Jag har själv arbetet en del i Norge jag med. Oljan har ju helt snedvridit det landets ekonomiska liv så det kanske är bara bra att det blivit ett hack i oljeboomen.
Har faktiskt lite dålig koll på lönestatistiken rent generellt skall jag säga. Men ligger väldigt lika med många av mina kollegor med liknade kompetens inom IT i Sverige, och klart lägre än många norrmän som jobbar på oljebolagens IT-avdelningar. (Nu har jag iofs pendlat ifrån Sverige, och fått hotell och resor betalt av jobbet.). Märkte mer av att den norska kronan de sista tre åren tappat 20-25% emot den svenska i och med oljekrisen (tappade även extra resultatbaserad årsbonus till anställda som brukade ligga runt 100k/år.)
Annars så håller jag med dig till 100% om oljeekonomin. På kort sikt så kan det naturligtvis vara jobbigt och negativt för de som blir av med jobb, men på lång sikt så är jag helt med på din linje. Krisen har lett till mycket bra nytänk, och mindre "slösa" och "kasta pengar" på alla problem. Nu jobbar man kreativt och effektivare. Man kikar även mer på verksamheter som inte enbart är relaterat till oljesektorn (som tidigare hamnat mycket på undantag).
När väl oljepriset vänder uppåt som kommer Norge att komma starkare ur krisen än vad de någonsin varit innan. Skall man investera i något idag så är inte oljeaktier fel (relativt lågt värderade, och mycket potential uppåt, om man har råd att ha lite tålamod och is i magen). På lång sikt så var detta det bästa som kunde hända landet.
Med dagens sensorer och efterbehandlingsteknik så tycker inte heller jag att det är något att bråka om i fall man vill använda 35, 40 eller 50/55mm på en FF.
Blir svårt om man vill ha något vidvinkligare, och få med mer saker utanför bilden (då måste man använda fötterna och backa).
Vill man däremot ha en snävare bildvinkel så är det, precis som du är inne på, lätt att croppa till rätt utsnitt.
Men du kör väl Fuji och APS-C och då blir väl en 50mm glugg mer åt ett portträttobjektiv. Förlängningsfaktorn på 1,5 ställer ju till det en del mot korta änden tycker i alla fall jag men kan också vara en välsignelse i många fall åt den långa. Det hade varit enklare om vi aldrig hade fått APS-C -kompromissen kan jag tycka idag även om jag förstår att det utvecklingssteget nog var nödvändigt för att få igång utvecklingen av en massmarknad för DSLR-kameror.
Nu tänkte jag att vi pratade en bildvinkel som motsvarar 50 mm på småbild. På APS-C så blir det närmast 35 mm (33,3 egentligen). Där kör jag med 35/1,4 och 35/2,0 som "normalvinkeloptik".
35/1,4 är favoriten på Fuji (långsam AF, men snorskarpt och snygg bokeh). Den andra är dock snabbare och vädertätad (dock inte något jag oftast behöver).
Oftast gillar jag dock att ha något fast vidvinkel påmonterat istället för normaloptik. Syskonet 23/1,4 är favoriten där.
På m43 så är det Panasonics 20/1,7 II som är favoriten (blir ju 40 mm på småbild), men ibland kör jag med 25/1,7. Tycker dock om att 20/1,7 blir så smidig rent fysiskt på en liten m43-kamera, så är det faktiskt sådana enkla saker som avgör favoriten gällande normaloptik.
Annars är även på m43 mer vidvinkel normalt påmonterat. Min absolut favorit är Panasonic-"Leica" Summilux 15/1,7. Det absolut trevligaste m43-optiken som existerar (enligt mig), alla kategorier.