en Dynax 7a, med 7st Afpunkter. själv tycker jag det e bara jobbigt med flera, eftersom att kameran sällan verkar vilja välja just den fokuspunkt (motiv) jag valt.

dock kör jag oftast att använda en Fix AF punkt, den i mitten, sedan komponera om kompositionen.

undrar detsamma

Undrar detsamma, fast för en Dynax 5. Det verkar som om endast en av de sju autofocuspunkterna väljs - den som först lyckas focusera - och det kan ju vara helt fel punkt. Hade det varit så att alla sju punkterna försökte focusera och att kamerans datakretsar sedan försökte räkna ut ett lämpligt medelvärde för fokuseringen, ja då kanske man kunde använda denna metod med sju mätpunkter, men inte nu när den bara väljer en - den som först hittar något att focusera på. Då använder jag också hellre den i mitten - så jag vet vad för punkt som väljs.
Eller har jag fattat fel ???

Kan inte heller lista ut av bruksanvisningen för om valet av den centrala kvadratiska fokuseringspunkten också innebär att kameran med automatik byter från den normalt inställda evaluerande ljusmätning till spotmätning.
Är det någon som vet ???

Håller med. Det är förmodligen mest för att folk ska lockas att köpa dyrare kameror. Själv använder jag alltid den i mitten.

mbrihler skrev:
Varför har vissa kameror fler Af-punkter än en. Sitter själv på en Dynax 7a, med 7st Afpunkter. själv tycker jag det e bara jobbigt med flera, eftersom att kameran sällan verkar vilja välja just den fokuspunkt (motiv) jag valt.

dock kör jag oftast att använda en Fix AF punkt, den i mitten, sedan komponera om kompositionen.

Det sättet du arbetar på är det vanligaste sättet hos dom som märkt nackdelen med att kameran väljer punkt.

Detta system utvecklades för familjefotografen samt i viss mån för tillfällen när man vill fokusera rörliga motiv. Familjefotografen trycker ned avtrycket helt & låter kameran fokusera & exponera i en följd, har man då bara en punkt i mitten så blir skärpan fel om huvudmotivet inte är i mitten.

Med fler punkter på rad (& i kors) så ökar chansen för att motivet hamnar i fokus. Problemet är bara att kameran väljer en punkt där den hittar det som är närmast kameran, det är ju inte alltid man vill ha skärpan där. Dessutom så blir detta system lätt lurat av höga kontraster vilket gör att det inte alltid är så tillförlitligt, kameran har ofta en tendens att välja mätpunkt på den kontrastrikaste motivdelen.

Vid fotografering av rörliga mål kan systemet dock användas om man inte vill ha motivet i mitten. Själv så har jag dock alltid valt mätpunkt själv & mest varit irriterad på autofunktionen.

Senast ändrad:
Japp, automatik är av ondo! ;o) Nejdå, men jag håller med om att det kan vara lite förvirrande om kameran själv ska välja. Jag har alltid en vald punkt i kameran, dock lång ifrån alltid den i mitten. Jag väljer den punkt som är närmast där jag vill ha motivet, fokuserar och komponerar om om det behövs. Tycker att det är mycket smidigt med flera AF-punkter, men bara en åt gången.

Varför?

För att man ska slippa komponera om bilden..

Ta som exempel, sportfotografering, där man kanske vill lägga ett rörligt motiv i kanten. Då finns det inte tid att fokusera - komponera om, för då har motivet redan förflyttat sig ur fokus..

Typ såhär.. hur kul hade det var att använt mittersta fokuspunkten..och haft fokus på staketet??

Ps.. Kameran väljer ALDRIG den punkten man vill ;)

Bilagor

• focuspoint.jpg
    focuspoint.jpg
    31.4 KB · Visningar: 624
För mig fungerar INGET annat än EN focuspunkt. Har ALDRIG använt ngn annan eller automatiskt val av focuspunkt på min eos1n.

När det gäller att skärpan ligger med långt tele och öppen bländare på Xmm vid på korta håll så hjälper det inte att hela sökaren är täckt med AF-ounkter, eftersom dem ändå har ett avstånd mellan sig.

OM det hade varit en steglös/flytande afpunkt man kunde låsa HElt exakt i motivet så hade det kanske varit en hjälp,,

Nej, att betala extra för mer än en focuspunkt skulle jag önska att man slapp:)
Focuseringen med ögat var en stor sak i eos5 men inte större än att det inte blev ngt större jubelrop med uppgraderingen i eos3, men här spelar nog också andra faktorer in,,,,

Mvh Niclas.

Ps, Själv så anser jag AF fungera så lite tillfredställande att jag till runt 95% av alla bilder INTE använder AF i exponeringsögonblicket, utan bara som en snabb "hjälp",,, Även om kameran som bekant aldrig väljer "rätt" focuspunkt åt en så anser jag det inte vara så mycket bättre att man låser sig till ex,vis 7st fasta i sökaren:).

Senast ändrad:
Intressant hur olika alla tänker och arbetar. Det gäller verkligen att man híttar sin egen metod och träna upp sin skicklighet.

