ANNONS
Annons

Varför är kameror så dyra i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, annars har han väl inte råd!? Är det rimligt att farbror staten lägger beslag på mer än hälften av de pengar din firma drar in?

På vinsten före utdelning ja, sedan tillkommer 30% på utdelningen också och det är ju bara den som är tillgänglig för privata inköp. Jänkarna må ha högre vinstskatt men de har definitivt ingen dubbelbeskattning.

En löneutbetalning kostar också firman ungefär dubbelt så mycket som du får i näven pga arbetsgivaravgifter och skatt...

Emil jag vet inte om du läser inläggen först, innan du svarar.

Person 1 tjänar groteskt mycket pengar och du frågar mig om att han måste handla utomlands för att ha råd att storkonsumera.
Jag har goda nyheter till dig. Person 1 måste inte handla utomlands för att konsumera groteskt mycket i Sverige.

En annan god nyhet, för dig, är att på din netto löneutbetalning så tillkommer det ca 54%(?) i kostnader för utbetalaren och inte 100% som du påstår. Om jag har fel med min siffra, hoppas jag någon kommer med en korrigering.

Mig veterligen, så betalar inte arbetsgivare någon skatt, utöver arbetsgivaravgift, på löneutbetalningar. Här kan kanske Lena W eller någon annan också bekräfta det.

OM du går in på en internetforum i USA, så kommer du få se att väldigt många anser sig visst vara dubbelbeskattade, att skatterna och bensinen är groteskt höga och hur i helvete det kan vara billigare i Kina.

Michael - Man ska alltid eftersträva ett sänkt skattetryck -

Tumme upp, se lösningarna och inte problemen.

Michael - Lösningsfokuserad i dag -

Tummen upp!
Du är oxå med i matchen, fotobroder!

I dagens moderna elektronik kommunikation, Internet, är det så in f-n självklart, att söka runt hela jorden efter bästa och billigaste köp, det har redan miljoner människor gjort!
Här finns svaren, inga problem, det beställda kommer hem till dörren inom några dagar.

Några yrvakna medlemmar på FS Forum springer runt, likt yra höns, kollar priser i fotoaffärer i Sverige, kollar även hur priserna varierar efter en fotomässa i Älvsjö, - bra motion eller hur?

De tar även fram löner, skatter, arbetsgivaravgifter, politik, skolsystem, sjukhus, - flera galna argument för att det just är så dyrt i hembygden.

Låt dem hållas, vi övriga vet var vi bäst hittar våra prylar!

Har du sett ett väl fungerande sjukhus i sverige? Inta jag i allafall och jag har varit på många (är lite av en olycksfågel).
Jag var nere i Thailand en månad i somras och blev sjuk, fick uppsöka sjukhus och blev inlagd 2 dagar. Den service, kompetens och snabbhet jag fick där har jag aldrig sett i sverige och trots att jag fick betala allting själv så blev det inte mycket dyrare än det hade blivit här. Sen kan du fråga våra pensionärer om dom tycker att dom har det så fantastiskt. Bara mina 25 öre // Christer

Jag misstänker att vi har en, skattemässigt, vinnare här.

En medel/arbetar-klass(?) person med "hög" sjukfrånvaro med flertal fria sjukhusvistelser. Svenskt skattesystem rädda/skyddade/hjälpte dig att minska din "olycksfågel"-kostnader.
Vad din individuella sjukförsäkringspremie skulle kosta nästa år att teckna, i ett annat försäkringssystem, törs jag inte tänka på.

Här är lite om svensk sjukvård.
http://www.lg.se/templates/Page.aspx?id=17863
http://www.moderaterna.net/filippa-reinfeldt-svensk-sjukvard-ar-ett-lotteri-newsmill-79-09/
http://www.skl.se/artikel.asp?C=406&A=53441
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2124895
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/09/16/chansen-att-overleva-hjart/

En kort sammanfattning av mig, riktigt bra, men ojämn och det finns en hel del att göra.

Ni som besöker/hamnar på: Sahlgrenska universitetssjukhuset/Mölndal, Kalix sjukhus eller Sollefteå sjukhus, prata inte om hur den Svenska sjukvården är i allmänhet, utan diskutera om just de sjukhusen ;-)

Michael - Mitt liv suger och allt beror på skattesystemet? -

Jag förstår inte vad du menar, kan du utveckla det lite?
Att jag tjänar mindre, betalar mer skatt och moms kräver att priserna måste vara högre för mig?

