Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knutte K

Aktiv medlem
Funderar allvarligt på att skaffa en D2X och har nu en D70. Är jag galen eller är jag galen? Var i fotoaffären och kände på en och oj vilken kamera!
Vad tycker ni som redan bytt upp er?
Behöver massor med goda argument för detta köp.
 

Bilagor

  • d2x_front_l.jpg
    d2x_front_l.jpg
    15.7 KB · Visningar: 2,131
Några grejjer

- Omedelbar respons i allt du gör.
- En suverän AF som är snabb och klarar dunkla miljöer
- En jättebra ljusmätning, (matrix)
- Ett robust tåligt och tätat hus.
- 12,4 MP
 
Re: Några grejjer

Arleklint skrev:
- Omedelbar respons i allt du gör.
- En suverän AF som är snabb och klarar dunkla miljöer
- En jättebra ljusmätning, (matrix)
- Ett robust tåligt och tätat hus.

Förhoppningsvis får man allt det i efterträdaren till D100. Det är väl möjligtvis magnesiumhuset man missar då.

Jag skulle väntat tills man vet vad Nikon har att komma med den dagen som D100 utgår vilket nog inte är så långt borta.

D2X är en fantastisk kamera men är det värt 45 000kr om man itne riktigt är övertygad om att man "måste" ha en sådan?
En D90 (eller vad den nu kommer att heta) för 15 000-20 000kr skulle kännas mer som en lämplig uppgraderingsväg från en D70 såvida man inte akn hosta upp med pengarna utan att svettas.
 
Ja, även om jag tycker att D70 är helt ok, så saknar jag möjligheten att beskära bilden kraftigt utan att få korniga bilder, vill ha mera pixlar,jag tycker också att sökaren är liten och den där riktiga 35mm känslan i bilderna från D70 saknas. "Velvia färgerna" skulle jag också vilja ha. Dessutom verkar handhavandet av D2X vara mycket snabaare och enklare. Vad tycker ni som har en, stämmer reklambroschyren med verkligheten, Janne?
 
D2X är dyr och säker inte värd sina pengar för alla, men du får inte samma AF i en D100-uppföljare. Nikon håller sin bästa AF (Multi-Cam 2000) till proffshusen.
 
Ja, det finns mycket man kan göra för 45.000:- men samtidigt .... ja ,det här är inte lätt.
Och hur är det, blir bilderna lika bra som med F5 så slår jag till! Någon som testat och jämnfört?
 
Arleklint skrev:
D2X är dyr och säker inte värd sina pengar för alla, men du får inte samma AF i en D100-uppföljare. Nikon håller sin bästa AF till proffshusen.

Å andra sidan så brukar dom presentera ny teknik till proffshusen och sedan dyker samma teknik upp i lite billigare kameror något år senare.

När "D90" kommer så är inte tekniken från D2X så ny och speciell längre.
När D90 kommit ut på marknaden så skulle det inte förvåna mig om det kommer en D2Xs med ytterligare lite förbättrad teknik för att motivera prisskillnaden tll dom billigare kamerorna.
 
D100 och D70 idag har MultiCam 900
Vissa proffshus typ F100 och F5 har MultiCam 1300
D2-husen och F6 har MultiCam 2000

Jag tror inte på en sådan stor uppgradering av ett semiproffshus
 
Arleklint skrev:
D100 och D70 idag har MultiCam 900
Vissa proffshus typ F100 och F5 har MultiCam 1300
D2-husen och F6 har MultiCam 2000

Jag tror inte på en sådan stor uppgradering av ett semiproffshus

Hur som helst så blir det garanterat ett bättre system än vad som finns i D70 och i D100 idag.

Det är ju inte helt omöjligt med ett multiCam 2300 i D2Xs om/när den nu kommer om man ska spekulera lite...

Ser man till att D70 fick "ärva" AF-systemet från D100 så är mitt resonemang helt orimligt.
 
Tror vi hamnade lite "of track" i diskussionen. Vilka tunga argument skall ja hävda för t.ex hustrun, som inte är teknikfreak men fotointresserad?
 
Tack! ett rakt svar. Och det blir nog en D2X innan midsommar för min del, särskilt när jag sett dina bilder från Island! Där hade D70 nog inte funkat lika bra i dina kontrastrika bilder.....
 
Lycka till då! Jag är nöjd med min.

Kul att du gillar Islandsbilderna.

Singel/
Janne
 
Senast ändrad:
I mitt tycke är du galen, 45 000kr, plus några lagom porriga objektiv som gör mpixlarna rättvisa? Jag vet inte riktigt varför någon icke-proffsfotograf skulle behöva en sådan. Jag skulle vänta på någon 8MP från Nikon eller snegla på någon av de andra konkurrenterna(exklusive canon :)..

Men det är dina pengar, var beredd på att skaffa fler hårddiskar bara.
 
Skillnaden är inte så stor som man tror mellan D70 och D2X i vissa avseenden medans i andra är den enorm. För en yrkesfotograf med höga krav är prislappen på D2X i princip ett fynd. För en glad och duktig amatör finns roligare saker att göra. Kanske resa jorden runt med tanten istället!? ;o
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.