Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför blir bilden suddig?
- Trådstartare Qarro
- Start datum
Olle
Aktiv medlem
Karolina, kan det ha varit så att när du tog den första bilden så blåste det lite?
Prästkragar har ju långa och smala stjälkar och vajar lätt för vinden. Lätt att det blir rörelseoskärpa då.
Lösningen är att vänta tills vinden tillfälligt mojnar, eller att sätta upp någon sorts vindskydd utanför bild. Se upp bara så att inte vindskyddet även kastar sin skugga på bilden.
Olle
Prästkragar har ju långa och smala stjälkar och vajar lätt för vinden. Lätt att det blir rörelseoskärpa då.
Lösningen är att vänta tills vinden tillfälligt mojnar, eller att sätta upp någon sorts vindskydd utanför bild. Se upp bara så att inte vindskyddet även kastar sin skugga på bilden.
Olle
RolandM
Aktiv medlem
Qarro skrev:
Olle, det blåste inte vid tillfället jag var ute och fotade. De flesta av mina bilder blev suddiga, hade fel inställning på kameran.
Ska köpa mig en fotobok så jag lär mig mera.
Instruktionsboken till min kamera talar ju inte om vad slutartid mm betyder osv:0)
Ett besök i folkbiblioteket i din by kan vara ett gratisnöje att botanisera efter kunskap i
Micke R
Aktiv medlem
Är ISO-värdet rätt inställt
Körde tidigare med Olympus 5050Z och tror att ISO-värdet går att ställa ner till åtminstone 50 på den,du kan öka värdet upp till ca 400.
Prova det så får du snabbare slutartid.
Jag använde gärna den kameran i läge snabbaste slutartid. Det fanns en snabbvalsratt ovanpå med olika lägen. Det läget var märkt med en springande figur.
Körde tidigare med Olympus 5050Z och tror att ISO-värdet går att ställa ner till åtminstone 50 på den,du kan öka värdet upp till ca 400.
Prova det så får du snabbare slutartid.
Jag använde gärna den kameran i läge snabbaste slutartid. Det fanns en snabbvalsratt ovanpå med olika lägen. Det läget var märkt med en springande figur.
Qarro
Aktiv medlem
Re: Är ISO-värdet rätt inställt
Testade ISO 400, men bilderna blev jätteljusa?! Springande figuren har jag ännu inte testat.
Får in bra inställningar då och då:0) Tror ett av mina problem är att jag bara har en uppsättning batterier, så när jag laddar upp dem försvinner alla inställningar och jag får då börja om från början.
Testade ISO 400, men bilderna blev jätteljusa?! Springande figuren har jag ännu inte testat.
Får in bra inställningar då och då:0) Tror ett av mina problem är att jag bara har en uppsättning batterier, så när jag laddar upp dem försvinner alla inställningar och jag får då börja om från början.