Annons

varför är fåglarna så snygga??!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig Helin

Avslutat medlemskap
Jag blir inte klok på alla fågelbilder som har typ tusen kommentarer..Jag menar alla fåglar ser ju typ likadana ut, men likförbannat håller folk på att fota dem hela tiden! Jag försåtr inte tjusningen med fågelbilderna helt enkelt..Kan någon förklara?
 
Vad finns det att förklara? Många tycker om och uppskattar vackra och välfångade fågelbilder? Du gör det inte? Kolla inte på dem helt enkelt om du inte vill, ingen tvingar dig.
 
Nome Nescio skrev:
Kan till viss del förstå trådskaparen.

Fågelbilder är svåra att få till. Så ibland så verkar det vara ett självändamål att fotografera fåglar, som bevis på vilken bra naturfotograf man är. Oavsett om bilden är orginell eller halvdan

Detta är inte alls specifikt för fågelfoto utan finns inom alla kategorier. FS fotografer är bara i olika stadier i sin utveckling.
 
Jaaa du, Ludvig.. vissa tycker om att fota fåglar, andra fotar karlar med silvertejp på tuttarna...

Gillar du inte fåglarna, strunta i dom bilderna då! Svårare än så är det inte..
 
Ludvig Helin skrev:
Jag blir inte klok på alla fågelbilder som har typ tusen kommentarer..Jag menar alla fåglar ser ju typ likadana ut, men likförbannat håller folk på att fota dem hela tiden! Jag försåtr inte tjusningen med fågelbilderna helt enkelt..Kan någon förklara?


Vad jag reagerar mest på är din rubrikfråga om varför fåglarna är så snygga.
Är det bättre med bilder som föreställer fula saker än snygga saker blir min motfråga?
Blir man generellt inte gladare över snygga saker än fula saker?

Det andra gäller din kommentar om att fåglar ser likadana ut.
Beror det inte bara på att du inte kan och intresserar dig för fåglar. Det kanske är större variation mellan fåglar än människor, vad vet jag?
Dock så vet jag att det vi är vana att se har vi lättare att identifiera detaljer på. Tex så känner vi lättare igen en viss människa här hemma än en viss människa i tex Kina, trots att det inte är mindre skillnader på kineser än svenskar. Vi är vana med ansiktsdragen på svenskar helt enkelt.
Träning ger andra värderingsgrunder med andra ord.

/Erik
 
ulricahdesign skrev:
Jaaa du, Ludvig.. vissa tycker om att fota fåglar, andra fotar karlar med silvertejp på tuttarna...

Gillar du inte fåglarna, strunta i dom bilderna då! Svårare än så är det inte..

Precis! Det kryllar ju av studiobilder som i estetik drar rätt hårt mot kommersiell modellfotografering, typ underklädesreklam, Bingo-Rimér-bilder, så även här på FS. Omdömena kan låta i stil med "Å, fan va snyggt, var har du hittat den modellen", dvs bildens kvalitet bedöms efter hur snygg eller sexig modellen blev på bilden (oftast tjejer, oftast utan silvertejp). Dessa bilder är sällan originella eller tekninskt avancerade. Visst, jag sticker inte under stol med att även halvdana modellbilder kan vara kul at se, men personligen blir jag mer sugen att ta en bra bild om jag ser en fågel än om jag ser en snygg tjej.

/Peter
 
Hm, kanske kan bli intressanta reaktioner om man smyger runt i camoflage eller gömmer sig i gömsle med sitt långa teleobjektiv och fotar tjejer.

Frågan är om det går att använda åtel?
 
Är varken fågelskådare eller van att fotografera fåglar men gör det för tjusningens skull.
Vet inte om man kan jämföra det med "fiskaren" som njuter av att bara stå där och vänta på napp men som nästan alltid får torsk och inga bilder har att visa ...vilket kanske är väl det för en massa fiskbilder hade varit ett bottennapp. Så va glad över alla fågelbilder som finns....och önska att ingen fågelsjuka tar dessa underbara små flygande varelser
Mvh Thomas
 
enghell skrev:
Tyvärr Pontus,han existerar inte.
Alt 2: Evolutionen har skapat dem så snygga. Grottmänniskor som ville ha vackra motiv att avbilda på sina stentavlor kastade ut frön och nötter till de vackraste fåglarna, vilket fick till följd att de överlevde i högre grad och fick fler ungar!

För övrigt är trådskaparen i min mening ett troll.

/Pontus
 
P-E Claesson skrev:
Hm, kanske kan bli intressanta reaktioner om man smyger runt i camoflage eller gömmer sig i gömsle med sitt långa teleobjektiv och fotar tjejer.

Frågan är om det går att använda åtel?

På vissa tjejer fungerar kameran i sig alldeles utmärkt som åtel, har jag förstått.
 
Har skådat fågel, tröttna på det och fotograferar dem istället..betydligt roligare.
Efter en bra dag med fåglar och lyckade bilder är man full med endorfiner. Det är ett intresse av många.


Man kan åxå säga att det är svårt till skillnad från vad en fotostudent ofta fotograferar ??

;)

Lite tyken kanske ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.