Jag hade en Minolta Dynax med tre sensorer tidigare och efter en inkörning så behövde jag aldrig fundera på hur skulle göra, det satt i ryggraden.
Nu bytte jag till Canon med dessa 7 punkter och fick genast problem. Efter tre-fyra månader börjar det funka. Jag väljer lämplig fokuspunkt och kör oftast manuellt. Men AF tycker jag fungerar bra när motivet är rörligt mot eller från kameran och jag inte hinner stå och fumla med fokusringen.
Canons USM när man kan vrida och ställa manuellt även när AF är igång är helt suverän.

Sen är det ju så att när motivet endast rör sig upp och ned eller i sidled så är det bäst att använda MF, så att inte AF helt plötslig börjar fokusera på fel ställe.

Jag älskar förmågan att kunna välja autofokusfält. Särskilt när jag fotograferar porträtt eller med blixt använder jag fokusfälten.

Det är ju sällan man vill ha ögonen precis i mitten, men det är ju där man vill ha skärpan. Ska man hålla på att komponera om riskerar man att missa en fin min.

När man plåtar med blixt, särskilt med Canon E-TTL generation 1, så är det viktigt att man använder fokusfälten för att blixtexponeringen ska bli korrekt.

På Eos 1V/1D kan man ställa in så att man bara använder 9 av 45 AF-punkter. Då bildar åtta punkter en ring. Vriderman på bakre ratten väljer man en av de åtta och trycker man på "assist"-knappen får man AF-punkten i mitten. Ett otroligt snabbjobbat sätt som även funkar i stridens hetta.

Fotade lite med en EOS5 föra veckan och den punkt (en av fem) jag tittade på valdes omgående. ;) hiii....men det finns väl negativ kritik mot det systemet också....

Jag kör också alltid med centerpunkten! Jag vill ändå exponera mot en bestämd punkt så jag måste rikta om kameran efteråt anyway. Plus att det går fortare.

En "gyllene" regel är att fokusera 1/3 in i bilden för att få största möjliga skärpedjup.

Om den har flera punkter så kan den fixa detta.

JanOlofHärnström skrev:
Sen är det ju så att när motivet endast rör sig upp och ned eller i sidled så är det bäst att använda MF, så att inte AF helt plötslig börjar fokusera på fel ställe.
Här är ju några av Canons kameror (som t ex EOS 5 och 10D) helt ljuvliga, där du kan flytta AF från avtryckaren till exponeringslåsknappen vid höger tumme (CF 4). Då är det bara att trycka med tummen när man vill ha AF. När det är skarpt och om motivet rör sig i sidled framför en, så låter man helt enkelt bli att trycka med tummen -> ingen AF. När man sedan trycker av så är ju inte AF aktiverat heller (om man inte vill det förstås -> tryck med tummen). Mycket smidigt!

alcedo skrev:
Här är ju några av Canons kameror (som t ex EOS 5 och 10D) helt ljuvliga, där du kan flytta AF från avtryckaren till exponeringslåsknappen vid höger tumme (CF 4). Då är det bara att trycka med tummen när man vill ha AF. När det är skarpt och om motivet rör sig i sidled framför en, så låter man helt enkelt bli att trycka med tummen -> ingen AF. När man sedan trycker av så är ju inte AF aktiverat heller (om man inte vill det förstås -> tryck med tummen). Mycket smidigt!

**

Exakt:)!

Kan INte leva utan den smidigheten!!

Att vara fast med AF-aktivitet i och med att man trycker på knappen för exponering är ett rent fängelse tycker jag! Jag vet att jag hade fotat med helt manuell Fdn utr,snt om jag inte hade den funktionen i eoshuset, ENDAST med den funktionen är AF ngt att ha enligt mig!

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
alcedo skrev:
Här är ju några av Canons kameror (som t ex EOS 5 och 10D) helt ljuvliga, där du kan flytta AF från avtryckaren till exponeringslåsknappen vid höger tumme (CF 4).

Tror att Minoltas SLR-kameror har den möjligheten också, A1 & D7i har det i alla fall...

Jag har tidigare bara användt centrumpunkten, fokuserat och komponerat om. Men jag har upptäckt att vid macroarbete kan den lilla förskjutningen som görs vid omkomponeringen leda till att det lilla fokusplan som finns hamnar fel. Då hjälper det att använda en av kantpunkterna.

Spännande att vi fotar så väldigt olika:)!!
Det är ju det invanda mönstret som är det avgörande,,

Bent, Det var ett bra exenpel med Macrofotot där kan punkterna väl komma till sin rätt!
Personligen så klarar jag inte att använda AF alls vid macro,, tycker AFpunktens storlek då blir ett stort handikapp som täcker för stor yta. MEN det är ju jag det;-)

Mvh Niclas.

Niklas, jag har ofta problem med att djuren jag fotar rör sig. Det innebär att jag hela tiden omfokuserar, och ibland funkar faktiskt af ganska bra då. Det hänger väl också ihop med att jag har lite problem med att manuellt fokusera, utan snittbildsökare är det inte lätt. Ffa inte med sökaren 10D har begåvats med, det är definitivt inte det bästa på den kameran (det är väl det enda jag riktigt ogillar på den). Jag bytte till 10D från en gammal OM2 spot, och den manuella fokuseringen på den kameran var mycket bättre än på 10D (men där tar väl också OMs fördelar slut).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar