Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför denna oskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaE

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har problem med att jag allt som oftast får oskärpa i mina bilder. Jag fotograferade senast igår en väninnas klädkollektion på barn. På vissa sitter skärpan klockrent, på andra inte. Jag försökte ställa in fokus manuellt med hopp om bättre bilder men tycker ändock inte att det blev helt lyckat. Jag körde med min Canon 350D och tycker mig ofta uppleva svårigheter med att fokusera.

Jag är tacksam för alla sorters tips & tricks.

Barn

kanske inte alltid är de mest stillsamma.
Vilken slutartid använde du?
Eller du kanske har full koll på slutartider, rörelseoskärpa osv. och använde tillräckligt kort tid?

/Thomas

Kan det vara så att du rör på kameran när du tar kortet, pröva med stativ. Om avståndet är felinställt brukar man se vart skärpan hamnat i kortet. Bra belysning och korta tider brukar få barn stilla på kortet.Svårt att ge goda råd om man inte sett kortet.

Besvara: Barn

Hej, näe jag kan inte säga att jag har full koll. Jag hade slutartid nästan hela tiden på 1/125, alt. 1/100 eller 1/250 vid enstaka tillfällen.

Har du några bra tips?

//Martina

Hej, jag hade stativ när jag tog bilder på barnen. Ska försöka se om jag kan ladda upp en bild i efterhand, men jag behöver förmodligen godkännande för att publicera först.

Mvh Martina

Nu skrev du inte vad du hade för avstånd till barnen, vilket objektiv du körde och vilken bländare.

Men sitter barnen absolut blixtstilla så funkar slutartiden och du bör få skarpa bilder om du har ställt in skärpan perfekt. Tänk på att om barnen rör sig lite och du har tex bländare 2.8 så kommer dom bli väldigt suddiga om dom rör sig det minsta...

Sedan skall också bilderna efterskärpas föratt få 100% skärpa

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto