ANNONS
Annons

Varför finns det ingen standard för datorskärmar för enhetlig bildvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Varför finns det ingen standard i datorskärmar för enhetlig bildvisning?

Varför skapas det ingen branschstandard för datorskärmar, så att alla kan se digitala bilder med lika förutsättning?

Att skapa en branschstandard gör att man kan hänvisa till en standard för att kunna se bilderna på ämnat sätt. Ungefär som att man ger rekommendationer att vissa hemsidor ses bäst i vissa webbläsare och versioner.

Tänk vad en sådan standard hade gjort för alla som skapar bilder för skärmvisning och internet. Att som bildskapare veta hur betraktaren kommer att se ens bilder, med förutsättning att standarden är inställd på datorskärmen.

För nu sitter folk med fabrikstandardinställning, egen anpassad inställning, kalibrerad inställning mfl. Det blir ett dilemma för både bildskaparen och betraktaren.

Jag vill kunna förmedla till betraktare av mina bilder, att mina bilder ses bäst med en standardinställning som går att göra på vilken datorskärm som helst.

Vad tycker du?

Senast ändrad:
Om man vill ha en "rätt" kalibrerad bildskärm så är det bara att skaffa en spindel och köra den en gång i veckan.

Även om man skapar en industristandard så kommer bildskärmar att visa olika beroende på hur dom är byggda och hur gamla dom är :)

Om man vill ha en "rätt" kalibrerad bildskärm så är det bara att skaffa en spindel och köra den en gång i veckan.

Även om man skapar en industristandard så kommer bildskärmar att visa olika beroende på hur dom är byggda och hur gamla dom är :)

"Bara" att köra en spindel en gång i veckan.. Hur många normala människor orkar göra det?

Du menar alltså att eftersom en industristandard inte kan lösa hela problemet så är det bättre att inte göra ngt alls?

Även om alla tillverkare skulle enas om en "standard" så kommer färgerna att ändras beroende på hur länge skärmen varit igång på dagen och hur gammal den är osv. Små skillnader i komponenter och material kommer också att göra att bilden visas olika.

Men det är ju därför det finns en standariserad arbetsprocess med kalibrering av skärmar och icc-profiler. Då blir det lika för alla. Funkar toppen!

På frågan om vilka normala människor som regelbundet kalibrerar sina skärmar så är svaret att det gör alla som yrkesmässigt jobbar med bilder.

Edit: Har du väl kalibrerat skärmen med ett mätinstrument så behöver du inte göra om det varje vecka. Räcker helt ok med en gång i månaden.

/ Kalle

Nu är ju problemet kanske inte skärmarna i sig eller att standard saknas utan
1) Skärmen måste vara kalibrerad/profilerad, tillsammans med grafikkort (om man använder analog överföring)
2) Programmet som visar bilden måste hantera profiler
3) Bildfilen ska innehålla frärgrymds information

Sen är det bara att spara bilderna i en lämplig färgrymd som de flesta skärmar klarar av t ex sRGB.

Så även om skärmen i sig använder digital överföring från datorn t ex DVI och är kalibrerad från fabrik att klara sRGB och AdobeRGB. Så kommer bilden kanske att visas inkorrekt eftersom den som skapade bilden inte bäddat in färgrymds information eller den som tittar på bilden anvnder Internet Explorer som inte hanterar färg profiler.

Skärmar ändrar dessutom sin förmåga att visa färger övertid och man behöver därför kalibrera/profilera om
med jämna mellanrum.

Därför att lite felaktig färgåtergivning inte är något problem för 99+% av alla datoranvändare?

(Hur man nu ska definiera vad som är korrekt färg, med tanke på skiftande ljus i olika rum m.m.)

På frågan om vilka normala människor som regelbundet kalibrerar sina skärmar så är svaret att det gör alla som yrkesmässigt jobbar med bilder.

/ Kalle

Jo, det är klart. Jag har ju själv en kalibrerad skärm utan att jobba yrkesmässigt med bilder. Med "normala människor" så menar jag gemene man som inte hänger på fotosidan.

Ok att det finns en massa svårkontrollerade parametrar som influerar färgåtergivningen, men det innebär väl inte att inga försök skall göras för att få rätsida på så stor del av problemet som möjligt?

Jag vill kunna förmedla till betraktare av mina bilder, att mina bilder ses bäst med en standardinställning som går att göra på vilken datorskärm som helst.

Det är väl väldigt klokt om dina betraktare är "vanligt folk" som sitter hemma på sina standrard skärmar.

Finns det inte en risk om ni som arbetar med bilder sitter med perfekta skärmar och skapar bilder. Sen när kunder ska kolla på bilderna på sin 22" LG-skärm för 1990kr så ser bilderna inte ut som varken kunden eller ni har tänkt er?

Bara lite nyfiken för jag väntar på länk för att kunna kolla på bilder som togs på öppnaförskolan igår av en fotograf på mina ungar. FInns ju en risk att bilden inte är som jag ser den och om jag sen beställer bilder så kanske inte färgerna ser ut som jag trodde dom skulle göra efter jag har kollat på datorn...

Det vore väl en bra idé om skärmar visar färger efter en standrad... med viss felmarginal.

Jag syftar på att datorskärmtillverkarna borde enas om en möjlighet till en viss standardinställning, med färg, ljus och kontrast. Så att de som skapar bilder för skärmvisning, kan anpassa sitt skapande och försäkra sig om att bilderna ses med samma förutsättning.

