Angående talet om "enbart garanti till 1:a ägaren".
Jag har jobbat i hemelektronikhandeln i 30 år, och ALDRIG har jag vid inlämning (mottagning) av prylar för garantiservice behövt bry mej om VEM som råkar stå framför disken med en trasig pryl, så länge denne haft med kvitto eller genom annat bevis kunnat hävda gällande garanti.
Ingen leverantör har mej veterligt heller sådana villkor i sina krav för att vi som säljande butik ska "få lov" att skicka aktuell inlämnad produkt för garantireparation.
Vissa prylar som tex GPS-enheter brukar man som köpare registrera hos importören, där kan jag tänka mej det kan finnas sådana krav, det har iaf inte orsakat strul jag hört talas om (men det är väl iofs sällan en GPS säljs beggad innan garantin gått ut...)
Kan tänka mej visssa tilläggsförsäkringar har "1:a ägare-krav" men inte heller det är fallet där jag fn handhar såna reklamationer.
Gällande försäkringsbevis = ok att lämna in.
Ni som säger annat, på vad grundar ni er?
Erfarenhet vid inlämning eller på leverantörers/importörers dokument, eller annat?
Jag kan ju tänka mej någon/några märkesagent(er) har sådana krav, men det har aldrig hänt där jag varit anställd att det blivit servicestrul pga "2:a ägare" som lämnat in något.
Är isåfall orsaken att leverantören varit "snäll" eller vad?
Intressant detta, jag får väl ta och läsa alla dokument jag kan hitta när semestern är över, och se vad jag evt missat under 3 decennier "bakom disken", för visst kan villkor som de som nämnts om i tråden existera, men vilka i praktiken aldrig/sällan hävdas, av olika skäl.