Annons

Varför är Rolleiflex så himskans dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur man kan säga att kameror med film är i stort sett världelösa idag förstår jag faktiskt inte, Dom är väl lika idag som för femtio år sedan bara dom är i hyffsat skick, en
Om kamerorna är i bra skick, är dom i själva verket mycket bättre idag än för femtio år sedan. Man kan använda de filmer som tillverkas idag och är inte hänvisad till femtio år gammal filmteknik. Filmerna, framför allt färgfilmerna, har utvecklats väldigt mycket de senaste femtio åren.

Olle
 
är det någon som vet vad en rollei kostade ny?

En Rolleiflex Automat med Tessar från 1950 kostade USD 275, enligt en prislista jag fann. Med inflationen blir det $ 2424. Det blir 16.343 i svenska kronor. När modellerna med Planar och Xenotar kom så blev de förstås dyrare.

Rolleiflex 2,8 GX kostade kring 14.000 kr nya i mitten på 80-talet. Antar att modellen innan, 2,8F och 3,5F kostade liknande. Men priset steg sedan. 2,8FX säljs fortfarande, men för ca 30.000 kr, och det är lite väl saftigt även med inflationen inräknad. Rollei ville väl kompensera för den mindre produktionen.
 
Det är ganska billigt ändå. För hade man en rollei och ett blixtaggregat räckte det till att försörja sig. Åtminstone på 50-60 talet.
 
En Rolleiflex automat med Tessar kostade 790 kr år 1956 i Norrländska fotocentralens katalog. En Contax IIa med Tessar 844 kr, och en Leica M3 med Elmar 3,5 kostade 1210 kr. Alla saknade inbyggd ljusmätare. Minns jag rätt tjänade min pappa 700 kr i månaden i slutet av 50-talet, om det var brutto eller nettolön minns jag inte.
 
Rollei är tillbaka!

http://www.bjp-online.com/british-j...nke+&+Heidecke's+ashes,+rises+DHW+Fototechnik

“We’ve relaunched the Rollei 35 camera,” says Hartje. “It’s now sold on customer request at a very attractive price. We’re also producing twin-lens cameras. There is still a big demand for those. In fact, we had to shift some people from one assembly line to this one.”

Så passa på om ni har ett par månadslöner sparade och köp en ny Rolleiflex! ;-)
 
Om de inte hinner kursa en gång till innan de har skruvat ihop några TLR

Nu skall vi inte bli cyniska här! De kanske hinner göra några nya lyxiga samlarmodeller med guldplätering och japansk lack. Usch, nej, även jag blir cynisk.

Det är dock bra om de tillverkar fler av den nya Tele-Rolleiflexen. Den hann ju bara äntra marknaden innan konkursen.

Synd att Rollei inte kom sig för att återstarta produktionen av den lite enklare Rolleicord eller Rolleiflex T. När priset på 80-talet för en Rolleiflex 2,8 GX låg mellan 11.000 och 14.000 kr, så hade de billigare modellerna kunnat ha breddat utbudet och gett en möjlighet för avancerade amatörer att ha råd att köpa en NY Rollei. Med en större kundbas hade de inte behövt höja priserna så mycket under de senare åren.

Nå, jag känner inte till hur de tänkte så jag har möjligen fel. Roligt att se Rollei tillbaka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.