atotowi
Aktiv medlem
Det jag tror att Rei är ute efter är att alla tillverkare ska ha en knapp på skärmen som heter sRGB och kopplar in en enkel fabrikskalibrerad inställning för sRGB bilder.
Detta skulle resultera i att
1) varje skärm skulle behöva justeras manuellt.
2) Alla skärmar skulle behöva inbyggd LUT hantering så att man kan lagra den nödvändiga profilen i skärmen för inställningen
Andra varianter verkar svåra att få till som jag ser det.
Både 1 och 2 kostar en slant.
Sen skullenog de flesta välja bort att använda sRGB läget eftersom det skulle ge "tråkiga" färger eftersom ljusstyrka och kontrast förmodligen skulle skruvas ner i det läget. et är ju bara att gå in på nån av elektronikmarknaderna och titta på hur folk vill ha sina TV apparater justerade med over drive färg, kontrast och skärpa.
Detta skulle resultera i att
1) varje skärm skulle behöva justeras manuellt.
2) Alla skärmar skulle behöva inbyggd LUT hantering så att man kan lagra den nödvändiga profilen i skärmen för inställningen
Andra varianter verkar svåra att få till som jag ser det.
Både 1 och 2 kostar en slant.
Sen skullenog de flesta välja bort att använda sRGB läget eftersom det skulle ge "tråkiga" färger eftersom ljusstyrka och kontrast förmodligen skulle skruvas ner i det läget. et är ju bara att gå in på nån av elektronikmarknaderna och titta på hur folk vill ha sina TV apparater justerade med over drive färg, kontrast och skärpa.