Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir det så när man tar bort en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kanske har missuppfattat något i diskussionen, men om det är ok att ta bort bilder för att sedan ladda upp nya istället så mister ju begränsningen på antalet uppladdade bilder något av sin funktion.

Jag tycker att borttagna bilder bör räknas. Att skriva över en bild för att man laddat upp fel version eller gjort förbättringar är vettigt, men att byta ut hela bilden tycker jag inte är det.

Man bör ha funderat på vilka bilder man laddar upp och varför innan man verkligen gör det. Gör man fel av misstag får man stå sitt kast den perioden.
 
EricS skrev:
Man bör ha funderat på vilka bilder man laddar upp och varför innan man verkligen gör det. Gör man fel av misstag får man stå sitt kast den perioden.

Precis vad jag syftade på av följande anledning... Jag tycker att man bör välja med omsorg vad man laddar upp annars kan ju kvaliten på bilderna sjunka rejält och likaså tröttnar åtminstone jag på att kommentera bilder av en medlem som ofta plockar bort dem direkt.

Dessutom ska väl inte fotosidan försvinna, inte behöver vi väl ha så bråttom då?
/Lotta
 
Jaha ja...
Det var jag som var först med att skriva kommentar på din "Icon bild". (Som jag för övrigt gillade men, men..) Fast just nu känns det nästan som jag gjorde nått dumt.

Laddar man nu upp en bild kan det nog vara bra att tänka på vilken man bestämmer sig för att ta.
Det är ju trots allt de första dagarna som man får mest kommentarer.
Dessutom tycker jag personligen inte att man ska kunna radera en bild för att sen ladda upp en ny. Då kan man ju hålla på så hela tiden, få tillgoda, få kommentarer och ha en himla massa visningar på bilder.
 
Jag har också funderat åt det hållet; spärra Radera inom 7 dagar efter uppladdningen. man kan ju alltid avpublicera bilden om man inte vill den skall synas.
 
Tänk efter före

Jag tycker att man ska tänka efter riktigt noga innan man laddar upp en bild. Skulle det inte bli bra så får man ta bort den igen och förlora en uppladdning( som straff ) det blir kanske lite mer tanke bakom bilderna då.

DOVE skriver

Hej. Måste bara påpeka att jag har samma problem. För mig har det aldrig funkat att ta bort en av de senaste inlagda bilderna utan att "förlora" en uppladdning. Det känns riktigt tråkigt när man faktiskt betalar för att vara silvermedlem.

Är det inte för att man stöder och tycker om fotosidan som man betalar lite för sitt medlemskap. Det tycker jag iallafall.



Om man nu som elin skriver att man står i valet och kvalet mellan två bilder så varför inte ladda upp båda då dom borde vara två bra bilder
 
Isådana fall tycker jag att det känns som lite falsk marknadsföring med tanke på den otydlighet som uppstår runt den här frågan.

Skriv då ut i klartext att om man ångrar om sig och tar bort en bild, att får man inte tillbakas "den".

Jag tycker i alla fall att detta inte skall gälla senast 7 upplagda bilder, utan bara den senaste. Men det är ju min ringa åsikt.

Laila, din kommentar hade inget med bilden att göra, jag insåg bara att den kvalitètsmässigt inte höll. Nu får man väl höra en massa "tänk efter innan du laddar upp, åter igen", ja, jag skall bättre mig på det, men det är svårt att veta. Sen vet jag inte hur det gäller med uppladdningar, om jag inte är inne på fs på en hel vecka, så har jag knappast 14 bilder att ladda upp? eller?
 
Men om jag köper godis på affären och tappar det i en vattenpöl, inte kan jag ju gå in och få nytt då........? Har man laddat upp en bild och plockar bort den så har den ju ändå varit uppladdad. Jag tycker det går att jämföra.

Sen om jag betalar medlemsavgift till karate, dans, barngymnastik eller vad som helst och missar träningar, inte blir det fler träningar veckan därpå för det heller. Köper jag ett gymkort kan jag ju gå 12 ggr istället för 6 veckan därpå förstås men vad 17 skulle jag ha ut av det?
/Lotta
 
Men herre gud... Denna tråd började som en allmän fråga om varför det är så som det är och om det är rätt. Nu verkar det ju som om svaret kommit fram, varför måste man då fortsätta tvista? Jag tycker personligen det verkar som om man frågar nåt så ska alla komma emot en med motattacker. Det var ju bara en liten fråga.
 