Den lön du får, är bara en del av den kostnad företaget har för dig. Vi har ett exempel på AGA:n som ligger på 31,42%. Man skulle förenklat kunna säga att lika mycket som du får betala i skatt från din lön, (ungefär) lika mycket till vill skattmasen ha av arbetsgivaren för att du arbetar.

Det är ju inte enbart din arbetsgivare som har dessa kostnader, utan även de företag som säljer kameror. För att få kalaset att gå runt, måste de ta ut en viss summa av varje kamera och kameraattiralj de säljer för att kunna betala de kostnader företaget har, inklusive skatter.

ETT av de skäl som finns är således skattetrycket. Vi har även skatt på skatt i detta land; exempelvis tas en viss skatt ut på bilbränsle och som grädden på moset moms utöver det. Likadant är det med alkohol vi köper i olika former. Först en viss alkoholskatt och sedan moms uppepå det. Alkohol och bilbränsle har direkt inte någon anknytning till kamerainköp, men i och med att kamerorna transporterades till butiken på något vis, har företaget som levererade dessa kameror till dem, kostnad på bränslet (med mycket skatt), som de måste få betalt för, för att kunna ha råd att fortsätta distribuera och inte gå i konkurs. Det får kamerabutiken stå för, på något på ett eller annat vis. Antingen betalar de transportfirman för transporten eller också ligger priset inblakat i summan de får betala för inköpet.

Du förstår, det blir kaka på kaka... Råttan på repet... och i slutänden är det konsumenten som får betala... du och jag...

Tänkte bara göra ett inlägg om att kameror nu plötsligt har blivit ännu dyrare.
En S90 som under helgen gick att köpa på flera webshoppar i Sverige för ca 4550kr kostar nu måndag ca 5300kr på samma webshoppar.
5DMkII har sedan helgen gått upp hela 3500kr till 24000kr på samma webshoppar.

Jag tror inte dessa kameror såldes utan vinst senaste 3 dagarna.
Men nu har priset på både kosument och "proffs kamera" stigit med 17%.

Hur var det med volymer nu igen...

Emil jag vet inte om du läser inläggen först, innan du svarar.

Person 1 tjänar groteskt mycket pengar och du frågar mig om att han måste handla utomlands för att ha råd att storkonsumera.
Jag har goda nyheter till dig. Person 1 måste inte handla utomlands för att konsumera groteskt mycket i Sverige.
Måste och måste, det enda vi måste är att betala skatt. Det kanske är en nyhet för dig men tjänar man groteskt mycket i Sverige så betalar man också groteskt mycket skatt (och det behöver man inte ens tjäna speciellt mycket för att göra). Maximal marginalskatt når man redan vid 40000kr/månad.

En annan god nyhet, för dig, är att på din netto löneutbetalning så tillkommer det ca 54%(?) i kostnader för utbetalaren och inte 100% som du påstår. Om jag har fel med min siffra, hoppas jag någon kommer med en korrigering. [...]
För varje krona en arbetsgivare betalar ut till en löntagare med en månadslön om 30k drar han ca 26,1 öre skatt och betalar 31,42 öre arbetsgivaravgift. Summa: 73,9 öre till löntagaren och 57,52 öre till farbror staten. Inte riktigt 100% men väl ~78%.

Edit: 100% påslag nås vid en månadslön om drygt 41000kr.

[...]

Jag tror inte dessa kameror såldes utan vinst senaste 3 dagarna.
Men nu har priset på både kosument och "proffs kamera" stigit med 17%.

Hur var det med volymer nu igen...
Vad märkligt att deras erbjudanden råkade krocka med fotomässan... ;)

Senast ändrad:
Den lön du får, är bara en del av den kostnad företaget har för dig. Vi har ett exempel på AGA:n som ligger på 31,42%. Man skulle förenklat kunna säga att lika mycket som du får betala i skatt från din lön, (ungefär) lika mycket till vill skattmasen ha av arbetsgivaren för att du arbetar.

Tack Lena för ett klargörande om det! *Tumme upp*

Det är ju inte enbart din arbetsgivare som har dessa kostnader, utan även de företag som säljer kameror. För att få kalaset att gå runt, måste de ta ut en viss summa av varje kamera och kameraattiralj de säljer för att kunna betala de kostnader företaget har, inklusive skatter.

