Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är kameror så dyra i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen har väl USA rätt kassa garantier. Fick bland annat veta att andra ägaren inte har någon som helst garanti. Det går så klart att låtsas att man är första ägaren, men det blir ändå bökigt med garantiärenden.

Varifrån får du hem en 5d mk II från usa för strax över 16000kr inklusive moms och frakt? Tex så kostar den på B&H 2699 USD = ca 18500kr utan moms och frakt. Säger inte att det inte är möjligt att den är billigare på andra ställe, men ändå, ganska stor skillnad mot strax över 16 inklusive allt.

Varifrån får du hem en 5d mk II från usa för strax över 16000kr inklusive moms och frakt? Tex så kostar den på B&H 2699 USD = ca 18500kr utan moms och frakt. Säger inte att det inte är möjligt att den är billigare på andra ställe, men ändå, ganska stor skillnad mot strax över 16 inklusive allt.

Tack Sebastian!

Mitt stora men intressanta misstag, jag letade lägsta pris och missade att den var "refurbished" dvs lagad från Canon.
Min prisjämförelse står sig för S90 men INTE för 5D.

Det intressanta med mitt misstag måste vara att ingen innan Sebastian ifrågasatte att skillnaderna var så stora. Volymer och annant det är grejjen, hoppas inga Svenska handlare ser denna tråden och inser hur mycket påslag man skulle kunna lägga på utan att det skulle kunna förklaras med liten marknad :)

Ledsen för mitt misstag.

Men för S90 är det fortfarande nästan en femhundring billigare än mässpriset :)

Tack Sebastian!

Mitt stora men intressanta misstag, jag letade lägsta pris och missade att den var "refurbished" dvs lagad från Canon.
Min prisjämförelse står sig för S90 men INTE för 5D.
D:)

Refurbished betyder inte att den är lagad, det betyder att kunden av någon anledning velat utnyttja återköpsrätten. Kameran skickas sedan tillbaka till tex Canon som går igenom om det ev skulle finnas något fel.
Sedan säljs den i en annan förpackning som refurbished till ett betydligt lägre pris.
Jag anser att det är det bästa sättet att köpa om man jagar kronor.
Alla grejer jag och mina vänner köpt på detta sätt har varit i skick splitterny, med full garanti.

IMoms i NY State är tex 7%, så 16000 blir 17000 men nu är det så att vi inte betalar den momsen vid export till Sverige.
Även om det skulle bli fel så är skillnaden fortfarande 3000 kr idag eller 6000 kr i torsdags.
Det jag menar är att priset som står i amerikanska butiker inte kan jämföras med priser i svenska butiker, tror den högsta "sales tax " i USA är 11-12%. Givetvis behöver inte utlänningar betala lokal skatt i USA, precis som utlänningar (från utanför EU) slipper momsen i sverige.

Senast ändrad:
Vilken kamera man än väljer är det billigare att beställa från webshop i USA.
Hur kan det för en privatperson vara billigare att betala frakt, postens avgifter och svensk moms än att köpa via svensk lagershop?
Det är ingen tullavgift på kameran, på objektiv är det däremot 6,7%.

Så nya S90 utan tillbehör med frakt hem till dörren med UPS blir 4372 kr.
Jag såg den på mässan för 4550 kr, på webben ca 4660-5300 kr. Innan mässan låg de flesta handlare över 5000 tror jag mig minnas.

5D MkII har länge legat ca 23000, nu när mässan är igång ramlade den på webben ner till 21000 och på mässan ca 20500 kr.
Hem till dörren med UPS från USA 16269 kr inklusive frakt, moms, postens avgifter (ca 150kr).

Jag känner mig lurad av någon, vem är det, är det någon som vet?
"Ingen svensk garanti", varför ska jag betala extra för det?
Jag skulle kunna skicka en 5d för garantiärende till USA 10 gånger för mellanskillnaden.

Eventuell bitterhet som läckt ut i detta inlägg är rent avsiktlig.

:) Johan

Du kan tacka sossarna för världens högsta skattetryck moms och tullar. Där har du svaret.

