Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är Pentax bäst? Eller, varför valde du Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
För min del så var det vädertätningen som lockade. Jag är aldrig ute i regn eller har * eller vädertätade objektiv.

Annars så var det det faktum att jag aldrig väljer något av de största märkena. Bara för att alla andra har det om man säger så. Tyckte det var tamt argument att det finns många begagnade objektiv till Canikon. Det finns det till de flesta märken ju...

Nöjd med min k10d? Ja men jag tycker den är klen i svagt ljus...
Annars är den jäkligt skön och med rätt objektiv levererar den jävligt fina färger och skärpa.
 
Körde med Pentax när jag hade analog systemare och den funkade klanderfritt hela sin livslängd så det kändes logisk att välja Pentax igen när jag skaffade digittal systemare och att det är det enda märket med vädertätade kamror i överkomlig prisklass avgjorde saken då jag tillbringar mycket tid ute på sjön och kameran ofta ligger framme hela dagar oavsett väder och sen är det ju alltid fuktigt i en båt så ett bra val för mina behov.

Jag är väldigt nöjd med min K200D och lär knappast byta bort den mot något annat märke möjligen uppgradera till en senare Pentax men inte nu då den klarar allt jag behöver den till.

Sean är jag ingen trendnisse utan jag gör mina egna val med funktion som viktigaste parameter och bryr mig inte om vad som är poppis eller trendmässigt rätt att använda, därför valde jag direkt bort Cannon/Nikon och valet stod mellan Pentax eller Sony.
 
Häromdagen när jag skulle fota brorsonens studentutspring i regnet, så var jag väldigt nöjd med mitt val av K7:an. Tycker också det är roligare att stödja en mindre tillverkare. Sedan att den har stabilisering i huset och är mindre än de andra bidrog också.
 
är en "Pentaxian" fast med Samsung.....

Tillhör gruppen som är motvals alltså gärna gör tvärtemot vad den stora massan vill eller gör.

Jag började med att kolla plånboken och lusläsa tester och fastnade för K100D.

Strax innan jag hade tänkt att inhandla kameran så dök Samsung GX-10 på ebay för lite mer än K100D.
Som de flesta vet är ju GX-10:an en klon av K10D samt en storebror som i råformat knäppte de stora märkena på näsan.

I början handlade jag friskt med olika objektiv och lärde mig en hel del av de olika kvalitérna som både nya och gamla "gluggar" har att erbjuda.

Det jag saknar mest är väl ett 17-70mm, som verkar vara den ultimata standardzoomen.
Så nästa uppgradering blir snarare ett objektiv än en kamera.
 
Även om jag använder och gillar Pentax vill jag nog inte påstå att de är bäst. Varje märke har sina styrkor och svagheter. Jag började med analog Pentax 1998 och det har aldrig varit aktuellt att byta. Prisvärdheten är nog det som väger tyngst för mig. Upplevde redan med K10 att man får mycket för pengarna och nu nu med K-7 finns det ingen anledning att ändra på den uppfattningen. Jag är också en person som gillar att inte välja de mest populära märkena.

Några detaljer kan Pentax förbättra, men man kan ju heller inte få allt för de ca 10000kr man i nuläget betalar för K-7. Min uppfattning är att Caonon, Sony och Nikon är minst 5000 kr dyrare för samma standard.

Vad som är bäst är nog en smaksak, men än så länge prisvärdast tror jag.
 
Det är av olika anledningar för mig. Mamma och pappa använde Pentax, först en ME och sedan någon analog superzoom. Inte för att jag var gammal nog för att förstå något om kameror då, men när jag ungefär tusen år senare skulle skaffa systemkamera visste jag att jag inte ville ha en Canon, det var typ 350d som var aktuellt från dem och sedan läste jag på om Pentax "pansarvagnar" och kände ett starkare och starkare begär efter en k10. För samma pengar tyckte jag 350d var en skitkamera för mig.