Givetvis är det likadant åt andra hållet, att de som skapar bilder, jobbar med enhetlig standard när det kommer till färgrymd och andra parametrar i slutresultatet.

Allt det här för att alla datorskärmar, oavsett vem som använder dem, ska ha möjlighet att se en bild med samma förutsättningar och mål som det är ämnat för.

Jag vill inte kräva av någon att skaffa sig kalibrieringsverktyg för att se mina bilder på det sätt som jag vill.

Man får ju se framåt och om någon har en äldre datorskärm, så kan bilden inte ses på rätt sätt. Och sedan är det upp till betraktaren, om denne vill investera i en nyare och bättre anpassad datorskärm.

Senast ändrad:
Jag kommer kapa tråden lite med en likartad problematik. Viss skillnad i visning går inte att komma ifrån
om du promt måste fjärrvisa dina bilder, även om de "fabriksinställningar" som finns idag ger en rimligt liknande bild så kan användaren av skärmen tåtat själv i inställningarna, jag har tex. haft en kund som inte var särskilt nöjd med sina urvalsbilder som beskådades i 256 färger. Det jag menar är att om en hyffsat modern skärm är fabriksinställd så visar den troligtvis en bild tillräckligt nära din vision för att den normale privatkunden ska vara nöjd (vad det gäller färger, kontrast & skärpa). Och i de fall fabriksinställning inte hjälper kan man antingen printa kontaktkartor eller träffa kunden vid sin egen dator/skärm.

Ett problem jag upplever som svårare att hantera är när man ska leverera bilder som kommer visas på en modern tv, ex. bildspel ifrån ett bröllop. Jag menar vi slutskärper våra bilder olika för olika tryck/utskrifter eller skärmvisning och är "klara" där. Men bilden på tv:n skärps oftast en gång till och den skärpningen styrs ofta av användaren. Visst finns även här en fabriksinställning men den bild jag fått är att det nästan alltid adderas skärpa i någon bemärkelse.

Min lösning så långt är att skärpa mindre än jag skulle gjort med en lika pixelstor bild för webben (datorskärmar) har oftast inte detta j-vla skärpereglage. Sedan skickar jag med en instruktion på att leta upp skärpereglaget på tvn om bilderna känns oskarpa.

Skickar jag bilder för skärmvisning så brukar jag också skicka med ett krt stycke text som förklarar att bilderna kan förvanskas på hemmaskärmen pga. olika inställningar, samt att kunden ska ta kontakt med mig om denne misstänker att bilderna ej visas korrekt. Detta har dock aldrig hänt sedan jag började skicka med texten.

Kanske lite vid sidan om ämnet, men hur många har en kalibrerad kalibrator? För skall man vara noggrann så bör även kalibratorn vara kalibrerad, så att man vet att det håller inom toleransgränserna. Ligger kalibratorn utanför toleranserna kommer ju även den skärma man kalibrerar att ge en felaktig bild.

Och om jag inte minns helt fel så var det någon som hade kollat ett antal kalibratorer och det var förvånansvärt många som inte höll måttet. Undrar om det inte var Projektor och Stefan Ohlsson, som gjorde den kollen.

Även om alla tillverkare skulle enas om en "standard" så kommer färgerna att ändras beroende på hur länge skärmen varit igång på dagen och hur gammal den är osv. Små skillnader i komponenter och material kommer också att göra att bilden visas olika.

Men det är ju därför det finns en standariserad arbetsprocess med kalibrering av skärmar och icc-profiler. Då blir det lika för alla. Funkar toppen!

Edit: Har du väl kalibrerat skärmen med ett mätinstrument så behöver du inte göra om det varje vecka. Räcker helt ok med en gång i månaden.

/ Kalle

Jag tror att man får börja någonstans och sträva mot att huvudkällan blir enhetlig. Jag syftar inte specifikt och särskilt mot yrkespersoner, utan mot alla hushåll som har en dator.

Jag tycker det är bra att yrkesfolket har en standard och verktyg för att se samma saker. Liksom att det finns en standard för trycksaker, så borde det finnas en motsvarande för skärmvisning. Men utan att kräva kalibrering av skärmar hos icke yrkespersoner.

Hur tänker du dig då att skärmen ska visa rätt färger utan att kalibrera den?

Hur tänker du dig då att skärmen ska visa rätt färger utan att kalibrera den?

Med en branschstandard implementerad i skärmens hård- och mjukvara, hade det inte varit några problem. Nu måste alla helst använda samma modell av kalibrieringsverktyg och gärna göra det lika ofta.

Om de som skapar bilder, anpassar för samma färgrymd, så är det bara mediet som visar bilderna, som kan brista.

Men skärmen och därmed färgerna ändrar sig ju över tiden, hur ska du hantera det?

Jag tror att man får börja någonstans och sträva mot att huvudkällan blir enhetlig. Jag syftar inte specifikt och särskilt mot yrkespersoner, utan mot alla hushåll som har en dator.

Jag tycker det är bra att yrkesfolket har en standard och verktyg för att se samma saker. Liksom att det finns en standard för trycksaker, så borde det finnas en motsvarande för skärmvisning. Men utan att kräva kalibrering av skärmar hos icke yrkespersoner.

Det enklaste om man inte vill kalibrera själv är att köpa en fabrikskalibrerad skärm (t.ex Dell U2410) och sen i menyn välja sRGB eller AdobeRGB. Det ger ett resultat som nog ofta räcker för den "vanlige" användaren (vem nu det är).
Men enda sättet att få riktiga färger är att skaffa en bra kalibrator och utföra det själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar