Annons

Varför är Pentax bäst? Eller, varför valde du Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag bestämde mig för att skaffa en dslr i början av förra året valde jag en K200D för att den hade (ingen särskild ordning)


  • vädertätning
  • stabilisering i huset
  • bra kompatibilitet med gamla objektiv
  • AA-batterier (jag tycker att det är positivt, en del tycker inte det)
  • display ovanpå

Jag har "uppgraderat" med en KatzEye mattskiva med snittbild och Pentax O-ME53 sökarlupp och jag är sjuuukt nöjd. Kommer inte att byta upp mig förrän den tokdör och jag hoppas att det dröjer!
 
Jag tror inte att Pentax är bäst. Men den kameran jag har, en K100D, fyller de krav jag har beträffande sökare, hantering och bildkvalitet. Dessutom kan jag använda äldre Pentaxutrustning som t.ex. bälg från 60-talet och div. ljusstarka gluggar med gänga med hjälp av en enkel adapter ihop med digitalkameran. Att då också få bildstabilisering till dem är en höjdare. Kitgluggen är annars riktigt bra. Jag har också ett Samsung 50-200 och ett Tamron 90 mm macro för att nämna några nyare objektiv. All utrustning är inköpt begagnad om jag minns rätt.
Till skillnad mot somliga tycker jag att det är en stor fördel att kameran kan använda AA-batterier. Jag använder emellertid laddningsbara litiumbatterier av typen CRV i vissa sammanhang trots att jag vet att Pentax avråder från det. Det handlar då mest om när jag fotograferar i manuellt läge utan blixt och i kombination med bälg eller manuella objektiv.

I bakgrunden finns att jag har flera Pentax Spotmatic, varav en som jag köpte 1967, och som jag har en hel del utrustning till. De kamerorna använder jag fortfarande ibland, oftast laddad med svv fil, tex Tri-x. Just nu är en en av dem laddad med en ISO 400 negativ färgfilm som jag funderar på att framkalla som svv.
 
Efter att länge bara suttit och läst här på Fotosidan beslutade jag mig för att skriva min första kommentar!
Jag köpte min K10D i början av 2007 efter att ha surfat runt på olika sidor och jämfört prestanda och pris. På den tiden hade jag inte mycket koll på fotografi eller märken inom fotografin. Ett flertal sidor visade att Pentax eller Samsung (jag visste inte ens att det var samma kamera då) var nog det rätta för mig. Jag kunde inte se mig köpa en Canon 400D, den såg nästan ut som en leksak på hemsidorna och när jag kom till Fuji Fotocenter här i Uppsala så var valet inte svårt, 400D såg inte bara ut som en leksak, den kändes som en. 40D var rätt rejäl och påminde en del om K10D men det var utanför min ekonomi och dessutom hade K10an bättre specifikationer för priset. En av killarna i butiken hade till och med jobbat på Pentax filial i Uppsala (som tyvärr lades ner) och han hade själv en K10D som han pratade varmt om.
Jag förstår inte varför folk valde en 400D över en K10D på den tiden, det fanns inget på den som var bättre.

Pentax är definitivt en kameratillverkare som tänker på sina fotoentusiastiska kunder, kamerorna är byggda på ett smart sätt och priserna lyckas de alltid pressa ner flera tusenlappar jämfört med andra tillverkares motsvarighet.
Pentax är kanske inte för sportfoto-proffset som vill pumpa iväg 30 bilder på ett par sekunder, men samtidigt känns det som att det förstör magin med fotografering, det är som att jaga älg med en minigun.

Slutligen vill jag bara säga att den här kommentaren var klockren ;D
Jag har svårt att se mig själv köpa Nikon eller Volvo när det finns Pentax och Saab!
 
Jag hade heller inte så mycket koll när jag bestämde mig för att köpa systemkamera. Priset styrde rätt mycket och utifrån det jag läst så kändes det som att K-x var väldigt mycket kamera för pengarna. Sen låg den bra i handen också.
Det skulle inte skada med lite fler knappar, men det är inget jag ligger sömnlös över.

Sen verkar sambandet Saab-ägare och Pentax-ägare ha en rätt hög korrelationskoefficient :)

//Ägare av Saab 9-5 och Pentax K-x
 
Jag har under lång tid, praktiskt taget sen de lanserades, använd s.k. lågurladdande NiMh-batterier. Mest "instant" från Kjell och Co och GP,s motsvarande. De är bättre än konventionella även om de uppges ha lägre effekt , men efter några uppladdningar försämras de succesivt.
Obs, jag har använt den laddare som "instant" levereras med. Efter ett tag "läcker" de energi som äldre NiMh-batterier, tycker i alla fall jag.
Vi (min fru och jag) kommer nog att ersätta en K100.a med en K20 eller K7.

Uffe
Uffe, jag har också en sats "instant " från kjell, och det är inga kvalitetsbatterier, det märks när man laddar dom. Laddaren min har separata laddkanaler för varje batteri och visat exakt hur många mAh varje cell fått i sig. På "instant"-ackarna kan en av cellerna avvika mer än 1000mAh! När jag laddar mina Sanyo eneloop diffar det några 10-tal mAh. Detta påverkar naturligtvis prestandan i kameran då de är seriekopplade där, vilket får till följd att det är den sämsta cellen som bestämmer prestandan.
Har du dessutom en enklare laddare som laddar ackarna parvis, vilket jag misstänker att din laddare gör, blir det än värre.
Så mitt tråd till alla som använder laddbara AA:
-Sanyo eneloop
-Laddare med en laddkanal per cell

Så för ovanlighetens skull skall jag stämma in i Rolands lovsång till AA-ackarna. Jag tycker det är helt suveränt att ha samma typ av celler både i kamera och blixt. Dessutom mycket billigare än specialbatterier, och om det skiter sig fullständigt kan du alltid hitta en packe alkaliska på närmsta mack och få några bilder åtminstone.
Hurra för AA! :-D
 
Varför Pentax?... Mera för pengarna än C, N och S i alla fall. Har använt Pentax väldigt länge och samlat på mig en hel del fina glas som jag skulle ha väldigt svårt för att göra mig av med också (har jag märkt).

Tro nu inte att jag är en fanatisk på Pentax. Icke, Jag var till och med på väg att byta märke helt ett tag och köpte i vredesmod en Canon 40D med en 17-40 när K10:an hade tillverkningsfel och låg i Tyskland för åtgärd i åtta veckor. När den kom tillbaks kunde jag i lugn och ro jämföra dem sida vid sida och det jag sålde var 40D´n...
Vädertätning och skakreducering i huset var inte det enda som avgjorde. Till fördel för Canon var endast seriebildstagningen och det är inget avgörande för mig.
Har nu en K-7 och kan inte vara nöjdare med en crop-sensor kamera..

På önskelistan? 35mm format! Eller "fullformat" som man visst säger nuförtiden. ;-)
 
Uffe, jag har också en sats "instant " från kjell, och det är inga kvalitetsbatterier, det märks när man laddar dom. Laddaren min har separata laddkanaler för varje batteri och visat exakt hur många mAh varje cell fått i sig. På "instant"-ackarna kan en av cellerna avvika mer än 1000mAh! När jag laddar mina Sanyo eneloop diffar det några 10-tal mAh. Detta påverkar naturligtvis prestandan i kameran då de är seriekopplade där, vilket får till följd att det är den sämsta cellen som bestämmer prestandan.
Har du dessutom en enklare laddare som laddar ackarna parvis, vilket jag misstänker att din laddare gör, blir det än värre.
Så mitt tråd till alla som använder laddbara AA:
-Sanyo eneloop
-Laddare med en laddkanal per cell

Så för ovanlighetens skull skall jag stämma in i Rolands lovsång till AA-ackarna. Jag tycker det är helt suveränt att ha samma typ av celler både i kamera och blixt. Dessutom mycket billigare än specialbatterier, och om det skiter sig fullständigt kan du alltid hitta en packe alkaliska på närmsta mack och få några bilder åtminstone.
Hurra för AA! :-D

Ja Tage, du har rätt i att den laddare som leverades med Kjell och Companys "instant" laddar parvis. Har också märkt att batterierna efter ett tag har olika prestanda när jag laddar dem i en laddare med fyra separata laddkanaler. Då har jag fått kassera och para ihop batterier från olika inköpstillfällen. Men ändå, de som fungerar någorlunda laddar ändå ut mer än vad som lovas, mycket mer. Har läst på andra trådar att Sanyo Eneloop ska vara bra, men inga handlare i närheten av där jag bor har dessa. Inte ens megastora Media Markt.
Och jo, jag inser vitsen att ha samma batterier i blixt (om man har separat sådan) och kamerahus. Men det viktigaste för mej är att kunna lita på att kameran är funktionsduglig direkt när jag behöver den. Batterierna till K20:an har aldrig svikit, dessutom är det samma typ av batteri till min Minolta A1 kompaktkamera. Nåja, kompakt och kompakt...
Men tack för synpunkter och tips! Absolut, Tack!

Uffe
 
Kan hålla med mycket av vad FotoZ skriver men inte vad gäller valet av R6-batterier. För mig är det rena sänket för de Pentax-hus som ligger i det billiga segmentet. Otroligt frusterande när laddningsbara batterier i kameran tar slut och de man har i reserv har självurladdat, som nickel-metall-hybriderna gör.

Nu tar det ju viss tid för batterier att självurladda. Om man fotar mycket så hinner de aldrig självurladda.
Om det går veckor mellan gångerna så kan det bli mer av ett problem, men om man har haft ett längre uppehåll och ska börja fota igen så kan det ju vara idé då att ladda batterierna innan fototillfället.
Om man använder kameran sällan så kan det vara värt att investera i lithium-batterier för AA kamerorna. De kostar något mer att köpa, men man kan ta över 1 000 bilder med marginal och de laddas inte ur utan kan ligga länge i byrålådan. Så i praktiken blir detta ett prisvärt alternativ.

NiHms med låg självurladdning är självklart ett alternativ. Sanyo Eneloops har nämnts och jag har inte provat dem, men jag kör med Hähnel Synergy som är liknande och jag är nöjd. Dock var de halvladdade direkt från förpackningen och det förvånade mig för det stod de skulle vara laddade... Nå, men de fungerar väldigt bra i min K-x och jag är mycket nöjd med dem. Laddaren är rätt liten och smidig också, iaf jämfört med min tidigare Uniross.

Jag kan varmt rekommendera Hähnel!
 
Kul tråd!

Nu för tiden kör jag Canon sedan fem år tillbaka - har precis köpt en 5D mk II och är löjligt nöjd med den. Men, i flera år körde jag Pentax och var löjligt nöjd med det! :)

Anledningen till att jag bytte till Canon var att Pentax inte riktigt var med på banan för fem år sedan, därför föll valet på en 20D. Jag kände mig helt enkelt inte riktigt säker på om Pentax skulle satsa fullt ut på digitala systemkameror i det läget. Och eftersom jag ville ha ett system som jag trodde på valde jag Canon.

Nåväl, i vilket fall som helst fotade jag med en Pentax Z1p i flera år. En sanslöst grym kamera som nu står i min bokhylla tillsammans med en Pentax MX.

Min Z1p var, precis som Pentax digitala systemkameror är nu, ofattbar prisvärd. Jag menar att den var minst lika bra som Canons och Nikons hus som kostade åtskilliga tusen mer. Kanske till och med bättre! ;-)

Det jag har saknat ända sedan jag bytte till Canon är Pentax smarta Hyperprogram och if-knappen. Det är klockrena funktioner som underlättar och snabbar upp något otroligt. Sedan gillar jag att Pentax alltid gjort små och smidiga kameror.
 

Bilagor

  • pentax.jpg
    pentax.jpg
    40.9 KB · Visningar: 242
Kul med en tråd som inte kastar skit på andra märken utan håller sig till reella fakta och tycke och smak.
Pentax är absolut inte bättre än andra,men det otvivelaktigt mest prisvärda alternativet.
Jag har fotat sen 70-talet och redan på den analoga tiden provade jag åtslilliga märken:
Canon,Nikon,Olympus,Ricoh bl.a.Jag fastnade för Pentax dels för att de låg lägre i pris och dels för deras robusta,smidiga och lättarbetade hus.
Men det jag föll mest för var objektiven!Färgteckningen och multicoatingen var något helt fantastiskt,i klass med Leica och Zeiss!

Det blev naturligt att jag valde Pentax när dslr:na tog över.Ist-D:en var mycket bra och bilderna gav en diafilmskaraktär som jag inte upplevt sen.
Pentax har fortsatt sin tradition med prisvärda,robusta och smidiga hus med oöverträffad ergonomi och funktionalitet.Och Limitedgluggarna är något i en klass för sig.
När jag fotar nuförtiden så har jag K-7:an och K-10:an med mig.
Vädertätningen är mycket bra,och många glömmer att det hindrar även damm att komma in, inte bara vatten.

