Michael f8
Aktiv medlem
Ja, annars har han väl inte råd!? Är det rimligt att farbror staten lägger beslag på mer än hälften av de pengar din firma drar in?
På vinsten före utdelning ja, sedan tillkommer 30% på utdelningen också och det är ju bara den som är tillgänglig för privata inköp. Jänkarna må ha högre vinstskatt men de har definitivt ingen dubbelbeskattning.
En löneutbetalning kostar också firman ungefär dubbelt så mycket som du får i näven pga arbetsgivaravgifter och skatt...
Emil jag vet inte om du läser inläggen först, innan du svarar.
Person 1 tjänar groteskt mycket pengar och du frågar mig om att han måste handla utomlands för att ha råd att storkonsumera.
Jag har goda nyheter till dig. Person 1 måste inte handla utomlands för att konsumera groteskt mycket i Sverige.
En annan god nyhet, för dig, är att på din netto löneutbetalning så tillkommer det ca 54%(?) i kostnader för utbetalaren och inte 100% som du påstår. Om jag har fel med min siffra, hoppas jag någon kommer med en korrigering.
Mig veterligen, så betalar inte arbetsgivare någon skatt, utöver arbetsgivaravgift, på löneutbetalningar. Här kan kanske Lena W eller någon annan också bekräfta det.
OM du går in på en internetforum i USA, så kommer du få se att väldigt många anser sig visst vara dubbelbeskattade, att skatterna och bensinen är groteskt höga och hur i helvete det kan vara billigare i Kina.
Michael - Man ska alltid eftersträva ett sänkt skattetryck -