Annons

Varför blir mina bilder dåliga? (var "Hej!")

Produkter
(logga in för att koppla)
Den första bilden har en exponeringstid på 1/2.5 sekunder. Även om kameran står på stativ så måste du använda fjärr-/självutlösare. En halv sekund är en såndär tid som är extra känslig för att man rör kameran vid avtryck och sådant. Vid korta eller mycket långa tider är det inte lika känsligt.
Bländaren stod på f/7 och hade du haft ett lägre värde där så hade tiden kunnat kortas ner lite (till ca 1/16s). Fortfarande lite för långsam slutartid för handhållet, men resultatet hade nog blivit bättre.

Skakvarningsgrejen är, som Göran sa, kopplad till en viss slutartid. På min A70 så tittar den fram om slutartiden blir längre än 1/60s, så den har inte med hur stabilt kameran står att göra.

Gör som flera här har rådit dig att göra. Ta lite bilder utomhus, på dagen, när det är ljust ute. Är du osäker på dethär med slutartid och bländare så ställ kameran i helautomatiskt läge till att börja med.
 
"Hej"

För det första vill jag tacka för alla svar och för det andra vill jag säga att det där med "hej" berodde på vad jag kallar normalt mänskligt felande, det var menat att se ut som rubriken ovan men ack jag tog miste.

Det här med att bilderna inte dyker upp har jag samma problem med men jag ska försöka fixa detta.
Jag ska ta lite mer kort med både blixt och utan, och jag tror jag insett att symbolen inte beror på skakvarning utan för långa slutartider.
Kanske att jag kan ladda upp lite bilder imorrn..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.