Drömmen är ju en 645D till landskapsbilder och trots att den bara kostar som Canons värsting så är det mycket pengar,så det får nog vara!:-(
 
Jag valde..

mellan Pentax och Olympus när jag köpte min ME med winder 1977.
Med facit i hand visade det sig att jag valde rätt.
Sen har jag hört att det finns några andra uddamärken också, men vem bryr sig...

LM
 
Själv var jag helt inställd på en Canon när jag skulle köpa systemkamera. Körde deras kompakter länge och har alltid gillat dom, men när jag höll en canon i handen (450D) så kändes det fel. För mig kändes den billig och obekväm.

Jag fick sedan chansen att hålla i en K100D och bestämde mig för en sådan, dock fick jag nys om att en uppföljare var på väg. Efter att ha sett spec. på den så förhandsbeställde jag den, jag älskar den =)

Autofokus, antiskak och vädertätning i huset och framförallt känns den rejäl. Brukar skämtsamt säga att det sämsta med min K200D är att jag är så nöjd med den att jag inte har anledning att byta :)
Nu börjar dock iso-egenskaperna på de nya kamerorna springa iväg så äntligen kan det börja bli dags för byte, kanske bara ett år bort. Dock blir det inte systembyte.

/Nöjd Pentax K200D-ägare och missnöjd Saab-ägare
 
Samma gällde för mig. Köpte en 450D eftersom det är canikon som hypas mest. Funderade dock på en K20, men det blev 450:an.
Tyckte väldigt snabbt att det kändes plastigt och enkelt. När K7 kom och jag till slut fick känna på en var det ingen tvekan. Pentax är kanske inte tekniskt bäst, men vilken känsla det är att fota med en.
 
Med mitt lilla smygintresse (fotografering) så insåg jag att jag behövde en rejälare grej än en liten Canon A620 från flertalet år tillbaka till mina ändamål.
Det kunde ha blivit en Canon 500D eller en Nikon D90 som många, många andra har men jag upp dom idéerna rätt snabbt då de båda var byggda i plastskal. Vilket varken skulle hålla i kyla, väta eller i dammiga miljöer som i gruvan t ex.
Nej, en robust liten tank ville jag ha och då blev det en Pentax K-7 efter en veckas djupdykning i text träsket kring denna manick.
Dessutom förstod jag inte hur Canon eller Nikon kan puttra på med sina hus utan inbyggd "shake reduction" funktion. Det känns väldigt, väldigt gammalt och bakåtsträvande att ha det där monterat i mer exklusiva objektiv, om man nu får lov och säga så.

Pentax K-7 ger helt klart mest för pengarna om man har runt 10k att spendera på ett hus. Har lite svårt att poängtera alla de bra grejerna med K-7'an då det är min första DSLR men, den har nästan allt det där som jag var ute efter. "Liten", byggd som en tank, allväders och SR inbyggt i huset är det som avgjorde det.
 
Bäst i test!

Varför valde jag Pentax? Den frågan kan jag ju ställa mig själv ett antal gånger och så här lite i efterhand finns alla svaren redan i nästan alla andras inlägg. Men här kommer mitt bidrag i alla fall.

-2008 var det dax att gå över till den digitala tekninken efter att den sista analogkameran gett upp. Tror det började med en Konica, sedan blev det en Minolta och sist blev det en Nikon.
Vad är det dom säger? Arv och miljö avgör mycket i ens val i livet. då skulle jag nog kört Nikon nu. Min pappa har kört detta de senaste 10 åren och jag lånade hans D80 för att prova lite.
Måste säga att jag blev helförtjust i den. lätt enkel, fina bilder valet var egentligen inte så svårt...
Eller....Om jag nu köpte en Nikon så kunde jag ju låna gluggar vilket skulle dra ner min egen kostnad rejält. Läste mängder med olika fototidningar och tester och plötsligt så fanns det en Pentax, av alla märken, med i bilden. Ju mer jag läste desto mer övertygad blev jag att detta var rätt kamera för mig. Var inne på Nikon D40/60 ett tag men är glad att jag inte snålade.
Vädertätningen På K20 var nog droppen..så en sådan blev det och det har jag aldrig ångrat.

För mig har det varit en kamera att växa med. Ju mer jag utvecklade mitt fotograferande ju fler roliga funktioner hittade jag i kameran. Jag bara älskar den!
Kompletterad med 360-blixten och batterigrepp så är den med nästan överallt.
Det tog inte många bildvisningar/besök hos min ädle far förrän han som övertygad Nikonist insåg att hans nästa kamera skulle bli en Pentax....K7
Ha ha, Livet är underbart..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.