ETT av de skäl som finns är således skattetrycket. Vi har även skatt på skatt i detta land; exempelvis tas en viss skatt ut på bilbränsle och som grädden på moset moms utöver det. Likadant är det med alkohol vi köper i olika former. Först en viss alkoholskatt och sedan moms uppepå det. Alkohol och bilbränsle har direkt inte någon anknytning till kamerainköp, men i och med att kamerorna transporterades till butiken på något vis, har företaget som levererade dessa kameror till dem, kostnad på bränslet (med mycket skatt), som de måste få betalt för, för att kunna ha råd att fortsätta distribuera och inte gå i konkurs. Det får kamerabutiken stå för, på något på ett eller annat vis. Antingen betalar de transportfirman för transporten eller också ligger priset inblakat i summan de får betala för inköpet.

Du förstår, det blir kaka på kaka... Råttan på repet... och i slutänden är det konsumenten som får betala... du och jag...

Här får vi inte glömma att skatter även används som politiska styrmedel (skatt på skatt).

Ex
Nästa år visare forskning att Diesel är förkastligt rent miljömässigt i bilar, jämnfört med blyfri 95, och det är bråttom att agera.

Politisk kan man då
1. Totalförbjuda omedelbart användning av Diesel.
2. Öka skattetrycket på Diesel successivt, för att fasa ut viss typ av motorer.
3. Sänka skatten för blyfri 95, för att successivt försöka fasa ut viss typ av motorer.
4. Lita på att det löser medborgarna själva och inte agera.

Vilka konsekvenser de olika alternativen säger kanske sig självt?

Här kan vi byta ut bränslena mot t.ex. tobak, alkohol, miljögifter eller varor med lägre skattepåslag såsom livsmedel.

Michael - Allt är inte åt helvete -

För varje krona en arbetsgivare betalar ut till en löntagare med en månadslön om 30k drar han ca 26,1 öre skatt och betalar 31,42 öre arbetsgivaravgift. Summa: 73,9 öre till löntagaren och 57,52 öre till farbror staten. Inte riktigt 100% men väl ~78%.

Edit: 100% påslag nås vid en månadslön om drygt 41000kr.

Gör om och gör rätt, så ska jag bemöta det uttalande sedan.

Michael - Ska räkna åt räknenissarna -

Vilken kamera man än väljer är det billigare att beställa från webshop i USA.
Hur kan det för en privatperson vara billigare att betala frakt, postens avgifter och svensk moms än att köpa via svensk lagershop?
Det är ingen tullavgift på kameran, på objektiv är det däremot 6,7%.

Så nya S90 utan tillbehör med frakt hem till dörren med UPS blir 4372 kr.
Jag såg den på mässan för 4550 kr, på webben ca 4660-5300 kr. Innan mässan låg de flesta handlare över 5000 tror jag mig minnas.

5D MkII har länge legat ca 23000, nu när mässan är igång ramlade den på webben ner till 21000 och på mässan ca 20500 kr.
Hem till dörren med UPS från USA 16269 kr inklusive frakt, moms, postens avgifter (ca 150kr).

Jag känner mig lurad av någon, vem är det, är det någon som vet?
"Ingen svensk garanti", varför ska jag betala extra för det?
Jag skulle kunna skicka en 5d för garantiärende till USA 10 gånger för mellanskillnaden.

Eventuell bitterhet som läckt ut i detta inlägg är rent avsiktlig.

:) Johan

Här i Brasilien så framstår Sverige som rena lågprislandet om man jämför med brasilianska priser... 5D MKII 8800 real, hos en erkänt seriös handlare = 35000 kr c.a...och det för huset....Varför, man då kan köpa via gråimport från BH photovideo i NY de skickar sina leveranser med folk som jobbar på några flygbolag..speciell service de har hit(delar av hemsidan kan läsas på brasiliansk portugisiska)..:)), dock betydligt dyrare en frakterna till Sverige

Kanske man kan sammanfatta denna debatt som en enda stor Antisverige-kampanj. Varför? Jo, det verkar ju nästan betraktas som perverst att handla någonting i Sverige och att allt som finns i detta eländiga land är något som man bör undvika.

Att betala skatter och tull som landets Riksdag har fastställt betraktas givetvis som näst intill konstigt. Att momsens nivå även beror på beslut fattade i landets verkliga huvudstad Bryssel är ju en annan sak, som egentligen är helt ointressant.

Nej, det som gäller är att sluta upp att göra inköpen i Sverige och om något krånglar, ja då förväntas den kvarvarande fotohandeln och importörerna ställa upp med kostnadsfri service. Att mindre volymer ger högre priser spelar ingen roll. Och hur kommer det att låta den dag den siste svenske fotohandlaren stänger dörren?

