AndyK
Aktiv medlem
Fattar nada vad du nyss skrev.
/Stefan
Det märktes....
Jag menar att om din kamera har så fantastiskt låg brus att du kan köra på t.ex. ISO-60000 utan något upplevs brus så betyder inte det att man alltid kan köra på det värdet. Visst är det kanon att ha högt ISO utan brus i t.ex kyrkor och idrottshallar och dyl., men utomhus är ett sådant värde totalt värdelöst, eftersom du då hela tiden måste använda minsta bländare och snabbaste slutartid för att vara i närheten av en vettig exponering. Att t.ex. försöka få ett vattendrag att se fluffigt och drömsk ut är inte att tänka på.
Det jag menar är att ISOvärdet behövs som en parameter för att kunna ställa in den exponering man vill ha och som situationen kräver. I det resonemanget spelar bruset ingen roll. Du kan ju ha ett väldigt lågt brus på högt ISO, det betyder inte att du alltid kan fota på högt ISO.
Det jag försöker förklara är att ett variabelt ISOvärde behövs, det har inget med bruset att göra. Man kan inte ha en kamera som bara har ett odefinierat ISOvärde. Man behöver de olika värdena på ISO för exponeringens skull. Att man sen eventuellt skulle kunna tillverka en kamera som har samma brus på ISO50, som på ISO51200 hade jag inte haft något emot, men jag skulle själv vilja ha möjligheten att välja känslighet.
Är inte direkt någon pedagog, men jag hoppas det blev lite tydligare nu...