ANNONS
Annons

Varför finns det ingen standard för datorskärmar för enhetlig bildvisning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag tror att Rei är ute efter är att alla tillverkare ska ha en knapp på skärmen som heter sRGB och kopplar in en enkel fabrikskalibrerad inställning för sRGB bilder.
Detta skulle resultera i att
1) varje skärm skulle behöva justeras manuellt.
2) Alla skärmar skulle behöva inbyggd LUT hantering så att man kan lagra den nödvändiga profilen i skärmen för inställningen

Andra varianter verkar svåra att få till som jag ser det.

Både 1 och 2 kostar en slant.

Sen skullenog de flesta välja bort att använda sRGB läget eftersom det skulle ge "tråkiga" färger eftersom ljusstyrka och kontrast förmodligen skulle skruvas ner i det läget. et är ju bara att gå in på nån av elektronikmarknaderna och titta på hur folk vill ha sina TV apparater justerade med over drive färg, kontrast och skärpa.

Det fanns mycket som var otänkbart/omöjligt bakåt i tiden, men som är vanligt förekommande idag. Tack vare "framåtsträvare" och människor som tänker utanför ramarna. Sedan tillsammans skapar vi det omöjliga. :)

Det håller jag helt med om. Dock har det alltid funnits de som insett vad man bör lägga energin på, och vad man bör låta bli. ;-)

Bakåtsträvande är något helt annat än realism. :)

Och så gäller det att se till att alla har exakt samma belysning etc i det rum där skärmen används. Och givetvis gäller det att se till att ingen komponent åldras.

De "krav" som ställs kan ju verka rimliga men är i grunden utopiska. Har under alla de år jag arbetat med att kalibrera elektronisk mätutrustning inte träffat på ett enda instrument som inte ändrat sig mellan kalibreringarna. Inte ens den mätutrustning jag arbetade med var opåverkad utan fick kalibreras med regelbundna intervall. Så en bildskärm som visar en helt korrekt bild utan att behöva kalibreras tillhör som jag ser det den utopiska världen.

Jag märker att du är inarbetad i det du gör och har lång erfarenhet av arbetet. Kanske dags att se bortom det som finns och de brister som råder idag. Jag tenderar också att jobba på med det som är välbekant och invant, som jag känner mig trygg i. Men försöker här i den här tråden att gå utanför ramen och all tvivel. :)

Det jag tror att Rei är ute efter är att alla tillverkare ska ha en knapp på skärmen som heter sRGB och kopplar in en enkel fabrikskalibrerad inställning för sRGB bilder.
Detta skulle resultera i att
1) varje skärm skulle behöva justeras manuellt.
2) Alla skärmar skulle behöva inbyggd LUT hantering så att man kan lagra den nödvändiga profilen i skärmen för inställningen

Andra varianter verkar svåra att få till som jag ser det.

Både 1 och 2 kostar en slant.

Sen skullenog de flesta välja bort att använda sRGB läget eftersom det skulle ge "tråkiga" färger eftersom ljusstyrka och kontrast förmodligen skulle skruvas ner i det läget. et är ju bara att gå in på nån av elektronikmarknaderna och titta på hur folk vill ha sina TV apparater justerade med over drive färg, kontrast och skärpa.

Jaaaa! Jag ser hopp bland oss i den här tråden! :) Ja, precis! En knapptryck för förinställd sRGB-inställning och kanske även en knapp för AdobeRGB för tryck.

Now we're cooking! :)

Jaaaa! Jag ser hopp bland oss i den här tråden! :) Ja, precis! En knapptryck för förinställd sRGB-inställning och kanske även en knapp för AdobeRGB för tryck.

Now we're cooking! :)

En skärm visar väl alltid de den är kapabel till så några knappar med förinställningar för sRGB eller någon annan profil är väl helt onödigt.

Somliga skärmar klarar större färgrymd än AdobeRGB och somliga klarar mindre färgrymd än sRGB och dom flesta nånstans däremellan. Sen för att visa så rätta färger respektive skärm är kapabel till måste dom kalibreras, endera manuellt eller med någon kalibrator och alltid i den miljö skärmen används. Alla som jobbar med bild och grafik kalibrerar naturligtvis och alla som jobbar med annat skiter nog i det och kör med fabriksinställning.

En skärm visar väl alltid de den är kapabel till så några knappar med förinställningar för sRGB eller någon annan profil är väl helt onödigt.

Somliga skärmar klarar större färgrymd än AdobeRGB och somliga klarar mindre färgrymd än sRGB och dom flesta nånstans däremellan. Sen för att visa så rätta färger respektive skärm är kapabel till måste dom kalibreras, endera manuellt eller med någon kalibrator och alltid i den miljö skärmen används. Alla som jobbar med bild och grafik kalibrerar naturligtvis och alla som jobbar med annat skiter nog i det och kör med fabriksinställning.

Bra synpunkt och personlig åsikt! Skärmar klarar säkert att visa de olika önskemålen, men för att underlätta och försäkra om standarden, så kan det vara lämpligt med förinställd standard/funktion. Och då är det smidigt med förprogrammerade knappar. Jag tycker att man inte ska dra slutsatser för alla användare. Det kan uppfattas så i mina tankar. Många ser att tillverkare vill lämpa över funktioner och teknik på användaren istället för tvärt om. Dock inte nämnt att alla gör så, men vissa tenderar att göra så. Jag vill lyfta ämnet för diskussion och se vad andra tycker.

...
Många ser att tillverkare vill lämpa över funktioner och teknik på användaren istället för tvärt om. Dock inte nämnt att alla gör så, men vissa tenderar att göra så.
...

Du visar väl lite med ordvalet att du tycker att det skulle vara något fel med det. :)

Man kan ju också välja att se det som att tillverkarna vill göra det möjligt för användaren dels att välja prisläge själv och dels att själv välja att anpassa utrustningen till dom egna behoven, något som tillverkaren aldrig kan få till till hundra procent för alla skiftande miljöer med förinställda värden. Det är lite som med vitbalans i kameror, dom förinställda kurvorna kan aldrig bli "rätt", dom kan bara hamna i närheten. Ska det fungera får vi också standardisera det rum som användarna ställer skärmarna i, annars blir dina förvalsknappar ändå fel.

Egentligen förstår jag inte problemet, vilka andra än fotografer och andra som jobbar med bilder är känsliga för att det är exakt rätt i någon mening? Det finns ju en fabriksinställning på skärmen redan idag, och den fungerar uppenbarligen för alla vanliga användare, annars skulle det klagats på detta. Jag har i alla fall aldrig stött på någon icke-fotograf som har problem med färgbalansen i bilder, hur tokigt dom än ställt in sina skärmar. "För ljust" eller "för mörkt" är väl så långt det sträcker sig.

Bra synpunkt och personlig åsikt! Skärmar klarar säkert att visa de olika önskemålen, men för att underlätta och försäkra om standarden, så kan det vara lämpligt med förinställd standard/funktion. Och då är det smidigt med förprogrammerade knappar. Jag tycker att man inte ska dra slutsatser för alla användare. Det kan uppfattas så i mina tankar. Många ser att tillverkare vill lämpa över funktioner och teknik på användaren istället för tvärt om. Dock inte nämnt att alla gör så, men vissa tenderar att göra så. Jag vill lyfta ämnet för diskussion och se vad andra tycker.

Eftersom en skärm klarar de den klarar finns det ju ingen anledningen att försämra de bättre med en sRGB-knapp.

Du får nog vända dej till TCO och be dom ställa kravet på att alla skärmar skall klara minst AdobeRGB i färgomfång. Det skulle kanske bli marginellt bättre för en majoritet som skiter i färg och kalibrering men även en surt onödig och bortkastnad kostnad för dessa.

Du visar väl lite med ordvalet att du tycker att det skulle vara något fel med det. :)

Man kan ju också välja att se det som att tillverkarna vill göra det möjligt för användaren dels att välja prisläge själv och dels att själv välja att anpassa utrustningen till dom egna behoven, något som tillverkaren aldrig kan få till till hundra procent för alla skiftande miljöer med förinställda värden. Det är lite som med vitbalans i kameror, dom förinställda kurvorna kan aldrig bli "rätt", dom kan bara hamna i närheten. Ska det fungera får vi också standardisera det rum som användarna ställer skärmarna i, annars blir dina förvalsknappar ändå fel.

Egentligen förstår jag inte problemet, vilka andra än fotografer och andra som jobbar med bilder är känsliga för att det är exakt rätt i någon mening? Det finns ju en fabriksinställning på skärmen redan idag, och den fungerar uppenbarligen för alla vanliga användare, annars skulle det klagats på detta. Jag har i alla fall aldrig stött på någon icke-fotograf som har problem med färgbalansen i bilder, hur tokigt dom än ställt in sina skärmar. "För ljust" eller "för mörkt" är väl så långt det sträcker sig.

Nej, det går kanske inte att skapa en helhetslösning för både hård-, mjukvara och yttre påverkan. Men samtidigt, kan det bli sämre om man försöker standardisera skärmvisningen? Att veta att det inte är skärmen som är den felande länken, är väl inget negativt inslag för någon.

Färg spelar stor roll, men som du nämner, skärmens ljusstyrka hade kunnat vara en del av standardiseringen.

De flesta som svarat i den här tråden hänger upp sig på färgåtergivningen och att det här är inget problem för yrkesfolket. Jag vet inte hur många gånger jag nu påpekat det, men det gäller en standard för skärmar överlag. Alla skärmar som tillverkas. Att det sedan finns specialskärmar för yrkesområdet, det är ett sidospår. Huvudmålgruppen är alltså privatpersoner. Men yrkesfolket som skapar bilder är så klart involverad. Då de kan dra nytta av att alla skärmar visar likadant, med färdigprogrammerad förinställning, som kan aktiveras vid behov eller önskemål.

Det är enbart skärmar. Bortse från yttre påverkan. Det kan ändå inte lösas i en lösning till skärmar. Det ligger i användarens intresse att välja placering av skärm, ljussättning av rummet och vart datorbordet är ínförskaffad ifrån.

Eftersom en skärm klarar de den klarar finns det ju ingen anledningen att försämra de bättre med en sRGB-knapp.

Du får nog vända dej till TCO och be dom ställa kravet på att alla skärmar skall klara minst AdobeRGB i färgomfång. Det skulle kanske bli marginellt bättre för en majoritet som skiter i färg och kalibrering men även en surt onödig och bortkastnad kostnad för dessa.

Häng inte upp dig på enbart färgrymder och kostnader. Det handlar även om förinställning av skärmens ljushet. Allt kostar när det gäller utveckling. Dyrare inledningsvis, men mer kundvänligt allteftersom produktionen ökar i omfattning.

Tycker du inte själv att det vore bra om en digital bild visades under samma förutsättning oavsett vilken skärm den visas upp på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar