Advertisement

Annons

Varför blir bilden mindre efter Noiseware behandling???

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
När jag tar bort brus i bilderna i programmet Noiseware, så blir bilderna mindre typ; innan behandling är bilden 2,99 mb, efter behandlingen blir bilden 781mb. Varför blir det så?

Tacksam för svar.
 
Brus är något som är slumpmässigt och således bär andra pixlar lite information om andra pixlar då bruset som läggs till dem är olika. När du sedan tar bort bruset så blir kan man enklare beskriva en pixel baserat på andra pixlars värde och därmed går det att beskriva bilden kompaktare.

Testa t.ex. att generera en hel bild som gaussiskt brus i t.ex. fotoshop och en lika stor bild med en jämn färg och sedan spara dessa som jpeg bilder. Det borde skilja rätt mycket hur stor bildfilen blir om du kör med samma komprimeringsgrad.

(är du mer nyfiken kan du läsa kodningsteori. nyckelord är t.ex. mutual information och entropy ifall du vill gå på google eller wikipedia)
 
Senast ändrad:
Tror det mer beror på komprimeringsgraden än bruset.
Fotar jag jpg med högsta kvalité så är bilderna ca 3-4MB/st.
sparar jag dom i datorn i tex PS så blir dom 6-8MB i högst jpgkvalitén utan att tillföra extra information. 90 % kvalité blir bilderna 1.5 MB.


/Rommél
 
Richards svar är riktigt, och Stefans är en tillämpning på det.... dvs när man sparar med lägre jpg kvalitet,så tas mindre hänsyn till förändringarna mellan pixlarna och därför blir bildfilen mindre. Exakt samma "fenomen" som om det redan i ursprungsbilden är mindre skillnad mellan pixlarna - som efter brusreducering

Samma i kameran; ställ kameran på ISO 100 och se hur många bilder som ryms på kortet, ställ om till ISO 1600 och man ser att kameran beräknar färre antal bilder på samma kort
 
Freddie Boy skrev:
......jag förmodar att bildkvalite´n blir väl inte sämre?

Jo - mer komprimering-> mindre filer -> mindre information -> lägre kvalitet.

Sedan finns "lossless" komprimeringar, men det är inte jpg..

Tänk så här:
om du har en bild där alla pixlar är grå, då behöver du inte upprepa det "grå" värdet 8 miljoner ggr (8 Mpix) utan det räcker om du säger i filen "grå" och "8 miljoner ggr". Det är en "förlustfri" komprimering.
 
Har själv haft det problemet. Det handlar dock inte om att detaljer försvinner!

Gå in under "View" och "Options" och dra upp reglaget för bildkvalité, det står från början på 90%. Prova att spara bilden igen. Fungerar inte det så har jag för mig att du måste gå in i "Batch" och "Edit settings" och göra samma sak. Lite märkligt men så kan det vara.

När du gjort detta så kommer de sparade bilderna att bli STÖRRE än de var från början, precis som när du sparar en JPEG i PS i maxkvalité.

Lycka till!
 
Freddie Boy skrev:
menar du att man går in i Ph och ändrar?

Om Ph är lika med PhotoShop så menade jag det inte, nej. Ledsen om jag uttryckt mig oklart. Du ställer in bildkvalité i Noiseware, såsom jag försökte förklara.
 
Jodå, det funkade bra. Ställde jag in den på 100% blev bilden lite större än orginalet, men det är väl ingen nackdel kanske. Pixlarna ändras väl ändå inte?
 
Jag vet faktiskt inte vad som är skillnaden. En komprimering blir det ju hur som helst om du sparar den i lägre kvalité, men varför de blir större vet jag inte. Tror inte att upplösningen ändras. Har dessutom svårt att tro att det skulle vara negativt för bilden. =)

Jag tycker för övrigt att Noiseware är ett riktigt bra och enkelt program. Utan att ha testat några andra..

Man kan få bra resultat om man drar och sliter i reglagen själv!
 
jo, jag har testat lite, men brukar köra i auto -läget. Jag har även testat ett annat program som heter "Neat Image" som många säger ska vara riktigt bra. Testade det och jämförde, Noisware tyckte jag var lättare och jobba med + att Noisware tog bort mera brus. Testa och kolla!!
Kör du noisware i Photoshop?
 
Om man drar på mycket med brusreduceringen på typ "stronger noise" så försvinner ofta väldigt mycket detaljer och bilden blir lätt lite väl brusfri. Men visst blir man av med bruset. =)

Hur menar du att jag kör noiseware i PS? Menar du brusreducering rent generellt fastän i PS?
 
Inte en aning. Jag använder det separata programmet. Resten av bearbetningen gör jag dock i PS.

Har du en plugin?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.