Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir färgerna helt annorlunda när jag öppnar i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått ett problem med att mina studiobilder får en urblekt och grådaskig färgsättning när jag öppnar dem i photoshop Raw, men även när jag öppnar JPG-filen i photoshop. Funderar över att det kan ha något med att jag har ställt in kameran på en av de förprogrammerade bildkontrollerna. Kan det vara så att Photoshop inte läser dessa? har dock aldrig tidigare haft något problem med detta. Kan meddela att bilderna är som natt och dag.

Kan någon förklara varför det blivit så?

Öppna i Capture/ViewNX och spara ner till tiff innan du börjar jobba med den. Nikons NEF filer innehåller info som övriga RAW konverterare inte kan läsa. Tror det finns profiler att ta hem till Lightroom men vet inte hur nära dessa kommer originalet.

Det är hela poängen med RAW... Den tar inte hänsyn till inställningarna kameran applicerar i Jpeg formatet. meningen är att du själv skall anpassa bilden och "framkalla" den som just du vill ha den. Det är det som är hela grejen med RAW

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto