Jag har haft Pentax sedan 1988 och har tyckt att Pentax är mer inriktade på själva fotonöjet än andra märken. Det ska vara enkelt och lätt att fota och huset ska ha de funktioner som är verkligen användbara. Plus att jag uppskattar ett litet hus. Canon och Nikon känns för mig krångliga och bökiga. En vän till mig fotar sedan länge med Canon och jag får ofta hjälpa honom med hur man använder hans kamera. Det intressanta är att han kör Canon för många naturfotografer gör det och eftersom han också ser sig själv som sådan så har han valt Canon. Eftersom jag får hjälpa honom så mycket med att förstå hans egen kamera så kan jag undra över hans val... och han är väldigt imponerad av mina Pentax kameror som han tycker är enklare att förstå, husen är mindre och dessutom blir bilderna bättre exponerade och kräver mindre justering i efterhand. (jag vet, för det är jag som får justera hans bilder...)
Det var ett självklart val för mig att skaffa *ist DS när den kom. En fantastisk och bra kamera som aldrig svikit mig. K10D tog jag för vädertätningen och smarta funktioner som HyperProgram som gör att kameran blir till fotografens förlängda arm. Möjligheten att ställa in rattarna efter vad som fungerar bäst för mig, är ju helt underbar. Men största nackdelen med den är att den saknar AA batterier.
Så det var välkommet för mig när K-x:en kom och jag har nu pensionerat min *ist DS. K-x är en fantastiskt liten kamera som fungerar utmärkt med AA batterier, som för mig är den bästa lösningen för fotoutrustning. Kan köra samma batterityp i blixten och ha bara en laddare med mig. Suveränt bra! Dessutom får man ju fler bilder per laddning också än med andra lösningar, och det är billigt att ha med sig extra batterier så man kan vara ute i skogen länge utan tillgång till ström.
Det är lätt att få bra bilder med Pentax. Och jag uppskattar möjligheterna och designen hos objektivprogrammet. Limited-serien ger ju en extra hög kvalitetskänsla.
För mig erbjuder Pentax mycket som saknas hos andra.
"It just works".