Kkanske jag verkar drastisk och konstig men det får jag väl ta. Är väl för gammal för att förstå den antisvenska mentalitet som är förhärskande.

Som du nämnde tidigare så har nog internet ytterligare effekten: ju fler som köper i USA eller av stora europeiska handlare, ju mindre blir den svenska/nordiska marknaden. Men också att företag som är bra på internet här i Sverige/Norden - Cyberphoto, Scandinavian, Rajala, Japanfoto och några till - i ännu högre grad slår ut de mindre lokala handlarna. I fallen Scandinavian och Japanfoto så kombinerar man ju dessutom internet med butiker på flera håll vilket ytterligare gör det svårare för en liten konkurrerande butik med låg volym.

Så varför handla kameran i Sverige då? Dels handlar det om en trygghet. Det känns bättre att köpa av någon man kan se i ögonen och som man kan återvända till om det är något man undrar. Nu kan en del hävda att man inte kan lita på alla handlare här heller, men det är till största delen en helt annan diskussion.

Sedan vill man ofta kunna klämma och känna och jämföra saker rent fysiskt innan man lägger en rejäl del av en månadslön på en pryl.

För mig som yrkesfotograf handlar det mycket om smidigheten - kommer jag på att jag behöver en grej vill jag ofta åka och köpa den nu, inte hämta ut ett paket om tre-fyra dagar (i bästa fall). Samma om det krånglar så vill jag kunna åka till en lokal butik, få prylen utbytt eller rent av få ett låneexemplar medan de fixar min kamera/mitt objektiv. Det jämfört med att skicka den till B&H i USA som visserligen är kända för snabb och bra service, men låneexemplar kan jag glömma och hur snabb en reparation än är så handlar det om en till två veckor plus en massa tid att lämna och hämta paket.

Så, trygghet och bekvämlighet är nog det som talar för att betala lite extra för att handla lokalt.

Ett riktigt bra inlägg om, för och nackdelarna med, olika val.

Förutom dina exempel, skatter och andra orsaker till prisskillnader, så gissar jag på svenskt (Europeiskt?) garanti-lagstiftning OCH benägenheten att reklamera varor. Jag tror mig sett en undersökning som visar att svenskar har en mycket hög benägenhet att reklamera sina inköp vid missnöje, till skillnad mot andra europeiska länder.
Om ett företag får tillbaka t.ex. 4/1000 varor i.s.f 2/1000 varor måste sätta sina spår i priser.

Michael - Skriver som en kratta -

Gör om och gör rätt, så ska jag bemöta det uttalande sedan.

Michael - Ska räkna åt räknenissarna -

Vad skulle vara fel? Det är ju precis vad Lena skriver; Man skulle förenklat kunna säga att lika mycket som du får betala i skatt från din lön, (ungefär) lika mycket till vill skattmasen ha av arbetsgivaren för att du arbetar. Vi pratar ju om förhållandet mellan utbetald lön och vad staten får för att du arbetar.

Börja med att visa hur du fick fram dina 54%.

Kanske man kan sammanfatta denna debatt som en enda stor Antisverige-kampanj. Varför? Jo, det verkar ju nästan betraktas som perverst att handla någonting i Sverige och att allt som finns i detta eländiga land är något som man bör undvika.

Att betala skatter och tull som landets Riksdag har fastställt betraktas givetvis som näst intill konstigt. Att momsens nivå även beror på beslut fattade i landets verkliga huvudstad Bryssel är ju en annan sak, som egentligen är helt ointressant.

Nej, det som gäller är att sluta upp att göra inköpen i Sverige och om något krånglar, ja då förväntas den kvarvarande fotohandeln och importörerna ställa upp med kostnadsfri service. Att mindre volymer ger högre priser spelar ingen roll. Och hur kommer det att låta den dag den siste svenske fotohandlaren stänger dörren?

Kkanske jag verkar drastisk och konstig men det får jag väl ta. Är väl för gammal för att förstå den antisvenska mentalitet som är förhärskande.

Det är som med små små barn.

Ställ fram EN läsk åt dem och du är riktigt hyvens snubbe.

Ställ fram TVÅ läsk och du en skänk från ovan.

Ställ fram TRE läsk och de får stora problem med att välja och kommer i håg att det finns en fjärde smak nere i affären.

Ställ fram en back läsk med ÅTTA flaskor i och det blir stora problem med varför det är fyra tomma hål backen och vild spekulation om vilka översötade banan/chokladsmaker som borde vart med, med många tårar till följd.

Michael - Ambivalent -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar