ANNONS
Annons

Varför finns det ingen standard för datorskärmar för enhetlig bildvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enklaste om man inte vill kalibrera själv är att köpa en fabrikskalibrerad skärm (t.ex Dell U2410) och sen i menyn välja sRGB eller AdobeRGB. Det ger ett resultat som nog ofta räcker för den "vanlige" användaren (vem nu det är).
Men enda sättet att få riktiga färger är att skaffa en bra kalibrator och utföra det själv.

Aha, så det finns skärmar som är fabrikskalibrierade med sRGB och AdobeRGB! Det är ju en del av det jag önskar i mitt huvudinlägg. Då saknas det en standard för ljus och kontrast, så att alla parter kan ha samma förutsättning. :)

Aha, så det finns skärmar som är fabrikskalibrierade med sRGB och AdobeRGB! Det är ju en del av det jag önskar i mitt huvudinlägg. Då saknas det en standard för ljus och kontrast, så att alla parter kan ha samma förutsättning. :)

Brigthnesinställningen är rätt beroende av omgivande ljus och är därför olämplig att förinställa.
På de tre skärmar jag har haft under senare år har brightness varit helt på tok för hög i default och jag har fått dra ner den till mellan 1-10 för att få korrekt inställning.

• En del bilar har automatisk nivåreglering.
  • Alla bilar har självjusterande bromsar.
  • Flygplan har automatisk pilot (autopilot).
  • Kameror har automatisk exponering och automatisk blixtexponering.
  • Flygning till månen går med automatik.
  • Moderna smartphones justerar automatiskt ljuset på skärmen efter det omgivande ljuset.
Jag kan fortsätta i den oändliga och rada upp företeelser som går på automatik men våra skärmar får vi själva justera.

Det kan inte vara omöjligt att tillverka en skärm som är självjusterande och tar hänsyn till det omgivande ljuset och som då kommer nära "sanningen" om vad som är "rätt" inställning. Om skärmarna var självjusterande (självkalibrerande) så skulle skillnaden mellan olika skärmar minska dramatiskt och bilderna skulle ha ett utseende när det som bildskaparen tänkt sig oavsett skärm och miljö.

Mvh
Mats

• Moderna smartphones justerar automatiskt ljuset på skärmen efter det omgivande ljuset.
Jag kan fortsätta i den oändliga och rada upp företeelser som går på automatik men våra skärmar får vi själva justera.

Mvh
Mats

Det var flera rätt underliga exempel du tog upp här. :)

Alla bilar med självjusterande broms bromsar inte likadant.

Alla kameror som har automatisk exponering exponerar inte likadant.

Hur menar du att månfärder är standardiserade?

Att vi justerar våra skärmar beror på att det finns så väldigt många parametrar som påverkar.

Det kan inte vara omöjligt att tillverka en skärm som är självjusterande och tar hänsyn till det omgivande ljuset och som då kommer nära "sanningen" om vad som är "rätt" inställning. Om skärmarna var självjusterande (självkalibrerande) så skulle skillnaden mellan olika skärmar minska dramatiskt och bilderna skulle ha ett utseende när det som bildskaparen tänkt sig oavsett skärm och miljö.

Mvh
Mats

Tekniken finns redan för självjusterande skärmar när det gäller ljusheten på skärmen. Min laptopskärm anpassar sin ljushet till omgivningsljuset. Så den biten går säkert att göra ännu bättre och mer standardiserat.

I princip måste väl en kalibrator som kan mäta färgåtergivningen hos skärmen levereras med varje skärm då - hur mycket extra vill "gemene man" betala för det?

Det finns redan inbyggt på denna skärm.

http://www.kamerabild.se/nyheter/tillbehor/Sjalvkalibrerande-skarm-fran-Eizo-1.348482.html

Frågan är hur bra det blir och om dessa gemena män vill lägga 19.000 på det.

Vad kostade inte en projektor till datorer för 10-år sedan? 300 000 - 500 000kr? I dag kan du få en för under 10 000kr.

Som Rei säger så kommer priset att bli överkomligt om det finns i alla skärmar. Titta bara på hur priset har rasat de senaste åren på LCD-skärmar till våra datorer. De var hiskeligt dyra när de kom ut på marknaden.

Mvh
Mats

Om det blir en standard så kan man säkert efter en kort period, köpa en sådan skärm till ett mer konsumentvänligt pris.

Säkert sjunker priserna.

Men om vi tar en vanlig familjedator så är det nog annat som man prioriterar när det gäller skärmen som pris, snabbhet ( om de har spelande barn) och kanske också att den är 3D anpassad.

Du kan idag köpa den enklaste 24" skärmen för 1500:- så priset måste ner ordentligt.

Angående projar så får man nog gå längre tillbaka om man sak prata om 100kkr. Det är ca 10år sedan jag köpte min första och har för mig att den kostade någonstans mellan 10-15 tusen, är nu inne på min tredje.
Men de har blivit mycket bättre för samma pengar.

Säkert sjunker priserna.

Men om vi tar en vanlig familjedator så är det nog annat som man prioriterar när det gäller skärmen som pris, snabbhet ( om de har spelande barn) och kanske också att den är 3D anpassad.

Du kan idag köpa den enklaste 24" skärmen för 1500:- så priset måste ner ordentligt.

Bra exempel med en "familjedator". Man inte säga att alla har en dator idag, men däremot kan man säga att de flesta kommer i kontakt med en dator på ett eller annat vis. Så målgruppen, som är köpstark, kommer att skapa efterfrågan efter datorpaket i olika prisklasser. Varav det kommer att behövas många skärmar i produktion från de flesta tillverkare.

Så med det sagt, behöver utvecklingen och nytänkandet börja någonstans. Inte hänga upp sig på svårigheter, hinder och höga priser på ny teknik. Det är alltid dyrast när det är som nyast. Och en övergångsperiod hör till.

Vad som är bakom skärmen och vilken lampa det är i rummet spelar ju också in på hur man ser bilden, så det är ju väldigt svårt att skapa perfekta förhållanden vart man än är. Men det lättaste vore nog att ta med sig en spindel.

Men när vi ändå snackar om skärmar kan någon förklara för mig vad som är grejen med mac datorernas super reflekterande skärmar. Jag får rikta skärmen ner i golvet varenda gång jag ska sitta vid en iMac. Är det någon slags designkompromiss för att göra dem tåligare?

och även om all diskution om vilket helvete det skulle vara att få till en standard ( som ändå skuulle bli olika på olika skärmar & i olika ljusförhållanden)

Så är det ingen som tänker på att folk ser olika.. och sen vill folk ha det på olika sätt.
En del vill ha ljusare skärm med skarpare färger och kanske lite rödare osv..
sen sitter alla personer i olika sorters & olika mängd ljus.

så utöver att det handlar om att varje skärm troligen skulle bli 411 ggr dyrare pga all utvecklig och allt samarbete där alla ska ha rätt osv så.. ja ni kanske förstår.

Vad som är bakom skärmen och vilken lampa det är i rummet spelar ju också in på hur man ser bilden, så det är ju väldigt svårt att skapa perfekta förhållanden vart man än är. Men det lättaste vore nog att ta med sig en spindel.

Jag förstår ditt resonemang om påverkan från omgivningen kring skärmen. Men borde man inte gå till källan först och förbättra den, innan man ser till omgivningsfaktorer? Jag förstår även att en bra "spindel" ger ägaren bra förutsättningar med de skärmar som denne använder. Men alla andra personer som inte har en egen "spindel", ska de se en felaktig bild av de bilder som förmedlas?

och även om all diskution om vilket helvete det skulle vara att få till en standard ( som ändå skuulle bli olika på olika skärmar & i olika ljusförhållanden)

Så är det ingen som tänker på att folk ser olika.. och sen vill folk ha det på olika sätt.
En del vill ha ljusare skärm med skarpare färger och kanske lite rödare osv..
sen sitter alla personer i olika sorters & olika mängd ljus.

så utöver att det handlar om att varje skärm troligen skulle bli 411 ggr dyrare pga all utvecklig och allt samarbete där alla ska ha rätt osv så.. ja ni kanske förstår.

Man kan nog inte tillfredställa exakt alla personers behov. Men det finns ju redan standarder i skärmar av samma teknik. Jag ser gärna att den standarden utvecklas och fortsätter att vara en genomgående standard.

Personligen tycker jag att man bygger upp lösningar kring problemet istället för att gå till källan direkt och börja där och jobba sig utåt. Jag tycker även att man borde ge alla en chans att se bilder på lika villkor. Sedan om man önskar att anpassa ytterligare, så gör man ett aktivt val. Och om man har funktionshinder så kommer det säkert att finnas lösningar till det.

Man kan nog inte tillfredställa exakt alla personers behov. Men det finns ju redan standarder i skärmar av samma teknik. Jag ser gärna att den standarden utvecklas och fortsätter att vara en genomgående standard.

Personligen tycker jag att man bygger upp lösningar kring problemet istället för att gå till källan direkt och börja där och jobba sig utåt. Jag tycker även att man borde ge alla en chans att se bilder på lika villkor. Sedan om man önskar att anpassa ytterligare, så gör man ett aktivt val. Och om man har funktionshinder så kommer det säkert att finnas lösningar till det.

Enklast är ju som det är idag. vill man ha det exakt rätt och vill lägga massor med pengar på det får man göra det.

Det handlar till stor del om pengar självklart. en sån skärm skulle bli dyr.
Min mamma, Agda 85, sture med exel, mm mm vill nog inte kasta ut massa extra pengar för att se en fotografs bild i EXAKT (enligt dig) rätt färg,nyans,ljus mm.

