Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina bilder dåliga? (var "Hej!")

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tar lång tid innan du blir nöjd med bilderna du tar med din nya kamera...särskilt om du inte fotat tidigare.

Ge dig till tåls...tider skola komma!
 
Helgesson skrev:
Det tar lång tid innan du blir nöjd med bilderna du tar med din nya kamera...särskilt om du inte fotat tidigare.

Ge dig till tåls...tider skola komma!

Men skakvarningen ska väl inte vara aktiv hela tiden även om man placerar den stadigt på ett bord?
Dessutom har jag fotat förut.
 
ccool skrev:
Men skakvarningen ska väl inte vara aktiv hela tiden även om man placerar den stadigt på ett bord?
Dessutom har jag fotat förut.

Jojomän. Den är inte kopplad till någon sensor, utan bara baserad på aktuell slutartid.

Det är nog inget fel på kameran.
 
bjanha skrev:
Men snälla, formulera om rubriken! "Hej!"... Hoppas du har bättre fantasi när det kommer till fotomotiv.

Väldigt "anti"konstruktivt svar.

Grabben är 15 år och vill ha hjälp av lite kunniga människor för att kunna komma igång, Ditt svar var mycket dummare än att börja en fråga med Hej.

/Göran
 
forry4U skrev:
Väldigt "anti"konstruktivt svar.

Grabben är 15 år och vill ha hjälp av lite kunniga människor för att kunna komma igång, Ditt svar var mycket dummare än att börja en fråga med Hej.

/Göran

Har du sett mitt inlägg på första sidan? Där ser du vad han skrev först...

Men nu handlar det inte om det, till Carl lägg upp fler bilder så proffsen får se. Men jag tror att det är fel på din kamera ändå...
 
När jag försöker titta på Bild 1 eller Bild 2 så får jag bara direkt beskedet "Klar". Ingenting är tydligen länkat. Skulle du inte kunna börja med att försöka ladda upp bilderna så att man kan få se vad det är fråga om???
/Harald
 
Nu har jag inte sett några av dina bilder....men kan det kanske vara så att du har fått en kamera med "bakfokusproblem"? Dvs att kameran fokuserar fel...? Tar du en bild med stativ...och kameran fokuserar rätt, blir det skarpa bilder! Om inte har du ett måndagsexemplar. Lämna in skrotet för översyn..eller kräv en ny kamera!
 
Sorry inlägget om analog Nikon...

Skakningssymbolen har inget att göra men hurvida du lägger den på ett stadigt bord eller sätter den på ett stadigt stativ. Kameran indikerar för "skakning" då den känner att den behöver mer ljus för att få tider som är så pass snabba så den kan garantera bilder UTAN skakningsoskärpa.

Ta ut kameran i dagsljus och se till att slutartiden blir tillfredställande, lyser symbolen fortfarande så är det något knas med kameran och du bör lämna in den.

Nu kan jag tyvärr inte se dina bilder eftersom dom inte går att läsa upp men "suddigheten" har inget att göra med fokusen???

Jesper
 
Jesper71 skrev:
Sorry inlägget om analog Nikon...

Skakningssymbolen har inget att göra men hurvida du lägger den på ett stadigt bord eller sätter den på ett stadigt stativ. Kameran indikerar för "skakning" då den känner att den behöver mer ljus för att få tider som är så pass snabba så den kan garantera bilder UTAN skakningsoskärpa.

Ta ut kameran i dagsljus och se till att slutartiden blir tillfredställande, lyser symbolen fortfarande så är det något knas med kameran och du bör lämna in den.

Nu kan jag tyvärr inte se dina bilder eftersom dom inte går att läsa upp men "suddigheten" har inget att göra med fokusen???

Jesper

Det såg ut som kraftig rörelseoskärpa.

Innan någon kan säga varken bu eller bä så måste vi veta slutartiden.

Jag tvivlar faktiskt på att kameran satt på stativ... alternativt är det mycket långa slutartider.
 
Man måste väl kunna stänga av skakfunktionen eller?

Prova att plocka ut batterierna ifall den har hängt sig (dumt förslag kanske)
 
Förstår inte var problemet ligger, Carl kan du lägga ut bilderna så att folk kan se dem, och ange vilken slutartid bilderna är tagna på.

Om du inte gör det kan INGEN säga vad problemet kan vara.
 
har du kollat på alla programlägena? testat allt frånauto till de mest manuella ? du kan också kolla om fokuseringen är instäldd på c- respektive s-fokus på knappen du har till vänster om sökaren , denna skall inte heller stå på "lock". en annan simpel grej är att kolla exempelvis om du har rätt uppllösningsinställning och isotal osv . annars är det konstigt .. den vita handen varnar som sagt för långa tider.

mvh - ale
 
Nu kan jag ju bara se vitt när jag klickar på länkarna som du la in...

Lägg ut bilderna i orginalskick så kan vi ta del av bilddatat och se om det ger någon ledtråd.

Stativ är inte hela hemligheten till oskakiga bilder i dåligt ljus utan även att man använder fördröjd exponering.

Jag antar att du hamnat i något program mode som inte vill som du gör. Testa en helresett av kameran (borde stå i instruktionen) och prova igen.

/Kristian
 
Utan att se bilderna ska jag försöka tipsa om ett par saker:

Även om kameran står på stativ kan det bli skakningsoskärpa vid långa tider. Detta eftersom man skakar till kameran när man trycker på avtryckaren. Om man inte har en fjärrutlösare till kameran kan man använda självutlösarfunktionen.

Långa tider kan det bli även vid goda ljusförhållanden om kameran står i läge "manuell" eller "tidsförval" i stället för full automatik. Då kan man ha råkat ställa in en superlång tid (har hänt mig) och allt blir suddigt (plus ofta väldigt överexponerat).

Om det är för lite ljus (ex inomhus) kanske ljuset inte räcker till för att autofokusen ska hitta rätt inställning. Testa med att ställa in skärpan manuellt eller testa utomhus en solig dag.

Även om det är rätt sällan det är tekniskt fel på en kamera så kan det givetvis hända. Min allra första digital kamera fick jag skicka in då det visade sig att objektivet hade halkat ur läge.

Du skrev inte var du köpt kameran. Om du köpt den över disk är det självklart att du ska få hjälp att få svar på alla frågor där samt att - om det behövs - ta hand om ev garantifrågor.

Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.