Annons

Varför blir bilden så dålig med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosy

Ny medlem
Jag håller på att bli galen, när jag använder blixten på kameran blir bildkvaliten så ful, tar jag på ett ansikte exempelvis så blir det så "stark kontrast/bländande" (vet inte hur jag ska förklara). Tar jag bort blixten blir bilden suddig. Har en canon ixus 750, kanske är någon inställning jag bör ändra?
 
Jag håller på att bli galen, när jag använder blixten på kameran blir bildkvaliten så ful, tar jag på ett ansikte exempelvis så blir det så "stark kontrast/bländande" (vet inte hur jag ska förklara). Tar jag bort blixten blir bilden suddig. Har en canon ixus 750, kanske är någon inställning jag bör ändra?

Blixt rakt på ger sällan riktigt bra resultat. Bländaren har inte mycket med saken att göra och bildkvaliteten i sig blir inte sämre med blixten, det blir bara fulare ljus helt enkelt (om inte kameran med automatik höjer iso så mycket p.g.a. att det är mörkt, det gör bilderna grynigare). Det kan förstås vara så också att blixten skjuter på alltför kraftigt och gör ansiktena överexponerade, alltså alltför ljusa. Det du kan göra om det händer är att leta upp en kontroll som heter "blixtkompensation" och dra ner blixteffekten lite grann. Alternativt, om det inte finns, får du ta till det som heter exponeringskompensation och göra samma sak. Det borde funka det med.

Att bilden blir suddig utan blixt beror på att det finns för tok för lite ljus tillgängligt, vilket gör att slutaren måste vara öppen mycket längre, och då under den tiden så har troligen du eller motivet rört på sig tillräckligt mycket för att göra bilden suddig. Blixten portionerar på en extremt kort tid ut exakt den mängd ljus som kameran tycker behövs för att ge en bra exponering, och därför blir bilden skarp då blixten används, i princip oavsett vilken slutartid man använder (inom vissa gränser förstås).

Hoppas det här hjälper dig lite med att förstå hur kameran tänker och fungerar.
 
Eftersom du har en kompaktkamera antar jag att du menar att du får för starkt ljus i ansiktet och för mörk bakgrund? Ett klassiskt problem.

De flesta kompakter brukar ha nåt sorts läge som heter "nattporträtt" eller liknande. Prova med det. Det brukar innebära att kameran tar hänsyn till den mörka bakgrunden och försöker få med mer av det befintliga ljuset, kompletterat med en blixt för att lysa upp huvudmotivet. Tänk bara på att detta ger långa slutartider så du kan få lite suddiga/skakiga bakgrunder. Var stadig på handen, eller håll kameran stilla mot någonting, t.ex. en bortskant eller dörrpost eller liknande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.