Det är ju en viss skillnad Lotta....

Om det står att man kan ta bort en bild och sedan ladda upp en ny, men man kan bara göra detta ibland så får man väl ändå fråga varför det är så? Jag tycker det då borde stå att "om du tar bort en bild så förlorar du rätten till att lägga upp en ny".

Håller med Daniel, men som sagt, tydligen beror det ju på vem som ställer en fråga, hade jag exvis hetat något annat och gillat naturbilder så hade nog vissa svar varit vänligare........
 
I c o n skrev:
Det är ju en viss skillnad Lotta....

Om det står att man kan ta bort en bild och sedan ladda upp en ny, men man kan bara göra detta ibland så får man väl ändå fråga varför det är så? Jag tycker det då borde stå att "om du tar bort en bild så förlorar du rätten till att lägga upp en ny".

Det jag svarade på var din åsikt om falsk marknadsföring, jag försökte förklara varför jag var av en helt annan uppfattning.

Christer har talat om hur databasen fungerar och än så länge ska det ju gå att byta ut bilderna. Fast jag tycker det var en mycket god tanke att förhindra det med spärr i framtiden.
/Lotta
 
I c o n skrev:
Isådana fall tycker jag att det känns som lite falsk marknadsföring med tanke på den otydlighet som uppstår runt den här frågan.

Det står redan i klartext i reglerna, att man får ladda upp ett visst antal bilder per period.
 
Verkar som om du inte fattar vad jag menar med min fråga.

Jag UNDRADE varför man ibland kan ta bort en bild man nyss laddat upp och sedan ändå få ladda upp en ny. Jag menade INTE att man skall få ladda upp 2000 bilder. Utan att det är DÅLIGT att man ibland kan göra så (alltså, ta bort en bild och sedan få ladda upp en istället för den man tagit bort), och att det inte framgår tydligt det här med att ta bort bilder....

Jag ville bara ha svar på denna fråga och inte bli dumförklarad.......
 
Är detta riktat till mig? I så fall är jag ledsen att det uppfattades så. Det var inte min mening.

Det är ju värt att fundera på förstås. Jag arbetar själv med b l a administration/konfiguration av databaser men förstår trots det inte hur en funktion kan ändra sig från gång till gång...
/Lotta
 
Elin: Jag ber om ursäkt om du känner dig dumförklarad, det var absolut inte meningen. Jag förstår din ursprungliga fråga, och tycker den är helt befogad.

Jag uppfattar däremot inga otydligheter i reglerna och det vara bara det jag ville påpeka. (Det kan kanske bero på att ett flertal andra siter jag är bekant med använder liknande regler.)Jag tycker därför att det är att ta i att använda orden "falsk marknadsföring".
 
lotelo skrev:

Jag arbetar själv med b l a administration/konfiguration av databaser men förstår trots det inte hur en funktion kan ändra sig från gång till gång...
/Lotta

Lotta, det måste ju bero på att datorer är evil ;)

Som jag ser det så är ju en bild uppladdad även om den senare blir borttagen. Har du kört till Haparanda och tillbaka så har du ju faktiskt ändå kört dit...att du sen har kör hem igen ändrar ju inte på det faktumet. Så ser jag på saken i alla fall :)
 
Walle skrev:
Lotta, det måste ju bero på att datorer är evil ;)

Som jag ser det så är ju en bild uppladdad även om den senare blir borttagen. Har du kört till Haparanda och tillbaka så har du ju faktiskt ändå kört dit...att du sen har kör hem igen ändrar ju inte på det faktumet. Så ser jag på saken i alla fall :)

Ja jä***r det är de ju och tur är det ibland annars vore man nog helt arbetslös;)

Fast Christer förklarade tidigare i tråden att en borttagen bild inte räknas som uppladdad.. Alltså är detta problemet rätt knepigt.
/Lotta
 
Hursomhaver så vill jag bara att det inte skall funka av och till att göra så :)

Antagligen tas den funktionen bort helt, eller så funkar den jämnt. Mig kvittar det, bara man får veta hur det kommer att funka i fortsättningen.

Mvh/ Elin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.