Min flickvän hade en 350d och hennes bror en 40d och de klassade båda två Pentax som något skitmärke och det taggade mig ännu mer. Jag hatar att följa strömmen och ser Canon- och Nikonfotografer som fanbärare för grå tråkiga människor som helt saknar kreativitet och egen vilja. De följer strömmen likt arbetarna i filmen Metropolis från 1927.

Det slutade uppenbarligen med att jag köpte en Pentax. Det blev en k10 som jag köpte av en i gänget här på fotosidan för en liten summa pengar, sedan bytte jag snabbt upp mig till en k20 och sedan köpte jag även en k-7 för alla pengar jag ägde.

Kan inte bestämma mig för vilket märke som är det bästa, men jag är övertygad om att Pentax ger mig mest fotoglädje för pengarna. Jag är övertygad om att vi Pentaxianer har en mycket trevligare samhörighet än Canon- och Nikonfotografer, jag uppfattar det som att vi har en större passion för våra kameror och fotograferandet. Inte minst tror jag vi är förbannat stolta, så känner jag. Oj vad djupt det här blev, men det bjuder jag på.
 
När jag skulle köpa min första digitala systemkamera, för alla pengar jag hade, fanns det helt enkelt inget annat i prisklassen på marknaden som gav så mycket som K200D. Riktig byggkvalitét, topp-LCD osv. Canon och Nikons plastsaker ville man bara släppa så fort man greppade dem.
Den höga nivån av finess som Pentax erbjuder är bara grymt läcker, ta bara Hyper Program mode till exempel. Grymt bra hantering på kamerorna. Sånt gillar jag.
 
Jag använde Pentax på den analoga tiden så det kändes naturligt att fortsätta.

Tveksamt om Pentax är bättre än andra märken, det finns för och nackdelar med alla märken. De flesta kamror på marknaden ger nog en rätt hög kvalitet, sen är det upp till en själv vad man kan åstadkomma.

Gillar man att jobba i APS-C formatet tillsammans med fasta linser känns Pentax som det klart bästa alternativet. Små kompakta linser som dessutom blir stabiliserade. Både K-x och K7 husen känns dessutom prisvärda.
 
När jag skulle köpa min första digitala systemkamera, för alla pengar jag hade, fanns det helt enkelt inget annat i prisklassen på marknaden som gav så mycket som K200D. Riktig byggkvalitét, topp-LCD osv. Canon och Nikons plastsaker ville man bara släppa så fort man greppade dem.
Den höga nivån av finess som Pentax erbjuder är bara grymt läcker, ta bara Hyper Program mode till exempel. Grymt bra hantering på kamerorna. Sånt gillar jag.

Hade också en K200D innan och håller med att den var mycket prisvärd men efter ett tag insåg man dess nackdelar.
-Batterilösningen med AA-batterier
-Topp-LCDn tyckte jag var meningslös eftersom huset saknade snabbknappar till viktiga funktioner,det var ändå till att in i menyn och rota och använda bak-LCD skärmen,plus att topp Lcd:n saknade belysning.
-Inga markeringar i sökaren för fokuspunkterna,dom lös bara till när man tryckte ner halvvägs.
-Tyckte fokusmotorn var slö med samtliga objektiv jag hade, t.o.m. 55-300.
-Priserna på Pentax egna objektiv sköt i höjden strax efter jag köpte kameran ,och därmed tyckte jag
prisvärdheten försvann.

Annars var det en bra kamera men insåg snabbt att Nikon eller Canon var det rätta för mig.MVH.
 
Topp-LCD:n har varit min vän främst för att hålla ett öga på inställningarna, samt för att ändra slutartid och bländarvärde i Tv och Av. Aldrig kul när man sabbar en bild pga man glömt ändra inställningarna efter ett visst motiv som bara ges en chans att fånga, exempelvis vid gatufotografering. Där har jag värderat att ha så mycket bekräftelse som möjligt på hur kameran varit inställd.
Sen att den inte lyser gör mig inget, kameran fixar ju inte mörker särskilt bra utan blixt så under sådana förhållanden har den inte använts.

Batterilösningen kan jag väl dock bara hålla med om.
 
Varför Pentax...

Tja, bli med kamera är som att köpa bil. Man köper lite på känsla... Efter att ha hållt i såväl Canon , Nikon , Sony och Olympus så fick jag en k 10 d i min hand. Det kändes helt rätt. Svårt att förklara men det var inget av de andra husen som gav samma kvalitetskänsla och som passade mitt tänk.

Sedan har jag som många andra haft Pentax analoga kameror och de svek aldrig. Nu väntar jag på en ny TUNG Pentax så jag kan pensionera min K 10:a. Jag har nu senast införskaffat en K-X som gör konstertfotandet och snabba ryck till ett nöje. För det är ju så att k 10.an är bra i skapligt ljus, K-X riktigt bra... Tänk om man nu kunde slå ihop detta till en riktig Canikon-konkurrent. det vore nått det..

Sedan var det ju det här med gamla gluggar. Jag har ett antal ganska bra gluggar som går att köra på ett digitalt hus 30 år efter det att objektiven producerats. Imponerande.....

Til sist så är det lite kul att ha något som ALLA andra inte har.
 
Jag har haft Pentax sedan 1988 och har tyckt att Pentax är mer inriktade på själva fotonöjet än andra märken. Det ska vara enkelt och lätt att fota och huset ska ha de funktioner som är verkligen användbara. Plus att jag uppskattar ett litet hus. Canon och Nikon känns för mig krångliga och bökiga. En vän till mig fotar sedan länge med Canon och jag får ofta hjälpa honom med hur man använder hans kamera. Det intressanta är att han kör Canon för många naturfotografer gör det och eftersom han också ser sig själv som sådan så har han valt Canon. Eftersom jag får hjälpa honom så mycket med att förstå hans egen kamera så kan jag undra över hans val... och han är väldigt imponerad av mina Pentax kameror som han tycker är enklare att förstå, husen är mindre och dessutom blir bilderna bättre exponerade och kräver mindre justering i efterhand. (jag vet, för det är jag som får justera hans bilder...)

Det var ett självklart val för mig att skaffa *ist DS när den kom. En fantastisk och bra kamera som aldrig svikit mig. K10D tog jag för vädertätningen och smarta funktioner som HyperProgram som gör att kameran blir till fotografens förlängda arm. Möjligheten att ställa in rattarna efter vad som fungerar bäst för mig, är ju helt underbar. Men största nackdelen med den är att den saknar AA batterier.

Så det var välkommet för mig när K-x:en kom och jag har nu pensionerat min *ist DS. K-x är en fantastiskt liten kamera som fungerar utmärkt med AA batterier, som för mig är den bästa lösningen för fotoutrustning. Kan köra samma batterityp i blixten och ha bara en laddare med mig. Suveränt bra! Dessutom får man ju fler bilder per laddning också än med andra lösningar, och det är billigt att ha med sig extra batterier så man kan vara ute i skogen länge utan tillgång till ström.

Det är lätt att få bra bilder med Pentax. Och jag uppskattar möjligheterna och designen hos objektivprogrammet. Limited-serien ger ju en extra hög kvalitetskänsla.

För mig erbjuder Pentax mycket som saknas hos andra.
"It just works".
 
Jag har haft Pentax sedan 1988 och har tyckt att Pentax är mer inriktade på själva fotonöjet än andra märken. Det ska vara enkelt och lätt att fota och huset ska ha de funktioner som är verkligen användbara. Plus att jag uppskattar ett litet hus. Canon och Nikon känns för mig krångliga och bökiga. En vän till mig fotar sedan länge med Canon och jag får ofta hjälpa honom med hur man använder hans kamera. Det intressanta är att han kör Canon för många naturfotografer gör det och eftersom han också ser sig själv som sådan så har han valt Canon. Eftersom jag får hjälpa honom så mycket med att förstå hans egen kamera så kan jag undra över hans val... och han är väldigt imponerad av mina Pentax kameror som han tycker är enklare att förstå, husen är mindre och dessutom blir bilderna bättre exponerade och kräver mindre justering i efterhand. (jag vet, för det är jag som får justera hans bilder...)

Det var ett självklart val för mig att skaffa *ist DS när den kom. En fantastisk och bra kamera som aldrig svikit mig. K10D tog jag för vädertätningen och smarta funktioner som HyperProgram som gör att kameran blir till fotografens förlängda arm. Möjligheten att ställa in rattarna efter vad som fungerar bäst för mig, är ju helt underbar. Men största nackdelen med den är att den saknar AA batterier.

Så det var välkommet för mig när K-x:en kom och jag har nu pensionerat min *ist DS. K-x är en fantastiskt liten kamera som fungerar utmärkt med AA batterier, som för mig är den bästa lösningen för fotoutrustning. Kan köra samma batterityp i blixten och ha bara en laddare med mig. Suveränt bra! Dessutom får man ju fler bilder per laddning också än med andra lösningar, och det är billigt att ha med sig extra batterier så man kan vara ute i skogen länge utan tillgång till ström.

Det är lätt att få bra bilder med Pentax. Och jag uppskattar möjligheterna och designen hos objektivprogrammet. Limited-serien ger ju en extra hög kvalitetskänsla.

För mig erbjuder Pentax mycket som saknas hos andra.
"It just works".


Kan hålla med mycket av vad FotoZ skriver men inte vad gäller valet av R6-batterier. För mig är det rena sänket för de Pentax-hus som ligger i det billiga segmentet. Otroligt frusterande när laddningsbara batterier i kameran tar slut och de man har i reserv har självurladdat, som nickel-metall-hybriderna gör. Äger en K100 Super som är en förträfflig (och underskattad) kamera på många sätt. Mitt i ett reportagejobb har det dock hänt att jag fått ovan beskrivna problem. Det händer aldrig med min K20! Min fru har samma upplevelser så nu slåss vi om vår K20....
Har man ett reservbatteri till K20 kan man vara trygg. Dessa lithiumbatterier självurladdar tydligen inte alls.
Jag vet att man kan använda Lithium R6 (1,5volt) icke laddningsbara till K100/K200/Km/Kx och få bra funktion, men dels kostar fyra stycken runt hundringen och dels är det ett steg tillbaka i utvecklingen att inte kunna återladda.

Tycker
Uffe
 
Uffe, det kanske är dax att du testar den nya typen av NiMh batterier med låg självurladdning som funnits på marknaden några år. Använder själv såna batterier i min blixt och de har inte tappat nämnvärd effekt sen jag stoppade in de i blixten för snart 1.5 år sen.

Ser egentligen ingen anledning till att använda den äldre typen NiMh längre, men många köper de nog för att de är specificerade med högre effekt, men pga självurladdning blir effekten i praktiken mycket lägre.
 
Jag valde Pentax (K100D) som första kamera när jag handlade 2006 tror jag det var. Den var i jämförelse med Canikonhus billigare och hade mer features.
efter det blev det K10, K20 och nu har jag en K7. Skulle aldrig få för mig att byta märke. Jag gillar bildstabiliseringen i huset, Jag älskade bildresultatet jag fick med K100D och en gammal M 24/2.8. Jag gillar vädertätningen och hyllar det faktumet att man nu inte längre behöver handla "Star"-gluggar för att slippa nojja i regnet.
Jag äger eller har provat objektiv ur alla serier med bajonettfattningen och ingen glugg har gjort mig besviken. Favoriterna nu är DA* 50-135/2.8 samt Macro Ltd 35/2.8. Fantastiska gluggar. Även kitgluggarna i WR-skepnad har fått mig glad. Så smidiga, lätta, skarpa och oömma. Är man utomhus klarar man sig finfint med dom.

Det är alltid tråkigare att handla ett märke bara för att alla andra anväder det, tycker jag. Jag har svårt att se mig själv köpa Nikon eller Volvo när det finns Pentax och Saab!
Båda sistnämda märken har smarta tekniska lösningar, går sin egen väg och lite speciella och omdebatterade ägare :)
 
För mig var det funktionaliteten som avgjorde. Pentax K-x hade den funktion jag tyckte jag behövde till ett bra pris. Kanske hade det betydelse också att den första systemkamera jag använde var en Pentax, tror det var en H2. Man fick använda en lös exponeringsmätare och sedan in i mörkrummet. Det var fotoglädje. Upplever lite samma känsla med K-x:en, det är väl nostalgi. Men jag skulle avgjort inte köpt den för nostalgivärdet enbart, det är en extra bonus. Funktionaliteten var den stora anledningen.
 
Uffe, det kanske är dax att du testar den nya typen av NiMh batterier med låg självurladdning som funnits på marknaden några år. Använder själv såna batterier i min blixt och de har inte tappat nämnvärd effekt sen jag stoppade in de i blixten för snart 1.5 år sen.

Ser egentligen ingen anledning till att använda den äldre typen NiMh längre, men många köper de nog för att de är specificerade med högre effekt, men pga självurladdning blir effekten i praktiken mycket lägre.


Jag har under lång tid, praktiskt taget sen de lanserades, använd s.k. lågurladdande NiMh-batterier. Mest "instant" från Kjell och Co och GP,s motsvarande. De är bättre än konventionella även om de uppges ha lägre effekt , men efter några uppladdningar försämras de succesivt.
Obs, jag har använt den laddare som "instant" levereras med. Efter ett tag "läcker" de energi som äldre NiMh-batterier, tycker i alla fall jag.
Vi (min fru och jag) kommer nog att ersätta en K100.a med en K20 eller K7.

Uffe
 
gillar min pentax

men har tyvärr gått över till Nikon. Jag behövde komma upp i större format och kunna utvecklas, och Pentax kunde inte följa med den vägen.
Om det är någon som vill köp sin första systemare och inte har några mål att jobba med det på heltid brukar jag dock rekommendera Pentax, just för deras gluggar och prisvärda kamerahus och att de är extremt lätta att förstå sig på!
 
Vilken härlig och positiv tråd!

Den första Pentaxen jag köpte var en Pentax K100D Super till min flickvän i julklapp. Hon är en otrolig fotograf och jag ville att hon skulle utveckla sitt fotograferande med en systemkamera. Då blev det naturligt för mig att följa efter med samma märke. Eller rättare sagt, det var på grund av att jag skulle köpa en Pentax senare som hon fick en först *ASG*

Jag vill påstå att jag hade tur som valde Pentax. Kanske var det tack vare deras annons i en fototidning i kombination med en lokal fotohandlares kärlek till märket. Jag tyckte att K10:ans omdömmen, ergonomi, känsla, vädertätning och skakreducering lockade. Jag skaffade den precis när K20 kom så den var ett fynd!

Flickvännen är totalt ointresserad av tekniken men hon kan iaf glädjas åt ett flertal objektiv att använda om hon råkar ledsna på super-zoomen 18-250.

När K-7:an kom kunde jag inte hålla mig och med en rejäl skatteåterbäring så bytte jag upp mig och WOWär jag nöjd. Kan inte tänka mig att det finns en bättre kamera än Pentax K-7!

Jag instämmer också med så många andra när det gäller att inte flyta med strömmen. Men jag antar att alla märken har sina egenheter och lösningar även om de är mer eller mindre vanliga på folks axlar. Men shit vad stolt man är när man glider runt med sin Pentax bland de stora drakarna!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.