Enklast är ju som det är idag. vill man ha det exakt rätt och vill lägga massor med pengar på det får man göra det.

Det handlar till stor del om pengar självklart. en sån skärm skulle bli dyr.
Min mamma, Agda 85, sture med exel, mm mm vill nog inte kasta ut massa extra pengar för att se en fotografs bild i EXAKT (enligt dig) rätt färg,nyans,ljus mm.

Jag håller med om att det kan vara enklast att göra på visst sätt. Men på det här viset kommer vi aldrig framåt. Att tänka utanför ramarna, att tänka nytt och kanske med framförhållning.

Det behöver inte bli utvecklingsarbete på raketforskningsnivå, utan en standard kan vara en given standardinställning av funktioner som redan finns. Och befintliga verktyg/funktioner som blir integrerat i skärmar istället för tillbehör.

Givetvis kostar det att utveckla, men som tidigare avhandlat, så kostar det mer i början för att sedan bli mindre dyrt. Skärmar är grunden och alla andra förutsättningar och yttre påverkan som omgivningsljus, placering av skärmen, personliga preferenser och eventuell funktionshinder, får man åtgärda parallellt.

Lösa källan istället för att skapa lösningar kring källan, helt enkelt.

Jag håller med om att det kan vara enklast att göra på visst sätt. Men på det här viset kommer vi aldrig framåt. Att tänka utanför ramarna, att tänka nytt och kanske med framförhållning.

Det behöver inte bli utvecklingsarbete på raketforskningsnivå, utan en standard kan vara en given standardinställning av funktioner som redan finns. Och befintliga verktyg/funktioner som blir integrerat i skärmar istället för tillbehör.

Givetvis kostar det att utveckla, men som tidigare avhandlat, så kostar det mer i början för att sedan bli mindre dyrt. Skärmar är grunden och alla andra förutsättningar och yttre påverkan som omgivningsljus, placering av skärmen, personliga preferenser och eventuell funktionshinder, får man åtgärda parallellt.

Lösa källan istället för att skapa lösningar kring källan, helt enkelt.

Jag förstår dock fortfarande inte hur det ska göras rent praktiskt.

Ska alla använda exakt samma komponenter och teknik för att åstadkomma ett exakt lika resultat? Vad händer med utvecklingen då?

Om vi tar det här resonemanget till utskrifter så innebär det att alla lab skulle skriva ut exakt likadana bilder. Jag kan inte se hur det skulle gå att genomföra utan att tvinga alla lab att använda exakt samma maskiner.

Nej, här får vi nog acceptera att möjligheten att ställa in själv är viktigare än att alla ska se samma sak.

Jag förstår dock fortfarande inte hur det ska göras rent praktiskt.

Ska alla använda exakt samma komponenter och teknik för att åstadkomma ett exakt lika resultat? Vad händer med utvecklingen då?

Om vi tar det här resonemanget till utskrifter så innebär det att alla lab skulle skriva ut exakt likadana bilder. Jag kan inte se hur det skulle gå att genomföra utan att tvinga alla lab att använda exakt samma maskiner.

Nej, här får vi nog acceptera att möjligheten att ställa in själv är viktigare än att alla ska se samma sak.

Jag överlåter hur det rent praktiskt och tekniskt kan lösas, till utvecklarna hos tillverkarna.

Jag upprepar tanken som finns i huvudinlägget, att det hela handlar om en förinställd funktion som användaren kan använda om denne vill. En standardinställning som möjliggör att skärmen ställs in så att bilder visas på lika förutsättning.

När det gäller bildvisning för tryck, så kan det vara en annan förinställd funktion likt ovanstående. Eller om det fortsätter som det görs idag med kalibriering och ICC-profiler. Yrkesmålgruppen är färre än allmänheten och har andra resurser rent ekonomiskt och kunskapsmässigt.

Det fanns mycket som var otänkbart/omöjligt bakåt i tiden, men som är vanligt förekommande idag. Tack vare "framåtsträvare" och människor som tänker utanför ramarna. Sedan tillsammans skapar vi det omöjliga. :)

Och så gäller det att se till att alla har exakt samma belysning etc i det rum där skärmen används. Och givetvis gäller det att se till att ingen komponent åldras.

De "krav" som ställs kan ju verka rimliga men är i grunden utopiska. Har under alla de år jag arbetat med att kalibrera elektronisk mätutrustning inte träffat på ett enda instrument som inte ändrat sig mellan kalibreringarna. Inte ens den mätutrustning jag arbetade med var opåverkad utan fick kalibreras med regelbundna intervall. Så en bildskärm som visar en helt korrekt bild utan att behöva kalibreras tillhör som jag ser det den utopiska världen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar