Annons

Varför är Rolleiflex så himskans dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag är ute efter en Rolleiflex och letar här och där. Helst vill jag ha en 2,8. Men varför är de så dyra? Tom dyrare än Hasselblad. Visst är det en bra kamera, men gamla kameror är ju annars i stort sett värdelösa. Dessutom är det ju ingen brist på rolleis. Var de svindyra även som nya?
 
Rolleiflex är - och har alltid varit - synonymt med TLR-kameror av det högre snittet. De har alltid varit dyra; de var dåtidens "top of the line". Och den bilden lever kvar än i dag. Jag tror även att TLR-kamerorna genomgår en renässans just nu; det är många som faller för deras charm (däribland vi två).

Jag lyckades köpa min Rolleiflex för 600:-, så nog går det att komma undan relativt billigt. Och sedan finns ju även lillebrorsan - Rolleicorden - som står sig bra i jämförelse.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Rolleiflex var svindyra kameror när de var nya. Bättre mekanisk kvalité finns inte. Med den bästa optiken (Planar eller Xenotar) är den oslagbar optiskt. Själv har jag en 53:a med Tessar som jag köpte billigt. De dyraste exemplaren säljs nog till samlare. Är det en brukskamera du ska ha borde det inte vara omöjligt att hitta ett billigare exemplar.
 
600kr. Då hade du tur. En f/3.5 kan man ju få för en 1500, sen verkar det inte finnas någon övre gräns nästan. jag har annars en Ikoflex, det är ingen dålig grej, men jag vill ha en rollei nu. Jag anser att TLR är det i särklass bästa verktyget för gatufoto då den psykologiska effekten är oslagbar. Ska se om jag hittar en trenchcoat och en sån där hatt oxo..
 
Yashica gjorde fina Rolleiflex-kopior. Med bra optik och mekanik. Kul med cult.

De är betydligt billigare än Rolleis med tingar ändå ett relativt högt pris vilket brukar vara synonymt med kvalitet.
 
Rolleiflex kostade mer än en månadslön på 50-talet.
Det är Tysk mekanik när den är som bäst. Optiken räcker till även i dag.
Jag har två Rolleiflexer med Planar 2,8, de fungerar och jag har betalat för dem.
Om du vill ha så betala då det som begärs, för det är en tillfredsställelse att äga och använda så välgjorda
kameror.
 
Jag är ute efter en Rolleiflex och letar här och där. Helst vill jag ha en 2,8. Men varför är de så dyra? Tom dyrare än Hasselblad. Visst är det en bra kamera, men gamla kameror är ju annars i stort sett värdelösa. Dessutom är det ju ingen brist på rolleis. Var de svindyra även som nya?

Marknaden styr! ;)
Många vill ha, då stiger priset! :)
/B
 
Jag skulle också rekommendera Yashica. Jag har testat en Yashica-A som jag tycker var riktigt skön och rolig och gav fina bilder, ofta passar Rolleis motljusskydd och filter till dem tror jag. Yashica Mat 124-G är den absolut snyggaste TLR:en enligt mig, helsvart. Yashica går ofta för 300-700kr på olika säljsidor. Annars är ju som någon nämnde Rolleicord ett mycket bra alternativ eller så kan man köpa en helt ny Seagull TLR på Photax eller en gammal Voigtländer...TLR är kul, jag har sett Holga göra tvåögda TLR-kameror också, skulle vara kul att få testa en sån.
 
Kolla på LPFoto

Ett tips kan vara att bevaka LP-Fotos auktioner (www.lpfoto.se), de planerar nästa auktion till 12:e december. Det brukar dyka upp ett 10-tal Rolleiflex på deras auktioner i priser från en femhundring upp till många tusen.
Jag har själv handlat bra "bruksvaror" billigt på deras auktioner, ofta med lite exteriöra brister som drar ned samlarvärdet men fortfarande fullt funktionsdugliga.
Det går att kolla priserna på tidigare auktioner på deras hemsida.
 
Själv lyckades jag ropa in en 3.5:a för 320 kr. Men sån tur har man inte varje dag. Tyvärr blir den ännu inte använd så mycket som den är värd, men det ska bli ändring på det.
 
Jag fick låna en 2.8F som hade legat oanvänd länge men den började krångla efter ett par rullar, kollade vad det skulle kosta att renovera. L-Foto kollade och sa att den såg ut som cement där inne och att jag inte skulle klara mig under en bunt tusenlappar. Jag kände att jag inte hade lust att lägga dom pengarna på den idag (x-antal tusen +1500:- i inköp) så jag köpte en nyrenoverad 3.5T på sagda ställe för 1900:- och den levererar den också fast den endast var instegsmodellen när det begav sig.
 
Dels är de finmekaniskt och optiskt av högsta kvalitet, och dels är de mycket populära eftersom de är lättarbetade och ger så hög bildkvalitet samt av många räknas som "statusmärket" bland de tvåögda kamerorna. Det lockar samlare. Jag samlade på Rolleis ett tag, men bara för att jag gillade dem så mycket. Jag gillar de tidiga Rolleicord med Triotar lika mycket som de med det "fina" Planar.

Det är sant att de flesta kameror för film idag i stort sett är värdelösa, men en tvåögd Rollei sticker ut på många sätt jämfört med massproducerade småbildskameror och de enögda spegelreflexerna. Det är nästan lite synd, för vore Rolleis billigare så skulle jag fortsätta samla!
 
Jag har haft fem olika Rolleis. Alla var/är helt fantastiska. KÖP! De är helt underbara fotograferingsmaskiner. Jag tycker faktiskt att de är bättre tillverkade än Hasselblad, som jag också har haft några av.
 
Hur man kan säga att kameror med film är i stort sett världelösa idag förstår jag faktiskt inte, Dom är väl lika idag som för 50 år sedan bara dom är i hyffsat skick, Men köp inte en massa kameror för att ställa dom på en hylla, Köp film, om inte annat billig film från Hong kong och testa, Det är väldigt skönt och minimalistiskt att bara ha 12 rutor per rulle, man går inte ut och fyller ett minneskort, Sen är schakt-sökaren helt underbar att jobba med :)

Hoppas du hittar en
 
Hur man kan säga att kameror med film är i stort sett världelösa idag förstår jag faktiskt inte, Dom är väl lika idag som för 50 år sedan bara dom är i hyffsat skick, Men köp inte en massa kameror för att ställa dom på en hylla, Köp film, om inte annat billig film från Hong kong och testa, Det är väldigt skönt och minimalistiskt att bara ha 12 rutor per rulle, man går inte ut och fyller ett minneskort, Sen är schakt-sökaren helt underbar att jobba med :)

Hoppas du hittar en

Man kan säga så eftersom 99.99% av alla gamla kameror saknar ekonomiskt värde. Bruksvärdet är dock lika högt nu som då. Min bästa kamera fick jag gratis, det är en Westex 6*6 bälgkamera. Ytterst smidig med bra optik. Synd bara att man måste gissa avståndet. Kolla min blogg så hittar ni en hel del bilder från den. Http://blogg.andreashansson.eu Jag kanske skulle kika på Yaschica. Finns den i 2.8? Behöver det till rockfoto.
 
Det verkar som om L-foto i Vansbro har en reparatör som gärna servar Rolleiflex och Rolleicord. Slutarrengöring t ex. Ett tips som jag gärna delar med mig till er, oavsett vilka gamla tyska kameror med centralslutare ni nu råkar vara förtjusta i.
 
Rekommenderar också att titta på Mamiyas TLR kameror. Superb optik som man dessutom kan byta och sätta in vidvinkel eller tele om man vill.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.