Tack alla engagerade för intressanta svar denna söndagsförmiddag :)

Det verkar vara låga volymer som är den största boven i dramat.

Men varför skulle jag köpa min nya kamera i Sverige då?
Vilka metoder använder tillverkare och handlare för att motverka min rätt att agera på en global marknad?

/Johan

Som du nämnde tidigare så har nog internet ytterligare effekten: ju fler som köper i USA eller av stora europeiska handlare, ju mindre blir den svenska/nordiska marknaden. Men också att företag som är bra på internet här i Sverige/Norden - Cyberphoto, Scandinavian, Rajala, Japanfoto och några till - i ännu högre grad slår ut de mindre lokala handlarna. I fallen Scandinavian och Japanfoto så kombinerar man ju dessutom internet med butiker på flera håll vilket ytterligare gör det svårare för en liten konkurrerande butik med låg volym.

Så varför handla kameran i Sverige då? Dels handlar det om en trygghet. Det känns bättre att köpa av någon man kan se i ögonen och som man kan återvända till om det är något man undrar. Nu kan en del hävda att man inte kan lita på alla handlare här heller, men det är till största delen en helt annan diskussion.

Sedan vill man ofta kunna klämma och känna och jämföra saker rent fysiskt innan man lägger en rejäl del av en månadslön på en pryl.

För mig som yrkesfotograf handlar det mycket om smidigheten - kommer jag på att jag behöver en grej vill jag ofta åka och köpa den nu, inte hämta ut ett paket om tre-fyra dagar (i bästa fall). Samma om det krånglar så vill jag kunna åka till en lokal butik, få prylen utbytt eller rent av få ett låneexemplar medan de fixar min kamera/mitt objektiv. Det jämfört med att skicka den till B&H i USA som visserligen är kända för snabb och bra service, men låneexemplar kan jag glömma och hur snabb en reparation än är så handlar det om en till två veckor plus en massa tid att lämna och hämta paket.

Så, trygghet och bekvämlighet är nog det som talar för att betala lite extra för att handla lokalt.

Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla det lite?
Att jag tjänar mindre, betalar mer skatt och moms kräver att priserna måste vara högre för mig?

Det finns många skatter vi vanliga inte känner till, arbetsgivaravgifter etc. Inse att en litne klick politker har fetlurat svenksa folket, vi har världens högsta skatter - men vi kommer ganska långt ned i världfärdligan + att vi har en svag kalleankavaluta.

Det finns många skatter vi vanliga inte känner till, arbetsgivaravgifter etc. Inse att en litne klick politker har fetlurat svenksa folket, vi har världens högsta skatter - men vi kommer ganska långt ned i världfärdligan + att vi har en svag kalleankavaluta.
Inte precis långt ner i välfärdsligan (det är f ö så det stavas).
Ca trea:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article29567.ece
Sexa:
http://public.tillvaxtverket.se/sb/d/209

Hur kan det för en privatperson vara billigare att betala frakt, postens avgifter och svensk moms än att köpa via svensk lagershop?

Jag såg den på mässan för 4550 kr, på webben ca 4660-5300 kr. Innan mässan låg de flesta handlare över 5000 tror jag mig minnas.

5D MkII har länge legat ca 23000, nu när mässan är igång ramlade den på webben ner till 21000 och på mässan ca 20500 kr.
Hem till dörren med UPS från USA 16269 kr inklusive frakt, moms, postens avgifter (ca 150kr).

Jag skulle kunna skicka en 5d för garantiärende till USA 10 gånger för mellanskillnaden.

Vart hittade du den till det låga priset?? När jag letar runt så kostar den 2699dollar = ca 18000kr plus frakt tull osv...?
-S-

Det är inte bara skatter som är betungande för den svenske näringsidkaren. LAS (Lagen om anställningsskydd), sjukförsäkringsregler mm. är kostsamma regler, vars kostnad måste tas ut i konsumentledet.

Tror den största skillnaden är arbetsgivaravgifter som finns i Sverige men som inte existerar i USA. Man kan betala lägre löner i USA vilket i längden sänker priser på produkter. Momsen i Sverige hjälper ju inte heller.

Var köper du eos 5D II för 16.269 inkl frakt och moms?

Jag tittade på B&H och de tog 18.500 exkl frakt och moms, 25% moms och man kommer upp i ganska precis 23.000.

Ursäkta mig, gick direkt från sida två och missade alla som undrat samma som jag på sida 3.

Senast ändrad:
Klart att 25% konsumtionsskatt som konsumenten betalar gör priserna höga. Man skulle kunna tycka att partier som påstår sig värna de lågavlönade och svaga i samhället skulle vara motståndare till en sådan hög regressiv skatt som slår hårdast mot just dessa.

Annars är nog storleken på marknaden en viktig sak. Men när jag tittat runt sen kronan sjunkit en del så är det svårt att hitta speciellt lägre priser i Sverige förutom på rena lågprisställen som eBay och en del specialbutiker som är inriktade som just lågprisaktörer. Jag tycker däremot att många gånger så skiljer priserna inom Sverige förvånansvärt mycket mellan olika aktörer.

Alla industri länder inkl USA är någon form av typ välfärdsländer, korrigerar man för att en familj skall ha normal standard vad gäller bostad, sjukvård, utbildning till barnen etc är är kostnaderna likartade. Skattekvotsräknande är till största delen politisk propaganda, denna kan skilja stort pga tekniska orsaker som hur skatter och socialförsäkringar är utformade. Men Sverige är förstås inte heller ett höglöneland, t.ex civilingenjörslöner ligger sedan länge på en bottenplacering i OECD. Vilket man kan ställa sig lite undrande över när landet är en av de vassaste exporttigrana i globaliseringen, få slår oss när det gäller export per caita eller dito exportöverskott. När Barbara Erlichman(?) kom med sin bok nickel and dimed om amerikanska låglönearbetare räknade LO ut att de svenska faktiskt tjänade sämre men kom något bättre ut pga av bättre möjlighet för sjukvård och barnens utbildning.

Ett intressant föredrag den amerikanska medelklassens ekonomiska utvekling över en generation är
“The Coming Collapse of the Middle Class” med Harvard professor Elisabeth Warren, ett synnerligen skarpt fruntimmer som är väl värd att lyssna på. Hon utsågs i slutet av 2008 till ordförande för kongressens övervakning av finassektorns bail out.. Man kan notera att 1970 hade den amerikanska medelfamiljen en inkommstagare och tjänade klart mindre än i dag med två inkomsttagare, men efter att de fasta kostnaderna var betalda hade 1970 års familj mer kvar att konsumera för än i dag med två inkomsttagare. Då sparade man 11% av sina inkomster i dag har man negativt sparande. Bostaden är högst marginellt större i dag, sjukförsäkringen är sämre etc. Myten att den amerikanska medelfamiljen skulle ha ägnat sig åt exempellös konsumtionsökning den senaste generationen stämmer helt enkelt inte.

EU är en ganska stor marknad. Finns det någon naturlag som säger att man måste ha en distributör/representant i varje hörn av EU?
Nej. Men det är ju även upp till oss konsumenter att utnyttja varors fria rörlighet. Det skulle ju sätta press på lagstiftarna att sänka t ex moms och andra avgifter i syfte att göra det egna landets handel konkurrenskraftig. Det finns ju inget som rent praktiskt hindrar Cyberphoto att skeppa varor till Tyskland. Däremot måste man konkurrera med Tysklands moms, som är 19% mot våra 25%.

EU har 500 miljoner invånare. USA har 300. Så storleken på vår "inhemska" marknad är det inget fel på.

Jo, men det finns en kulturell och språkmässig skillnad. Det tar nog ett bra tag innan europeer blir just europeer och marknaden blir "inhemsk".
Självklart. Det finns mängder av kulturella, lingvistiska, juridiska och skattetekniska faktorer som spelar in. Men min poäng är att potentialen finns. Och vi har alla ett ansvar att se till att den utnyttjas. Men inte sjutton är det gjort över en natt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar